Gå til innhold

Vurderer å begynne å bruke unix/Linux..Tips..?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei,

Har tenkt å teste ut unix/Linux OS. Hvilket anbefales..?

Har alrdig før brukt Unix som OS.

Jeg bruker daglig :

Photoshop

Swish

Adobe produkter

MSN

+++ mange andre software

Hvordan er det med disse software, fungerer disse på Unix/linux OS..?

Kan jeg kjøre Unix/Linux og Win Xp samtidig..?

Hvordan er det med drivere til hardware..?

Endret av The Prodigy
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Ikke bland sammen UNIX og GNU/Linux

2. Programmer

Photoshop (linuxere bruker The Gimp, noen versjoner av Photoshop *kan* kjøres via Wine-oversetningslaget)

Swish (Ser ikke ut som dette finnes i linuxversjon, hva brukes det til?)

Adobe produkter (Finnes ikke til Linux, alternativer trengs, hva bruker du dem til?)

MSN (aMSN eller Gaim/Pidgin)

Hvilken andre software?

3. Ja, i motsetning til windows kan du uten problemer installere Linux etter at du har installer Windows, og velge hvilket operativsystem du vil starte i en meny i oppstarten.

De fleste Linuxdistribusjoner har en LiveCD som lar deg prøve systemet uten å installere noe som helt på harddisken.

4. Det avhenger av hardwaren din. Veldig gammel/veldig ny hardware kan være et problem.

Endret av Kagee
Skrevet (endret)
Har tenkt å teste ut unix/Linux OS. Hvilket anbefales..?
SeHvilken Linux-distribusjon passer for deg?

Det er også x antall tråder av denne typen i forumet.

Har alrdig før brukt Unix som OS.
Bra at du er villig til å prøve noe nytt, men husk at UNIX/Linux IKKE er Windows. Og UNIX ikke er Linux.

Se også Ofte stilte spørsmål: GNU/Linux og fri programvare og En melding til nybegynnere...

Jeg bruker daglig :

Photoshop

Swish

Adobe produkter

MSN

+++ mange andre software

Hvordan er det med disse software, fungerer disse på Unix/linux OS..?

Aller først: siden linux ikke er Windows kan ikke win-programmer kjøre på linux uten videre. Mange kan dog kjøres via Wine som emulerer Windows på Linux.

Tidligere Photoshop versjoner kan kjøres via Wine, nyeste kan ikke (etter hva jeg har lest/hørt av andre). GIMP blir sett på som Photoshops "konkurrent" i Linux, men flere på dette forumet og andre er raske til å påpeke at GIMP mangler mye på Photoshop. Jeg er ikke hard bruker av noen av de to, så jeg skal nødig uttale meg.

Swish kjenner jeg ikke til...

Adobe produkter... Uten at du gir spesifike eksempler kan jeg ikke gi noe svar :) Dreamweaver-like programmer finnes det flere av til Linux. Adobe Reader kommer i linux versjon. Ellers se over.

MSN. Som i messenger? Finnes mange MSN Messenger kloner og andre programmer som kan sende meldinger over msn nettverket. Pidgin (tidligere Gaim) er en av dem.

Kan jeg kjøre Unix/Linux og Win Xp samtidig..?
JA.

Men det er anbefallt å installere Windows først, og Linux etterpå, da Linux installerer en bootloader som gjør at du kan velge mellom de to. Windows vil slette denne bootloaderen om blir installert sist.

Hvordan er det med drivere til hardware..?
Så lenge det ikke er "bloody bleeding edge" er hardware like godt eller bedre støttet i Linux enn Windows (min erfaring).

Unntaket er trådløse kort, printere, og bluetooth (etter hva jeg har lest, har ikke printer eller blåtann)

Endret av olefiver
Skrevet

Hvilket av disse burde jeg begynne med..?

→ Distrowatch.com

ArchLinux - wiki, linuxguiden.no

CentOS - wiki, (linuxguiden.no)

Damn Small Linux - wiki, linuxguiden.no

Debian - wiki, linuxguiden.no

FreeBSD - wiki, linuxguiden.no

Gentoo - (wiki), (linuxguiden.no)

Knoppix - wiki, linuxguiden.no

Linspire - wiki, (linuxguiden.no)

Mandriva (Mandrake) - wiki, linuxguiden.no

Mepis - wiki, linuxguiden.no

Ubuntu - (wiki), linuxguiden.no

Kubuntu - wiki, linuxguiden.no

RedHat - wiki, linuxguiden.no

Fedora Core - wiki, linuxguiden.no

SkoleLinux - wiki, linuxguiden.no

Slackware - wiki, linuxguiden.no

SuSE - wiki, linuxguiden.no

OpenSuSE - wiki

Xandros - wiki, (linuxguiden.no)

Skrevet (endret)

Svært vanskelig å gi en anbefalling av hvilken distro du skal starte med / teste først, når jeg ikke vet noe om kompetansenivået ditt eller hva du er ute etter i forhold til å lære kontra å bruke.

