Sokkalf™ Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 Som topic sier, er det noe særlig vits? Jeg drev en god del med dette før, sånn rundt 2001-2003 tenker jeg. Brukte linux en del på desktopen på denne tiden, og det var mye mer "flaky" hardware-støtte, samt at jeg trengte enkelte ting som SMP-støtte og støtte for highmem (for å få utnyttet 1GB). Det var ganske enkelt en god del mer som måtte tilpasses. Kuttet selvsagt ut alt i kjernen jeg ikke trengte (støtte for HW jeg ikke hadde, osv). Nå i senere tid har jeg hatt alt jeg trenger i default-kjernene på distroene jeg har brukt, først (K)Ubuntu, og nå Arch, og har ikke hatt behovet. Men jeg lurer på om jeg kan få noen ytelsesgevinst av å gjøre det? Trenger f.eks ikke SMP-støtte på denne maskinen. Min logiske sans sier meg egentlig at jeg vil kanskje få 2 sekunder kortere boot-tid eller noe i den dur, men jeg vil gjerne høre om folk her har andre erfaringer og evt. tips.
olear Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 Ser egentlig ingen vits lengre, de fleste kerneler har støtte for 1GB+ og SMP (merker ingen forskjell på ytelse med eller uten på enkel cpu). De fleste distroer bruker også initrd som kutter ned moduler til det minimum.
Sokkalf™ Skrevet 25. september 2007 Forfatter Skrevet 25. september 2007 Var egentlig det jeg hadde regnet med. Husker godt at omtrent det første jeg gjorde når jeg la inn en distro for noen år siden, var å kaste ut kjernen og erstatte den med "min egen". Tidene forandrer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå