kverna Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 Oi det blei en lang og trang topic. Saken, hvilket medium(?) har lyd og bilde som 2 forskjellige "linjer" i videoredigeringsprogrammer? Skulle hatt 1 lyd på 2 forskjellige vinkler/kameraer. .wmv .avi .mpg ? Takk på forhånd
noob11 Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 Mulig jeg missforstår her, men. Du vil ha 2 videostrømmer og 1 lydstrøm i en fil? De fleste container format støtter vel det? .wmv, .avi .ogg etc
kverna Skrevet 23. september 2007 Forfatter Skrevet 23. september 2007 (endret) Prøver igjen jeg. Det jeg vil ha er 1 fil, hvor lyd og bilde legger seg som hver sin linje i ett redigeringsprogram. Case: Jeg har 2 kameraer inni en bil. Det ene filmer forover og det andre filmer bakover. For å feste kamera nr2(bakovervendt) måtte jeg teipe over mikrofonen, noe som gjør lyden dårlig. Derfor vil jeg kunne bruke lyden fra kamera nr1(fremovervendt) over all video som gjøres, mens lyden til kamera nr2 blir muted. Dårlig til å forklare? Hella yes EDIT: Rød er film fra kamera nr1, blå er film fra kamera nr2. Har kutta ned lengden på kamera nr1. Gul er lyd fra nr1 som går hele tiden og samsvarer med det som skjer på nr2. Endret 23. september 2007 av kverna
wo0ly Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 (endret) Ikke helt sikker på om jeg forstår helt, men jeg prøver. Alle mediafiler med både lyd og bilde vil legge seg som to forskjellige linjer i et vanlig redigeringsprogram. Når du drar filene dine over i tidslinjen, legger du den ene video-fila på ei linje, og den andre på linja over, så sletter du lydsporet fra den med dårlig lyd, og lar det gode lydsporet gå gjennom hele klippet. Der du vil bytte kameravinkel tar du bare å velger ut de sekundene du vil ha fra videospor 2 og drar dette ned på videospor 1. Lyden vil dermed kun komme fra det første klippet. Herregud, dette var vanskelig å forklare Edit: Ok, ser du har redigert innlegget ditt, og nå sitter du med det jeg prøvde å forklare. Men hva er det du vil mer enn det der? Endret 23. september 2007 av wo0ly
kverna Skrevet 23. september 2007 Forfatter Skrevet 23. september 2007 Ikke helt sikker på om jeg forstår helt, men jeg prøver. Alle mediafiler med både lyd og bilde vil legge seg som to forskjellige linjer i et vanlig redigeringsprogram. Når du drar filene dine over i tidslinjen, legger du den ene video-fila på ei linje, og den andre på linja over, så sletter du lydsporet fra den med dårlig lyd, og lar det gode lydsporet gå gjennom hele klippet. Der du vil bytte kameravinkel tar du bare å velger ut de sekundene du vil ha fra videospor 2 og drar dette ned på videospor 1. Lyden vil dermed kun komme fra det første klippet. Herregud, dette var vanskelig å forklare Edit: Ok, ser du har redigert innlegget ditt, og nå sitter du med det jeg prøvde å forklare. Men hva er det du vil mer enn det der? 9555585[/snapback] Takk for svar. Ser nå at jeg har posta bilde av det jeg VIL skal være resultatet, ikke det jeg får opp på skjermen. Skal teste litt til også kommer jeg tilbake til denne tråden. Mens jeg har dere her, hvilket format foretrekker dere når dere skal ha det inn i redigeringsprogram? .wmv, .mpg eller hva ? Tusen takk for hjelpen sålangt.
noob11 Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 bruk .ogg om du kan filformatet er bare en slags koffort du kan dytte veldig mye rart inn i, så de fleste normale format gjør nytten. Men det kommer jo sikkert ann på hvilke redigeringsprogram du bruker.
kverna Skrevet 23. september 2007 Forfatter Skrevet 23. september 2007 Prøvde litt nå og fant ut hva problemet mitt var. Når jeg importerer en fil, no matter what .wmv, .ogg eller hva som helst låses lydsporet sammen med videoen på videolinja(markert som rød og blå.) Får ikke trekt noe ned på lydsporlinja i det hele tatt. Merkelig dette her.
noob11 Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 kanskje du burde prøve et annet program da?
kverna Skrevet 23. september 2007 Forfatter Skrevet 23. september 2007 kanskje du burde prøve et annet program da? 9555733[/snapback] Noe å anbefale ? Hverken PowerDirector eller windows movie maker fungerer. I powerdirector får jeg ikke dratt lyden ned på lydsporlinja, og i moviemaker blir alle videofilene til lydfiler
noob11 Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 Sorry, har for liten kunnskap til å anbefale videoredigeringsprogrammer.
wo0ly Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 Kommer litt ann på budsjettet ditt. Sony Vegas er det mange som foretrekker, jeg heller mer mot Adobe Premiere Pro 2.0 siden jeg integrer bedre mot After Effects med det. Sitter du på Mac burde det ikke være noe spørsmål, Final Cut Studio 2 er tingen. Har du veldig stort budsjett og ambisjoner er Avid Xpress tingen, evt. Media Composer. Men dette koster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå