Gå til innhold

kjøpte bærbar pc på finn, men virker ikke..?


triklomazi

Anbefalte innlegg

kjøpte en bærbar pc på finn,uten garanti :( . funket fint i noen dager også kom det en blå skjerm, startet den på nytt og den virket igjen.

men den blå skjermen kom bare oftere og oftere. har prøvd formatere, installere windows på nytt, bytte minnebrikke, og tilogmed hatt den hos en repratør som sa harddisken var i orden og sa han fikset datan, men når datan kom hjem så var det samme problemet tilbake, så men ingenting hjelper.

 

Har noen noe som helst anelse om hva som kan hjelpe?

håper på hjelp, surt og kaste bort penger på denne måten.

 

Hilsen DK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har jo 30dagers kjøpsgaranti, har du ikke?

9603715[/snapback]

Nei, ikke ved privatkjøp mener jeg.

 

Hvis du har hatt den til reperatør, så vil jeg jo tvile sterkt på reperatørens kunnskaper. At han han ikke finner det ut ser jeg på som merkelig, men det gjør jeg forsåvidt med saken om at du har formatert, herjet og balert...

 

Kjipt, men sånn er det. Du forresten endel rettigheter ovenfor 1. reperatør hvis du leverer den inn igjen os en annen, og han finner feilen.

Lenke til kommentar
kjøpte en bærbar pc på finn,uten garanti :(  . funket fint i noen dager også kom det en blå skjerm, startet den på nytt og den virket igjen.

men den blå skjermen kom bare oftere og oftere. har prøvd formatere, installere windows på nytt, bytte minnebrikke, og tilogmed hatt den hos en repratør som sa harddisken var i orden og sa han fikset datan, men når datan kom hjem så var det samme problemet tilbake, så men ingenting hjelper.

 

Har noen noe som helst anelse om hva som kan hjelpe?

håper på hjelp, surt og kaste bort penger på denne måten.

 

Hilsen DK

9601199[/snapback]

 

 

Den blå skjermen du får opp..... Heter vel tilfeldigvis ikke "blue-screen-of-death"? Står det at den "dumping physical memory" på bånn, men en prosent viser?

 

Om det er tilfelle så er det bare fordi du overbelaster minnet til PC-en. Du må sannsynligvis oppgradere størrelsen på RAM'en, hjelper ikke bare å bytte ut om det er samme størrelse som går inn...

 

Om laptopen er gammel (aka, motherboardet støtter bare 1 GB for eksempel), og du kjører vista på den som du har oppgradert til, så kan det hende du må kjøpe ny laptop om du vil kjøre vista.... Men igjen, dette spesifiserte du ikke, så jeg anner ikke om det tilfellet. Men om man kjører vista, og i tillegg mange programmer samtidig, er IKKE 1 GB ram nok... noe jeg har erfart med min laptop =P, men håper å kunne oppgradere RAM'en snart =).

 

Forresten har man angrerett i 14 dager på alt som er kjøpt over internet, om du ikke er for sent ute..... husker ikke helt om det var 14 dager eller en måned da =P, men man har angrerett på alt som er kjøpt over nettet i en viss periode, for hvilken som helst grunn!

 

Håper det jeg nevnte over var til hjelp =)!

 

Cheesewheese

 

PS! Reparatøren ville ikke ha lukket ut dette fordi han tester ikke hvor mye dataen tåler før den dumper minnet =P, han bare sjekker at daten starter opp og virker, noe den gjør om scenarioet som jeg beskrev over er riktig.... Det du beskrev passer veldig godt med blue screen of death, men jeg kan jo ta feil ;)

Endret av cheesewheese
Lenke til kommentar

Forresten har man angrerett i 14 dager på alt som er kjøpt over internet, om du ikke er for sent ute..... husker ikke helt om det var 14 dager eller en måned da =P, men man har angrerett på alt som er kjøpt over nettet i en viss periode, for hvilken som helst grunn!

 

1. Dersom selger har opptredt i næringsvirksomhet gjelder forbrukerkjøpsloven. 2. Dersom selger opptrer privat gjelder kjøpsloven.

 

Dersom punkt 1 stemmer burde du i utgangspunktet benyttet §18 i forbrukerkjøpsloven og hevet kjøpet.

