Gå til innhold

Hvor gammel når man reiser første gang med venner?


Rescue me

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg spør; men hva mener du med at jeg ikke er veldig bereist?

 

Jeg fikk i hvertfall aldri lov til å reise utenlands med venner (utenom sverige og danmark naturligvis) før jeg var over 20. Har fremdeles ikke gjort det heller i en alder av 22, men blir nok noe opplegg til neste år tenker jeg.

Tolker det som at du ikke er veldig bereist, det er dog mulig at jeg tolker det feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reising er da ikke SÅ skummelt, i hvert fall hvis man holder seg innen Europa og reiser med venner. Å bli ranet og miste passet i Romania er selvfølgelig ikke veldig gøy, men sjeldent hvis man tar noen forhåndsregler. Skulle ulykken skje har man venner så man klarer seg økonomisk og en forhåpentligvis behjelpelig ambassade. Jeg ble ranet i Sør-Afrika uten at det førte med seg noen store problemer. Passet lå på rommet og jeg fikk alt igjen på reiseforsikringa.

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg spør; men hva mener du med at jeg ikke er veldig bereist?

 

Jeg fikk i hvertfall aldri lov til å reise utenlands med venner (utenom sverige og danmark naturligvis) før jeg var over 20. Har fremdeles ikke gjort det heller i en alder av 22, men blir nok noe opplegg til neste år tenker jeg.

Tolker det som at du ikke er veldig bereist, det er dog mulig at jeg tolker det feil.

Det stemmer det at jeg har reist med familie ja. Oppvekst i en meget bereist familie. Innen jeg var 20 så hadde jeg vært 6-7 ganger i USA, og i over 10 stater, og det er kun i det landet jeg foretrekker å dra på ferie til, derfor nevner jeg det som et eksempel. Men kan lett forstå at du tolket det feil, med tanke på at jeg skrev det jeg gjorde i en tidligere post. :) Det har vel mest blitt sånn på grunnlag av at familien står veldig tett, og er svært beskyttende. Så derfor har jeg ikke reist alene før nå, og heller aldri hatt noe stort ønske om det.

 

Mvh, David.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kan oppsummere for min egen del...

Jeg reiste alene til kypros med en kompis da jeg var 17,5 og han manglet to måneder på 18.

Det gikk fint :) Uspesifisert charter, så vi havnet ikke i villeste festgryta i agia napa, men hadde det fint likevel, og fikk da festet litt fra oss. Stort sett uten at vi satte oss selv i fare. Vi hadde jo reist litt tidligere begge to, med våre respektive familier.

 

Året etter var det kypros igjen, festing i agia napa. Halveis rolig for min del siden jeg den gangen reiste med en kompis, men med godkjennelse fra den tids 16-årige kjæreste. Fremdeles like lite skummelt spør du meg...

 

Året etter det ble det bare en liten rolig tur til London.

 

Året etter det, Kina med min daværende kjæreste som har har kinesisk opprinnelse og dermed kan språket litt. Til tross for det hadde vi likevel 1 av de 3 ukene der borte på egen hånd, i Beijing. Det gikk også fint, hverken ran eller noe tull da heller.

 

Så hva skal man trekke ut av dette?

 

Jeg vil legge sterk vekt på at det er utrolig stor forskjell på 17-åringer. Mens jeg nok ikke var den mest voksne 17-åringen på noen områder, var jeg nok uansett av den heller ansvarlige typen. Arv og miljø vet dere... Derfor mener jeg at det er helt trygt å slippe enkelte 17-åringer til "de fleste steder".

 

Problemet jeg kan se i dette, er at de unge som kanskje er av den litt mindre ansvarlige typen, kanskje også har litt mindre ansvarlige foreldre, og at det kanskje blir en dårlig kombo som fører til at ungene roter seg borte i noe rart på ferie.

Am I wrong?

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje jeg vil si at hvis man klarer å holde seg unna bråk hjemme, så klarer man sikkert å holde seg unna bråk ute i verden også, i alle fall så lenge man kan godt engelsk, evt. litt av språket de snakker dit man skal.

 

Er barnet av typen som havner i slåsskamp til stadighet, sliter med vennekretsen og liker å henge utenfor det lokale kjøpesenteret kan vel situasjonen være en annen?

Lenke til kommentar

Nja, jeg vet om flere av typen "mors beste barn" som er en helt annen utenfor husets fire vegger. Foreldrene ville mildt sagt fått sjokk om de hadde møtt dem på fylla. Samtidig kan de som er mest ansvarsløse til daglig plutselig dra fram en helt annen side. Uansett tror jeg man oppdager mange nye sider ved seg selv i løpet av en slik tur. Selv ble jeg nektet av foreldrene mine å ta et high school år i USA, og har fortsatt ikke fått noe godt svar på hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...