Gå til innhold

excelproblem for viderekomne

chrishan

Anbefalte innlegg

Skrevet

har et stort excelark som viser en oversikt over et stort varelager og hvor saker og ting er plassert. nå er det sortert på varenummeret. det vil si at det er to kolonner, en med varenummeret, og en hvor varen er plassert. det jeg vil er å lage en oversikt over hver plassering ute på lageret, og hva som ligger der. det vil si at jeg vil ha en kolonne med plasseringer, med en rad hvor varenumrene er listet opp. se eksempel for hvordan det skal bli.post-76479-1190968006_thumb.jpg

excelarket er i virkeligheten enormt, med kanskje 10-15000 varenumre, og ca 1000 plasseringer. det er omtrent 10 forskjellige varenumre som ligger på hver plassering. noen som vet hvordan dette kan fikses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er vel et problem som ville løses best i en database? Et så stort regneark blir fort uoversiktlig.

Endret av Aqualong
Skrevet
Dette er vel et problem som ville løses best i en database? Et så stort regneark blir fort uoversiktlig.
meningsløst svar. jeg har et excelark, og det er der jeg må løse dette. andre forhold gjør at dataene ikke kan eller bør ligge i en database.

Dette løses enkelt og greit i en pivottabell.

9592380[/snapback]

det er mulig det, men jeg får det ikke til akkurat slik jeg har laget eksemplet i en pivottabell. jeg får til mye annet med pivot, men ikke akkurat det. kan du gi et eksempel på hvordan man får til det?
Skrevet
meningsløst svar. jeg har et excelark, og det er der jeg må løse dette. andre forhold gjør at dataene ikke kan eller bør ligge i en database.

9592707[/snapback]

Svaret var absolutt ikke meningsløst. Du skisserer antall varer og antall plasseringer. Ut fra dette lsøses det best og mest fleksibelt via en enkel database. Du anga ikke at "andre forhold" medfører at du er tvunget til å bruke Excel. Din påstand om at dataene "kke kan elle bør" ligge i en database kan derimot virke meningsløs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...