Dersom punkt 2. stemmer kan du bare glemme angrerett, garanti etc. Har ingenting å si at tingen er kjøpt på nettet dersom selgeren opptrer som privatperson.

 

Nå vet jeg ikke hva slags avtale dere har gjort dere imellom, men se blandt annet §17 første ledd, §30 vedrørende mangel og §31 har du i mine øyne oppfylt ettersom du har fått en "reparatør" til å undersøke maskinen. At vedkommende ikke fant noen feil tyder på at han kanskje ikke var flink nok.

Lenke til kommentar
BSOD kommer ikke av lite minne i maskinen, men en konflikt i driver/programvare eller hardware ;)

9605695[/snapback]

 

Huh?! gjør det..... så hvorfor får jeg BARE BSOD når jeg har på for mange programmer da?........ har testet det nemlig... vet nå jeg ikke burde ha mer en 5-7 programmer oppe på min maskin samtidig....... noe mer enn det og jeg får BSOD... Når jeg ikke kjører så mange programmer får jeg ikke BSOD..... hakke hatt BSOD siden jeg testa det.... så da skjønner jeg ikke hvorfor BSOD kommer av det.......

 

Cheesewheese

Lenke til kommentar
BSOD kommer ikke av lite minne i maskinen, men en konflikt i driver/programvare eller hardware ;)

9605695[/snapback]

 

Huh?! gjør det..... så hvorfor får jeg BARE BSOD når jeg har på for mange programmer da?........ har testet det nemlig... vet nå jeg ikke burde ha mer en 5-7 programmer oppe på min maskin samtidig....... noe mer enn det og jeg får BSOD... Når jeg ikke kjører så mange programmer får jeg ikke BSOD..... hakke hatt BSOD siden jeg testa det.... så da skjønner jeg ikke hvorfor BSOD kommer av det.......

 

Cheesewheese

9606041[/snapback]

 

Hvis Windows går tom for plass i minnet tar det i bruk en sidevekslingsfil på harddisken i stedet. Hvis du likevel klarer å gå tom for minne (det er begrenset hvor stor denne sidevekslingsfilen har lov til å være, du kan endre denne maksimumsstørrelsen i kontrollpanelet) vil Windows varsle deg med en feilmelding ("Ikke nok minne til å kjøre programmet") og nekte å starte opp flere programmer. Men mangel på minne kan ikke forårsake BSOD.

 

Det du bør tenke på, er at det å kjøre mange programmer samtidig krever ikke bare sitt av minnet, men også prosessoren. Med mange programmer kjørende samtidig jobber prosessoren hardt over lengre tid, blir varm, kanskje veldig varm - og en for varm prosessor kan så absolutt forårsake BSOD :)

Lenke til kommentar
Hvis Windows går tom for plass i minnet tar det i bruk en sidevekslingsfil på harddisken i stedet. Hvis du likevel klarer å gå tom for minne (det er begrenset hvor stor denne sidevekslingsfilen har lov til å være, du kan endre denne maksimumsstørrelsen i kontrollpanelet) vil Windows varsle deg med en feilmelding ("Ikke nok minne til å kjøre programmet") og nekte å starte opp flere programmer. Men mangel på minne kan ikke forårsake BSOD.

 

Det du bør tenke på, er at det å kjøre mange programmer samtidig krever ikke bare sitt av minnet, men også prosessoren. Med mange programmer kjørende samtidig jobber prosessoren hardt over lengre tid, blir varm, kanskje veldig varm - og en for varm prosessor kan så absolutt forårsake BSOD :)

9606446[/snapback]

 

Hmmm... kan være det.... men jeg fikk ikke en for varm prossesor på 2 min da XD.... og Vista sa pip og sa at minnet var fult, men fikk lov til å starte flere programmer jeg da XD, så jeg anner ikke nå.... Jeg trodde BSOD kom av for lite minnet..... altså jeg hørte først om BSOD når vista kom ut..... det var jo ikke et problem med tidligere OS'er slik jeg har hørt det, men ble et problem når Vista kom ut fordi det krever så synnsikt mye minne....... men jeg vet ikke jeg :p .

