Gå til innhold

Automatisk størrelse på tekst vha HTML/CSS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke fått testet ut løsningene i de to svarene, men vil spesifisere det jeg ønsker vha et eksempel:

Man har en "boks" som alltid er 800x600 pixler. I den skal det stå tekst. Skriver man "Hei" i denne, blir teksten gedigen og fyller hele boksen. Skriver man en laaang tekst, vil teksten bli mindre, og fremdeles fylle boksen.

Skrevet

Eksempel 2 er da helt ubrukelig.

Jeg har aldri sett dette problemet bli løst. Ser heller ikke den praktiske verdien i det. Jeg ser for meg at siden mister helt "rytmen" i tekst hvis den skal variere i stor grad.

Javascript er veien å gå. (antall bokstave) / (boksens størrelse) = fontstørrelse.

Skrevet

Ok, dersom det ikke finnes en temmelig enkel måte å få browseren til å løse dette på, gjør vi det nok heller på serversiden.

Dette skal brukes til å ha tekst på en infoskjerm som henger på et universitet. Den viser "slides", og det hadde vært greit å få en dynamisk tilpasning av skriften som står der, slik at den alltid er "full".

Skrevet

Vet, men jeg tenkte enkel som i en CSS-tag. Har lagd konseptet i PHP nå, der den teller bokstaver og velger en font ut fra dette. Ikke brukbart ennå, men det kan gå.

Skrevet

Den blir vel kun brukbar med Monospace fonts vil jeg tro... Et annet alternativ, som ikke er spesiellt "pent" er å bruke magick til å rendre teksten til et bilde og resize det :)

-C-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...