Gå til innhold

Hvilken temperatur skal jeg stole på?


Anbefalte innlegg

Heisann =)

 

jeg holder på og klokke PC-en min. jeg har nå kommet opp til 3ghz med min E6600 Boxed vifte og 850 mhz på mine Kingstone hyperX 6400 brikker og Asus striker motherboard

 

men til saken! jeg har to forskjellige temperaturer på to forskjellige temperatur målere den ene er Core-temp som viser mellom 55-65 grader på begge cores under orthos test! mens den som er i nvidia kontroll panelet viser 60-70 men det er bare en måler den måler bare av en core. når den kom på 70 grader så stoppet jeg testen og den hoppet ned til 40-45 i idle mens Core temp viser 39-42 grader..

 

Grunnen til at jeg er bekymret er at på det meste så viste de 8-10 grader forskjell som er veldig mye.. hvem skal jeg stole på?

 

og klarer rammen å kjøre som de gjør nå?

 

109979.jpeg

 

Dette bildet er tatt bare for og vise temperatur forskjell (under testing.. temperaturene er heller ikke gått så langt som de kan)

 

109982.jpeg

 

Dette bildet er tatt av idle temp, synker også ned til 37-38 når PC-en ikke jobber med noenting

 

110001.jpeg

 

Dette bildet er tatt 25 minutter ut i testen, se på grade forskjellen.. hvem er til å stole på?

 

110006.jpeg

 

46 minutter ut i testen. fortstatt stor temperatur forskjell

 

110008.jpeg

 

en time ut i testen.

Endret av værdama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til Wibla: Det blir jo meningsløst å svare dersom du ikke engang gidder å lese det trådstarter skriver. Han har allerede CoreTemp, det skriver han i teksten ovenfor samt at det fremgår av skjermbildene.

 

Så til saken: For Intels C2D og C2Q prosessorer så er et viktig å være oppmerksom på eksakt hvilken temperatur man snakker om når man snaker om temperaturer. Det er i prinsippet to forskjellige temperatursensorer å forholde seg til:

 

"Core temperatures" - dvs disse er et to eller fire av avhengig av om det er en due eller en quad prosessor.

"CPU temperature" - dene er et kun en av.

 

"CUP temp" er ***alltid*** lavere en "Core temp", og i ditt tilfelle så viser helt klart Nvidia control panel feil "CPU temp". CoreTemp viser korrekt kjernetemperatur for "Core #0" og "Core #1" og siden "CPU temP" ***alltid*** er lavere enn disse så må altså Nvidia temperaturen være feil.

 

Forholdet mellom "Core" og "CPU" temp er normalt slik at "CPU temp" er 10-15 grader lavere enn høyeste "Core" temp (målt under load). Du kan muligens legge inn en offset for "CPU temp" i BIOS settingene dine slik at en blir korrekt.

 

Selv foretrekker jeg å bruke SpeedFan for å overvåke temperaturer. Der kan du justere temperaturene vha en offset verdi slik at de blir korrekte. Begynn med Core temperaturene, sammenlikn med det "CoreTemp" viser, en er nemlig korrekt så lenge den viser riktig "tjunction" (som er 85 for din CPU, nyere steppings har tjunction = 100). Sørg for at SpeedFan viser samme temperaturer som CoreTemp, legg eventuellt inn en offset verdi i SpeedFan slik at de viser det samme. Legg så inn en offset verdi for "CPU temp". Mitt beste tips er altså at den normalt (dvs nesten alltid) er 10-15 grader lavere (egentlig 15 i følge Intel - altså under load) enn høyeste "Core temp". Legg inn en passende offsetverdi i SpeedFan for CPU temp sensoren slik at denne viser en verdi som ser riktig ut.

 

Basert på idle temperaturene dine i bilde nr 2 så ville jeg trukket fra 15 grader fra det som Nvidia control panel viser. Altså Core 0 = Core 1 = 39 og CPU = 46 - 15 = 31. Selv om dette kun er 8 grader forskjell, og ikke 10-15 som jeg skriver at er vanlig, så vil forskjellen bli større under load.

 

Og, det er masse info om dette å finne på nettet. Google er din venn, søk eter "tjunction" og "tcase" så får du forklaringen til CPU og Corte temperaturene for C2D/C2Q.

 

Temperaturene dine er forøvrig helt greie :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...