 

Jeg bare vet nå at jeg ikke må ha for mange programmer oppe på PC-en :D God tommel regel :p:cool::thumbup: for uansett hva som forårsaker BSOD så kommer det ikke da. hehe

 

Cheesewheese

Lenke til kommentar

litt vanskelig og finne ut hvor han kjøpte den. Han svarer ikke på telefon eller mail lenger dessverre.... sa at bærbare pc`n virket og at alt var iorden, men han lurte meg nok der ja. :(

 

triklomazi hvis du gir oss flere detaljer så skal hvertfall jeg gjøre mitt beste for å hjelpe deg!

 

Prøv å finne hvor denne PC-en ble kjøpt, slik at du kan spore opp kvitteringen fra det opprinnelige kjøpet.

9602962[/snapback]

 

Lenke til kommentar
litt vanskelig og finne ut hva det står, for når den blå skjermen kommer opp tar det to sekunder også restarter maskinen seg.

9608706[/snapback]

 

Sitt klar med digitalkameraet og ta bilde i det blåskjermen dukker opp. Det gjorde jeg en gang PC-en ikke var helt frisk, klarte det på ett par forsøk :thumbup:

Lenke til kommentar
litt vanskelig og finne ut hva det står, for når den blå skjermen kommer opp tar det to sekunder også restarter maskinen seg.

9608706[/snapback]

 

Sitt klar med digitalkameraet og ta bilde i det blåskjermen dukker opp. Det gjorde jeg en gang PC-en ikke var helt frisk, klarte det på ett par forsøk :thumbup:

9610585[/snapback]

 

 

Eller du kan gjøre følgende for å slå av automatisk reboot: (beklager engelsk)

 

************

1. Navigate to the Control Panel in Windows XP by left-clicking on Start, followed by Settings and then choosing Control Panel.

 

2. In the Control Panel window, open System.

Note: In Microsoft Windows XP, depending on how your operating system is setup, you may not see the System icon. To correct this, click on the link on the left-hand side of the Control Panel window that says Switch to Classic View.

 

3. In the System Properties window, click on the Advanced tab.

 

4. Locate the Startup and Recovery area and click on the Settings button.

 

5. In the Startup and Recovery window, locate and uncheck the check box next to Automatically restart.

 

6. Click OK in the Startup and Recovery window.

 

7. Click OK in the System Properties window.

 

8. From now on, when a problem causes a BSOD or another major error that halts the system, the PC will not automatically reboot. Rebooting manually will be necessary.

************

 

Så slipper du å sitte klar med kameraet, og kan notere ned feilkoden. Sjangsen for at du finner potensielle løsninger kun ved å google feilkoden er relativt stor.

 

-Alx

Lenke til kommentar
litt vanskelig og finne ut hva det står, for når den blå skjermen kommer opp tar det to sekunder også restarter maskinen seg.

9608706[/snapback]

 

Sitt klar med digitalkameraet og ta bilde i det blåskjermen dukker opp. Det gjorde jeg en gang PC-en ikke var helt frisk, klarte det på ett par forsøk :thumbup:

9610585[/snapback]

Haha...dere er vel klar over at man kan slå av den automatiske omstarten slik at den stopper på bluescreenen? ;)..hvis ikke hadde det jo ikke vært mening med den i det hele tatt

 

Edit: Cpl. Alx var før meg :)

 

Som alle andre har sagt, bortsett fra cheesewheese, kan ikke for lite minne føre til bluescreen. Derimot, hvis det er en feil med minnet som ligger på et bestemt område, kan man få bluescreen når man bruker det bestemte minneområdet.

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Eller du kan gjøre følgende for å slå av automatisk reboot: (beklager engelsk)

 

Så slipper du å sitte klar med kameraet, og kan notere ned feilkoden. Sjangsen for at du finner potensielle løsninger kun ved å google feilkoden er relativt stor.

 

-Alx

9610936[/snapback]

 

Haha...dere er vel klar over at man kan slå av den automatiske omstarten slik at den stopper på bluescreenen? ;)..hvis ikke hadde det jo ikke vært mening med den i det hele tatt

9610973[/snapback]

 

Dette forutsetter jo at man kommer inn i windows... det gjorde ikke jeg, og da er det litt vanskelig å gå inn på kontrollpanelet... fortsatt like bråkjekk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...