Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Inspiron 6400. Klarer ikke koble til internett.


Anbefalte innlegg

Hei. En jeg bor med opplevde for noen dager siden at han plutselig ikke lenger kom seg på internett med den bærbare PC-en sin. (Internett-tilgangen er i kabelen, prøvde med en annen pc). Vi tenkte kansje at det var noe virus som var problemet, og i og med at PC-en aldri har vært formatert, bestemte han seg for å formatere den med en XP cd han fant. Poenget er at etter formatering (så fant ikke windows noen drivere, menmen ok), så jeg lastet over de driverne jeg fant på dell.no (nettverkskort etc.). Så fungerer fortsatt ikke internett. PC-en finner nettverkskortet, den er koblet til LANet så han finner filer på min pc etc.. Noen som har noen forslag?

 

Alt settes pris på.

Takker

 

Stian Molvik

Endret av stian_molvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så maskinen er koblet til ruteren med kabel, og finner filer på din PC som også er koblet til samme ruteren på samme måte, men din maskin har internett-tilkobling mens hans har ikke det?

 

I så fall så ville jeg sjekket at internett-forbindelsen for maskinen er satt riktig opp (ie, bredband, alltid tilkoblet etc), og at maskinen er satt til å motta IP og DNS automatisk. Sjekk om du får gyldig IP addresse (dvs typisk *ikke* 169.*) fra ruteren og sjekk om du kan pinge en IP addresse du vet funker fra den andre maskinen (dvs, bruk NSLOOKUP vg.no eller noe på den maskinen som fungerer, og ping den resulterende IP addressen på den andre maskinen).

 

Ellers følger det med driver-CD for maskinen også, om det kom med windows CD i alle fall, og om ikke, så kan du ringe teknisk support og be dem om å sende deg dette. De er også behjelpelige med å få opp tilkoblingen, fram til det punktet der en bekrefter at maskinvaren funker i alle fall (dvs om problemet ligger utenfor maskinen så er det ikke alltid du vil få hjelp med det).

Lenke til kommentar
Så maskinen er koblet til ruteren med kabel, og finner filer på din PC som også er koblet til samme ruteren på samme måte, men din maskin har internett-tilkobling mens hans har ikke det?

 

Ja det stemmer. Switchen vi begge er koblet til, deler internett for oss.

 

I så fall så ville jeg sjekket at internett-forbindelsen for maskinen er satt riktig opp (ie, bredband, alltid tilkoblet etc), og at maskinen er satt til å motta IP og DNS automatisk. Sjekk om du får gyldig IP addresse (dvs typisk *ikke* 169.*) fra ruteren og sjekk om du kan pinge en IP addresse du vet funker fra den andre maskinen (dvs, bruk NSLOOKUP vg.no eller noe på den maskinen som fungerer, og ping den resulterende IP addressen på den andre maskinen).

 

Tilkoblingen er satt til å motta IP og DNS automatisk. Angående ip adresse; Når jeg kjører ipconfig på den andre maskinen, så kommer det først og fremst opp mye mindre enn det gjør på min pc. Virker som han kun har fått tildelt lokal IP (192.168... type), mens jeg har det og i tillegg IP-adresse: fe80::214:....:....:...... Vi har Lyse.

 

Takk for all hjelp. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...