Gå til innhold

Hvilken mikrofon duger?


josephseto

Anbefalte innlegg

Vel møtt.

 

Jeg tenker å kjøpe en mikrofon til innspilling av mine simple gitar og vokal kunstverk.

 

Jeg er student, så er ikke ute etter et proffstudio til 90k, men derimot en mikrofon i prisklassen 200-500kr som kan kobles til lydkortet i PC-en min. Tenker at dette må gå gå fra XLR - JACK - mJACK med eventuelle overganger eller adaptere.

 

LYDFAKTOR Mikrofoner

 

På lenka over finnes det er samling mikrofoner som ser greie ut etter mitt syn.

 

Planen er som nevnt å koble mikrofonen rett inn i mitt Creative SB Live 1024-bit kort, men vil det gjøre susen?

 

Blir veldig glad for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også anbefale Behringer- mikker, hvis du er ute etter mye lyd for pengene. Du har valget mellom dynamiske, og elektrokardoider. Riktig mikrofon avhenger litt av hva du skal bruke det til. Men siden du ikke har tilgang til fantommating, blir en dynamisk mikrofon et greit valg. Uansett hva "mikrofonmafiaen" sier, får du noe som er like bra eller bedre for den samme summen penger, og som en start, duger det helt greit.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hvor "spennende" :D man kaller dette, kan jo diskuteres. Har vel fire stykker som fungerer greit på 1.5 volt, men i utgangspunktet trenger mange 48 volt, gjerne forsynt fra mikseren, for å fungere. Flere slike mikrofoner har egen strømforsyning, og har da gjerne en batteriluke, der man kan sette inn et batteri, alt fra et vanlig AA- batteri, til en rekke knappebatterier. Det er vanskelig å si at det skal være "slik eller slik". Uansett, en dynamisk mikrofon fungerer uten noe batterimikkmakk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det mange faktorer som spiller inn når du skal velge mikrofon.

 

Jeg har ikke ork til og liste det opp, men gir deg ett tips.

 

Står det Behringer på pakken så bare gå vekk fra den med avsky.

 

 

Hvis du leser noen av innleggene over, tror jeg du burde innse at dette er et av de tilfellene hvor du ikke kan si sånt om Behringer. De har fått mye pryl med gitarene og ampene sine. Men når det kommer til mikrofoner og effekter har jeg lest mye bra om Behringer, de nevner jo to stykker over her også ;)

 

Hvis ikke så får du vel Shure SM-57 til 800-900 kroner? Den er visst kanon!

Lenke til kommentar

Til trådstarter- du må være klar over at det ikke gir mye "cred" i den delen av musikkmiljøet hvor det gjelder å være kul, hvis du kommer med Behringermikrofonen din. Der er det nemlig status å slenge rundt seg med meninger om utstyr. Stort sett er dette slik at jo dyrere og mer ekslusivt, jo bedre. Det at det svært ofte er helt unødvendig å handle slikt til gutterommet spiller ingen rolle.

 

Hvis du derimot snakker med mange som tjener en anstendig årslønn på å jobbe med lyd, vil du få et litt annet svar, et svar som baserer seg litt på hva du har bruk for, og som vil gi et bra resultat.

Jeg kjenner folk som har Røde- og Sennheiser- mikker for en formue, som legger disse igjen i studio, og tar med seg Behringerkondensatorer på utejobber, fordi det er såvidt liten forskjell på lyden.

 

Et lite eksempel- hvor lang tid er du villig til å bruke på å finne optimal plassering på mikrofonen foran ampen din? Et kvarter? En halvtime? En time? Proffe lydfolk bruker innimellom så lang tid for å få den lyden de vil ha. Hvis du bruker, som de fleste amatører, tretti sekunder, trenger du da en SM57, eller duger en Behringermikrofon til en tidel av prisen like bra? Jeg kan love deg at lyden ikke er en tidel av Shure- miken, og det er mye av poenget.

 

Når det er sagt, er både sm57 og 58 veldig bra mikrofoner, kjempesolide, og skikkelige arbeidshester.

Jeg har eid og brukt flere slike i mange år. Kanskje det er like lurt å vente med å handle til du vet du er hekta på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en rimelig Behringer-mic live, og fant ingen forskjell mellom den og Shure SM58 til det bruket.

Måtte opp på en SM86 for å merke forskjell - den ga en mye mer crisp topp; mye "klarere" lyd på vokal og irsk fløyte.

 

MEN: jeg tror forskjellene mellom micene kommer bedre frem i studio enn på scenen.

Behringer-micen er solid og "bra nok", men merker lett forskjellen ved opptak i "kontrollerte" omgivelser.

 

e!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ikke alle her, de er kun kondensator mikker som trenger fantommating..

vanlige dynamiske som SM57, SM58 so on, trenger ikke..

 

du kan kjøpe USB/firewire lydkort med +48v /fantommating)

2000-3000kr sånn ca

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Nirds forslag er veldig bra, og du vil få langt bedre lyd enn med det interne lydkortet.

Lurt å bruke penger på det, enn på en dyrere mikrofon, spør du meg.

Synes du det koster mye, får man jo små miksere fra forskjellige fabrikater for en rundt 800 kroner. De har fantommating på noen av kanalene. Men som det sies så korrekt her, det gjelder ikke dynamiske mikrofoner, kun kondensatormikker.

Er du ute etter å bruke så lite penger som mulig, men fortsatt få et akseptabelt resultat, vil jeg foreslå at du kjøper en dynamisk mikrofon i første omgang. Den kan du uansett bruke siden, får du lyst på flere mikker og mer utstyr.

Hjemme hos seg selv er det som regel ikke noe problem med å få plassert mikrofonen, og kondensatormikker er blant annet velegnet der man må ha litt avstand mellom utøveren og selve mikrofonen, eller der instrumentet har en "stor" lyd og er litt omfangsrikt, som for eksempel et flygel. De har ofte også en noe mer nøytral lyd, og brukes for eksempel ofte til å mikke opp kor, akkustiske instrumenter og slikt. (Forklaringen på de forskjellige bruksområdene på kondensatormikrofoner og dynamiske er grovt forenklet, og kun ment som en pekepinn.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...