Gå til innhold

Oppfølgere til Nikon blits SB600/800 - NÅR?


Anbefalte innlegg

PIMPIM:

 

Hehe, tidlig på morgenen vet du, for trøtt for å få opp adekvat aggresjonsnivå til å fyre meg opp :)

 

Joda, SB800 er sikkert en knallgod blits, jeg betviler ikke det. Men disse har jo vært på markedet en stund og dersom det ligger en oppgradering i løypa vil jeg heller vente 6 mnd på den enn å legge ut 3k nå. Lite å finne på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SB800 er sikkert en fin blits, men det er alltid noen ting som kunne vært bedre. Og jeg nevner i fleng: værtetting, raskere oppladningstid, nye CLS-egenskaper og sikkert mye mer.

Dere andre som skriver at Autoxave er dum som lurer på om det kommer til å komme en oppgradert blits, er dere som akkurat har kjøpt en SB800 i den senere tiden og hadde blitt snurt hvis det hadde kommet en oppgradering.

Lenke til kommentar
...vil jeg heller vente 6 mnd på den enn å legge ut 3k nå. Lite å finne på bruktmarkedet.

9591968[/snapback]

Ja hvis du ikke trenger en blitz på 6 mnd så er det jo bare å vente...

 

Fakta er at du allerede kan gjøre mer med SB-800 enn med konkurrerende blitzer i samme prisklasse. Det er ikke få Canon-eiere som har sett misunnelig på når jeg har brukt blitzen off-camera uten en eneste ledning og uten noe ekstrautstyr ;)

 

Jeg tror at en eventuell ny versjon neppe vil ha noen revolusjonerende forbedringer - de fleste idag bruker vel knapt nok allerede en brøkdel av mulighetene i SB-800.

 

SB-800 lader forøvrig raskere enn andre (og langt svakere) blitzer jeg har hatt (unntakene er selvfølgelig hvis man kobler til eksterne batteripakker). Det er forøvrig veldig lurt å sette på holderen til det 5. batteriet - det har en merkbar innvirkning på ladetiden. Skal man ut i regnvær er et godt tips å bare tre en gjennomsiktig 'frysepose' eller lignende over blitzen - det har minimalt å si for effekten og det er helt uproblematisk å gjøre innstillinger på den :)

 

Dere andre som skriver at Autoxave er dum som lurer på om det kommer til å komme en oppgradert blits, er dere som akkurat har kjøpt en SB800 i den senere tiden og hadde blitt snurt hvis det hadde kommet en oppgradering.

9600176[/snapback]

Langt i fra; jeg har hatt min i over 2 år. Og som nevnt tror jeg ikke det kommer noen dramatisk forbedret utgave med det første - delvis fordi eventuelt nye funksjoner (eks. radiotrigging istedet for optisk) også må støttes i kameraet. Noe det ikke gjør idag uten ekstrautstyr. Og det som er så deilig med Nikon sitt CLS er jo nettopp at man *ikke* trenger å ha med ekstrautstyr for å styre eksterne blitzer hvis man ikke har spesielle behov.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
SB800 er sikkert en fin blits, men det er alltid noen ting som kunne vært bedre. Og jeg nevner i fleng: værtetting, raskere oppladningstid, nye CLS-egenskaper og sikkert mye mer.

Dere andre som skriver at Autoxave er dum som lurer på om det kommer til å komme en oppgradert blits, er dere som akkurat har kjøpt en SB800 i den senere tiden og hadde blitt snurt hvis det hadde kommet en oppgradering.

9600176[/snapback]

Nikon har aldri lansert nye blitser uavhengig av oppdateringer på kamera siden. Derfor lite trolig at noe nytt skulle dukke før D4/D400...

Batterikapasiteten er heller ikke noe problem, bruk det 5te batteriet eller eksterne batterier som allerede er på markedet.

Lenke til kommentar
Mer styrke tror jeg ikke man trenger....da vil man uansett blåse ut om noe er litt nært. Jeg er superfornøyd med SB-800, men er en ganke enkel bruker også, sp mulig de avanserte kan si litt mer om mangel av innstillinger.

 

Det eneste jeg skulle øsnke var at jeg kunne styrtden trådløs med kameraet... :(

9590807[/snapback]

Det er ihvertfall mulig å gjøre det med Nikon D80 og SB-800. :)

Endret av LarsAndre
Lenke til kommentar
Mer styrke tror jeg ikke man trenger....da vil man uansett blåse ut om noe er litt nært. Jeg er superfornøyd med SB-800, men er en ganke enkel bruker også, sp mulig de avanserte kan si litt mer om mangel av innstillinger.

 

Det eneste jeg skulle øsnke var at jeg kunne styrtden trådløs med kameraet... :(

9590807[/snapback]

Det er ihvertfall mulig å gjøre det med Nikon D80 og SB-800. :)

9601796[/snapback]

Nikon D50 har ikke den muligheten. :)

Lenke til kommentar
Mer styrke tror jeg ikke man trenger....da vil man uansett blåse ut om noe er litt nært. Jeg er superfornøyd med SB-800, men er en ganke enkel bruker også, sp mulig de avanserte kan si litt mer om mangel av innstillinger.

 

Det eneste jeg skulle øsnke var at jeg kunne styrtden trådløs med kameraet... :(

9590807[/snapback]

Det er ihvertfall mulig å gjøre det med Nikon D80 og SB-800. :)

9601796[/snapback]

Nikon D50 har ikke den muligheten. :)

9601816[/snapback]

 

Av kameraene som nikon har på markedet pr i dag er det bare D200 og D80 som kan styre eksterne blitser trådløst vha den innebygde blitsen (mener jeg å huske)

Lenke til kommentar
Et trådløst blitzsystem der man kommuniserer med radiofrekvenser hadde også vært en forbedring tror jeg.

9591085[/snapback]

Dette tror jeg de fleste produsenter ønsker å utvikle, men slik jeg har forstått det, kommer det ikke til å skje (iallfall i nærmeste fremtid). Det ville vært et utrolig krevende arbeid å få tillatelser og liknende for frekvensbruk i alle land produktet skulle selges (og Nikon, Canon og de andre store selger produkter i mange land), og jeg ser ikke for meg dette skje. Heldigvis får man tak i mange tredjepartsvarer som kommuniserer ved hjelp av radiosignaler, men det skal ikke legges skjul på at originale blitser med radiokommunikasjon hadde vært kjempekjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...