Fedora, Ubuntu (Kubuntu), OpenSUSE, Mandriva er alle distroer som er tilpasset mot desktop/arbeidsstasjon og har grafiske verktøy for det aller meste så du slipper å lese manualer og lære hvordan å bruke kommandolinja. Disse er distroer for deg som først og fremst vil bruke.

Debian, Slackware, Archlinux, Gentoo blir ansett som mer viderekommende distroer som setter deg mer inn i hvordan ting funker, mye på grunn av at disse har færre (til nesten ingen) grafiske verktøy for å sette opp og tilpasse installasjonen din. Disse "tvinger" deg til å lære mere enn de andre, før du kan bruke.

Dog vil jeg ikke si at den ene gruppen er mer brukervennlig enn den andre. Jeg startet med Slackware selv og syns den er brukervennlig så det skvetter etter, men den er kanskje ikke så nybegynnerbrukervennlig.

EDIT:

Merk!

FreeBSD er IKKE Linux, det er en BSD versjon.

Red Hat koster penger. GentOS er Red Hat som ikke koster penger. Begger er "enterprise" distroer.

Knoppix er en LiveCD distro, lagd for å kjøre direkte fra CD / DVD, ikke for installasjon.

Det er også Damn Small Linux, men den kan greit installeres.

Ingen liker Mepis, Xandros eller Linspire brukere. Ikke bli en ;)

Endret av olefiver
Skrevet (endret)

Dette kan bli en distro krig.

Men jeg bruker Kubuntu, egentlig det samme som ubuntu og den eneste forskjellen kort forklart er utsende.

Hvilken distro er en smaksak, prøv deg på livecd'r

Velg den du syns ser bra ut.

Hvis du er misfornøyd. Velg en annen.

EDIT:

Er swish et animasjon progg??

Første posten på google søket

Endret av AlecTBM
Skrevet

Hvilket skal jeg velge mhp utseende og GUI og det at jeg kommer rett fra WIn etter mange lange år

vil nok ikke hoppe inn i kommando linjer enda..holder meg til grafisk GUI..

Skrevet

Fedora, Ubuntu (Kubuntu), OpenSUSE eller Mandriva.

Om du har muligheten, installer alle sammen og bruk en uke på hver for testing.

Så velger du den som DU syns er best FOR DEG

Skrevet

Personlig så syns jeg Kubuntu ser fint ut.

Du har en meny knapp der man er vant til å ha dne fra Win

Men meny grupperinga er anderledes.

De er gruppert etter type.

Kanskje litt dårlig forklart

Skal nevnes at Kubuntu var min første distro.

Hør prøvd andre, men kommet fort tilbake til min trygge distro

Skrevet
Hvis du bruker produkter fra Adobe bør du tenke deg litt om. Disse er ikke tilgjengelig på annet en Windows og MacOS.

9600269[/snapback]

Men hvis jeg kjører både Win og linux kan jeg eventuelt i verste fall kjøre adobe/macromedia og andre programvare som ikke kan kjøres på linux på win... blir kanskje tungvint det, men...

Skrevet (endret)
Hvis du bruker produkter fra Adobe bør du tenke deg litt om. Disse er ikke tilgjengelig på annet en Windows og MacOS.
Hvis du bruker produkter fra Adobe, og ikke er villig til å bytte til et Linux alternativ som muligens ikke er like bra, bør du tenke deg litt om. Siden Adobe-produkter er ikke tilgjengelig på annet en Windows og MacOS.

EDIT:

Men hvis jeg kjører både Win og linux kan jeg eventuelt i verste fall kjøre adobe/macromedia og andre programvare som ikke kan kjøres på linux på win... blir kanskje tungvint det, men...
Nja, tungvint kanskje, men hvis du vil bruke Linux og ikke kan kvitte deg med Photoshop og Adobe Acrobat så er det den beste løsningen.

Dog, med unntak for flash programmer, mener jeg det er et Linux alternativ for alle Adobe/Macromedia programmer for design og programmering av websider.

Jeg bare tipser :)

Endret av olefiver
Skrevet

I pakkebehandleren. Den installeres samtidig med operativsystemet, og gir deg tilgang til ørten-hundre programmer for din linuxversjon.

For nybegynnere anbefaler jeg alltid Ubuntu (www.ubuntu.com)

Skrevet (endret)

Swish / macromedia flash => brukes til å designe flash animasjoner...

Produkter som indesign og illustrator

Hva er erstatteren til linux verden....?

Endret av The Prodigy
Skrevet (endret)

Tror ikke det finnes noe gode alternativer til Flash, i allefall ikke som jeg har funnet.

Indesign => Scribus

Illustrator => Inkscape

Begge disse er tilgjengelig til Windows hvis du vil prøve før du evt. går over til Linux.

Endret av olear

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...