Gå til innhold

Hvordan virker Raid 5 ? (har googlet)


m-momr

Anbefalte innlegg

har googlet og wikipedia'et men forstår fortsatt ikke hvordan raid 5 virker.

 

virker ikke logisk engang at hvis du har 4 hardisker på 320 gb, mister du en på 320 og får 3x320 GB, og hvis en blir ødelagt så kan du bytte den i fart og fortsatt ha samme plassen, uansett hvilken disk som blir ødelagt :S

 

noen her som kan forklare litt nermere? eller finnes det en sticky her som jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt: Den disken du "mister" i RAID5 inneholder partallssummen av alle andre diskene i raidet. Altså: Du må huske på at all data kan skrives i binærform, altså 1 og 0. Se så for deg ALL data på diskene dine samlet i et Excelark, hvorav hver kolonne tilsvarer en disk og hver rad tilsvarer data.

 

Se på vedlegget mitt. Her har jeg ordnet det slik jeg har forklart. I virkeligheten holder hver disk kanskje flere milliarder rader, iallefall langt mer enn de 13 jeg gadd tegne.

 

Dataene i de tre første diskene kan du styre på med så mye du vil. Lagre, slette, endre. Det kan være video, operativsystem, bilder, hva som helst. For uansett hva det er så vil det jo lagres som 1 og 0 på harddisken. Den siste disken (disk4) kan du ikke skrive til! Operativsystemet eller RAID-kontrolleren tar seg av denne disken. Den brukes til å holde pariteten for de andre diskene (partallssummen).

 

Hver rad SKAL ha et partalls antall 1-ere. Hos meg er det bare 4 disker, og siden disk4 er paritet så kan det altså være 1, 2 eller 3 1-ere i de diskene du kan skrive til. Dersom det er 2 enere er det allerede et partall i den raden og vi skriver 0 i Disk4. Dersom det bare er 1 eller 3 1-ere i raden skriver vi 1 i Disk4, i den raden.

 

Så, dersom vi mister en disk kan vi nå bygge opp igjen det vi mangler utifra pariteten. La oss si at disk3 forsvinner. Da kan vi telle antall 1-ere i hele raden, inkludert pariteten. Dersom det er 2 1-ere i denne raden (Noe det vil være, 0 i disk1, 1 i disk2 og 1 i disk4) så vet vi at her skal det stå 0 i disk3. "her" vil da tilsvare første skrivbare område på hele harddisken. Så går vi da bare gjennom hele harddisken på denne måten og skriver 1 eller 0 til dette området basert på at summen av 1-ere skal være et heltall.

post-9225-1191525314_thumb.png

Endret av Blib
Lenke til kommentar

God forklart og nesten korrekt :)

 

Du har beskrevet raid4, og forskjellen til raid5 er at parietets informasjonen er delt på alle diskene for å unngå flaskehals om parietetsdisken går ned.

 

Så for å ta eksempelet ditt vil parietetsinformasjonen finnes på følgende "rader" med 4 disker.

rad 1, disk 4

rad 2, disk 1

rad 3, disk 2

rad 4, disk 3

rad 5, disk 4

...

 

se animasjon her: www.lascon.co.uk

 

raid5.gif

http://www.lascon.co.uk/raid5.gif

 

ed: leif

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
God forklart og nesten korrekt :)

 

Du har beskrevet raid4, og forskjellen til raid5 er at parietets informasjonen er delt på alle diskene for å unngå flaskehals om parietetsdisken går ned.

 

Så for å ta eksempelet ditt vil parietetsinformasjonen finnes på følgende "rader" med 4 disker.

rad 1, disk 4

rad 2, disk 1

rad 3, disk 2

rad 4, disk 3

rad 5, disk 4

...

 

se animasjon her: www.lascon.co.uk

 

raid5.gif

http://www.lascon.co.uk/raid5.gif

 

ed: leif

9637294[/snapback]

Bare for å stemme i her, bjorn.e har rett. Ta den utmerkede informasjonen til Blib og legg til bjorn.e sin animasjon så har du en meget god forklaring av raid 5 (og raid 4 hehe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...