Gå til innhold

Hvordan kan jeg slå av PC-en automatisk om kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg har noen tenåringer i huset som elsker å sitte med MSN til langt utover kveldene. Prøver å få dem i seng i rimelig tid, men dert er jo vanskelig. Finnes det noen måte jeg kan stille inn PC-en til å slå seg av f.eks. kl2300 slik at den ikke kan startes opp igjen før neste dag?

Hans

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes noen rutere der du har muligheten til å legge inn tidsplan på når den skal være tilkoblet nett. Ellers kan du legge til en batch jobb " shutdown " i oppstart." som du legger i planlagte oppgaver. Du kan lage en batch som sletter denne "shutdown" når du vil den ikke skal skru seg av..

Skrevet (endret)

@echo off
FOR /F "tokens=3* delims=  " %%A in ('REG QUERY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Common Startup"') do SET startup=%%B
set av="%startup%\test2.bat"
at 23:00 shutdown -s -t 15 -c "Legg deg!" -f
echo shutdown -s -t 10 -c "Legg deg!" -f >> %av%
at 07:00 del %av%

denne koden skulle:

1. gjøre at maskina slår seg av klokka 23

2. plassere en fil i oppstartsmappa som gjør at PC-en slår seg av hver gang den blir slått på.

3. sletter den fila i oppstarten klokka 7

hvis du plasserer denne fila i oppstarten vil dette gjøres hver gang PC-en blir slått på.

selv ville jeg ikke brukt fila, men nøye meg med

det er fordi du må slå på PC-en akkurat klokka 7 for å kunne fjerne fila i oppstarten, noe som er litt ugreit. (fant dessverre ikke noen annen måte å gjøre det på, men kanskje noen andre har forslag.)

(det kan forresten være like greit å snakke med tenåringene og si at de burde legge seg 11 og ikke sitte på msn, men det er jo strengt tatt ikke min sak... :p )

Endret av hernil
Skrevet
Hei! jeg har noen tenåringer i huset som elsker å sitte med MSN til langt utover kveldene. Prøver å få dem i seng i rimelig tid, men dert er jo vanskelig. Finnes det noen måte jeg kan stille inn PC-en til å slå seg av f.eks. kl2300 slik at den ikke kan startes opp igjen før neste dag?

Hans

9617142[/snapback]

Vista eller XP?

Skrevet

det er fordi du må slå på PC-en akkurat klokka 7 for å kunne fjerne fila i oppstarten, noe som er litt ugreit. (fant dessverre ikke noen annen måte å gjøre det på, men kanskje noen andre har forslag.)

Mulig er det en løsning i BIOS->Power Management Setup->Wakeup by Alarm->Resume Time: 07:00:00

Skrevet

Hans

9617142[/snapback]

Vista eller XP?

9619039[/snapback]

XP home på den aktuelle maskinen

Skrevet (endret)

Hans

9617142[/snapback]

Vista eller XP?

9619039[/snapback]

XP home på den aktuelle maskinen

9622197[/snapback]

Ok, da er det ikke noen innebygget mulighet sånn som i Vista.

Edit: Men det finnes jo "foreldrekontroll"-programmer for XP også som gjør at man kan bestemme hvilke klokkeslett maskinen kan brukes.

Endret av Aqualong
Skrevet
@echo off
FOR /F "tokens=3* delims=  " %%A in ('REG QUERY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Common Startup"') do SET startup=%%B
echo shutdown -s -t 10 -c "Legg deg!" -f >> %av%

denne koden skulle:

1. gjøre at maskina slår seg av klokka 23

2. plassere en fil i oppstartsmappa som gjør at PC-en slår seg av hver gang den blir slått på.

3. sletter den fila i oppstarten klokka 7

hvis du plasserer denne fila i oppstarten vil dette gjøres hver gang PC-en blir slått på.

(det kan forresten være like greit å snakke med tenåringene og si at de burde legge seg 11 og ikke sitte på msn, men det er jo strengt tatt ikke min sak... :p )

9618043[/snapback]

Flott kode, men hvor skal den lagres og hva som?

Skrevet

Hva med en planlagt oppgave hver dag kl 2300 ." shutdown -s -t30" i tilleg til den legges i oppstart.

Planlagt oppgave hver morgen kl.0700 " shutdown -a" i tilleg til at den slettes i oppstart.? ( men da må den være påslått) kan ordnes med Wake on lan..

Skulle ikke det fungere.?

Skrevet

9622418[/snapback]

sorry, glemte å si det, men den øverste skal lagres som .bat fil (lim inn i notepad og lagre). den kan lagres hvor du vil.

den nederste skal også lagres som .bat fil. hvis du legger den i oppstarten vil PC-en slå seg av hver kveld klokka 11, men det legger ingen sperre på at den slår seg på igjen.

det var det jeg prøvde på med den øverste koden, men som sagt da PC-en slås på akkurat klokka sju for at den kan brukes igjen.

Hva med en planlagt oppgave hver dag kl 2300 ." shutdown -s -t30" i tilleg til den legges i oppstart.

lager en planlagt oppgave som slår av PC-en klokka 23.

Planlagt oppgave hver morgen kl.0700 " shutdown -a" i tilleg til at den slettes i oppstart.? ( men da må den være påslått) kan ordnes med Wake on lan..

gjør omtrent det.

problemet er som du sier at PC-en må slås på klokka sju. om den funksjonen er å finne i bios vet jeg ikke.

Skrevet

I notisblokk og lagre som .bat (f.eks. sove.bat) på C (root).

Kommentaren "Legg deg!" kan max inneholde 127 tegn, så der er det rom for variasjon :)

I WakeOn Lan kan en normalt ikke sette resume time i BIOS, men Wakeup by Alarm funker bra der.

Skrevet
I WakeOn Lan kan en normalt ikke sette resume time i BIOS, men Wakeup by Alarm funker bra der.

Hørtes ut som en kjekk funksjon, men finner ikke muligheten i bios på 3 forsjellige pc-er jeg har prøvd.

Finner heller ikke noe om det på google-søk heller.. :hmm:

Skrevet (endret)
Hørtes ut som en kjekk funksjon, men finner ikke muligheten i bios på 3 forsjellige pc-er jeg har prøvd.

Finner heller ikke noe om det på google-søk heller.. :hmm:

Da spørs det hvilke sære maskiner du bruker ;)

Har ikke sjekka i google, men på mine 3 maskiner: Abit AV8, MSI K8N SLI og Asus P5B-VM DO, og der heter det i Power Management på Asus (AMI BIOS) og MSI (Award BIOS) Resume By RTC Alarm (Real Time Clock).

Testa før jeg posta her, på Abit AV8 (Award BIOS). Der heter funksjonen Wakeup by Alarm, og den fungerte presist på sekundet - så jeg tipper at du også finner det :)

edit:eh...

Endret av Zink
Skrevet

Sitter med noen Hp maskiner på jobb som er testet på.. kansje det er HP som er problemet,

men finner "Wake on lan" på dem..

takk for svar

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...