Gå til innhold

PC en i vann


Anbefalte innlegg

Her om dagen puttet jeg en avPCene mine i et kar med vann (en gammel PC). Uheldigvis startet den ikke, og etter mange forsøk gå jeg opp. Etter at hovedkortet hadde ligget i vann i ca 15 timer tok jeg det opp og snudde det opp ned og lot det tørke i en dag. Så satte jeg PCen sammen igjen og trykket på Power knappen, og PC STARTET! Etter 15 timer i vann og en dag med tørking var PCen ikke skadet i det hele tatt! Og jeg hadde jo til og med startet PC en i vannet mange ganger. Det var litt gøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fikk fu senket pc'n ned i vannet ? slapp du den nedi ?

Tørte du å putte hånden ned i vannet å trykke på start knappen. med en 230volt ledning ned i vannet ??????

Gikk ikke sikringene i huset ditt ?

Vannet vill jo kortslutte sikringene i huset og ikke minst PSU'n

Det er ikke rart du ikke fikk startet pc'n din under vann.

Heller ikke rart den startet etter på.... Når den er tørket slår sikringene seg på igjenn og pc'n funker som normalt !!

Men det flaks at du fikk den helt tørr.. det er ganske mange kriker pg kroker i en pc..

Tenk bare på under CPU'n...

 

:woot:

 

Men morro prosjekt...

Tok du noen bilder ?

Lenke til kommentar

En liten FAQ:

 

Det kan ikke være mulig. Og hvis, så er jeg lettere forundret over det. hvorfor ha PC'n i et kar med vann??

 

Fordi vann leder varme utrolig bra og fordi PCen da ville blitt helt stille.

 

Det vanlige vannet du har i et badekar leder strøm jo. vannet er jo langt fra rent. Hvis det ikke leder strøm, hvorfor kan man dø av en hårføner i vannet da?

 

Vanlig vann fra springen er ikke rent nei, men leder ikke nok strøm til at det burde bli noe problem.

 

Hvordan fikk fu senket pc'n ned i vannet ? slapp du den nedi ?

 

Det jeg skrev at jeg puttet hele PCen i vannet var litt overdrevet (tenkte meg ikke om), for jeg puttet bare CPUen, HDD, HK og RAM i vannet. PSUen turte jeg ikke, og floppy og cd-rom hadde jeg ikke installert.

 

Tørte du å putte hånden ned i vannet å trykke på start knappen. med en 230volt ledning ned i vannet ??????

Gikk ikke sikringene i huset ditt ?

Vannet vill jo kortslutte sikringene i huset og ikke minst PSU'n

 

PSUen lå ikke nedi vannet, det ville jeg aldri turt. Jeg stakk faktisk hånden nedi vannet (kun 12 volt der) og følte ikke noen form for støt

 

Men det flaks at du fikk den helt tørr.. det er ganske mange kriker pg kroker i en pc..

Tenk bare på under CPU'n...

 

Jeg tok av alle brikker (CPU, RAM) og lot den tørke ganske lenge før jeg ble lei og slo på hårføneren.

 

Men morro prosjekt...

Tok du noen bilder ?

 

Jeg tok desverre ingen bilder.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig virker det! Så lenge det er tørt, hvorfor skulle det ikke virke?

 

Hvis han hadde klart (noen som i realiteten ikke er mulig) å fremstille helt, helt reint vann, å da snakker jeg ikke om vann som er destilert. Nei, da snakker jeg om "Lab-vann". Hadde han hatt det hadde det gått helt fint å ha senket PC'en nedi vannet. Nettopp fordi når vann blir helt reint blir det en isolator, den leder ikke strøm i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Vannet leder litt strøm uansett hvor rent det er, men dere må huske på at vi ikke snakker høyspent akkurat på hovedkortet (hårføner kan derfor ikke sammenlignes med en PC). At vannet leder litt strøm merket du nok. Trolig derfor du ikke fikk startet den. Selv om den fungerer nå er det ikke sikkert den lever så lenge, korrosjon er ikke noe bra ;) Tror forresten CPU-vifta di ville sletet litt under vann.. :lol:

Lenke til kommentar
Hvis vannet er sterilt skal det i praksis virke,

men i et badekar? bakterier kommer å går,

støv blandes i vannet. (ikke noe å satse på med en

ny maskin, bare hvis du har peiling)

Mvh,Stian

Ps. Mener å si at Snekkeren hadde gjort noe av det samme :shrug:

 

Nei, sterilt vann leder også strøm. Ikke mye, men det leder. Grunnen til dette er at vannet har en egenprotolyse (husker ikke hvor sterk i farta, gidder ikke slå opp), som gjør at det _alltid_ er ioner i vannet. H20 protolyserer til H+ og OH-. Lite å gjøre med det ;)

Lenke til kommentar
Vannet leder litt strøm uansett hvor rent det er, men dere må huske på at vi ikke snakker høyspent akkurat på hovedkortet (hårføner kan derfor ikke sammenlignes med en PC). At vannet leder litt strøm merket du nok. Trolig derfor du ikke fikk startet den. Selv om den fungerer nå er det ikke sikkert den lever så lenge, korrosjon er ikke noe bra ;) Tror forresten CPU-vifta di ville sletet litt under vann..  :lol:

 

Uenig. Rent vann som fremstilles i labriatorier leder ikke strøm.

Lenke til kommentar
Vannet leder litt strøm uansett hvor rent det er, men dere må huske på at vi ikke snakker høyspent akkurat på hovedkortet (hårføner kan derfor ikke sammenlignes med en PC). At vannet leder litt strøm merket du nok. Trolig derfor du ikke fikk startet den. Selv om den fungerer nå er det ikke sikkert den lever så lenge, korrosjon er ikke noe bra ;) Tror forresten CPU-vifta di ville sletet litt under vann..  :lol:

 

Uenig. Rent vann som fremstilles i labriatorier leder ikke strøm.

Du kan få så rent vann du vil, det vil alltid lede litt strøm.

Lenke til kommentar
Det vanlige vannet du har i et badekar leder strøm jo. vannet er jo langt fra rent. Hvis det ikke leder strøm, hvorfor kan man dø av en hårføner i vannet da?  :roll:

 

I teorien skal det være vanskelig å dø av slippe feks en hårføner oppi badekaret mens man sitter der.

Dette kommer av at strømmen alltid tar den minste motstands vei (korteste vei). Minst motstand vil det være direkte mellom lederene (første uisolerte punkt). Hvis du selv skulle fått noen større strømgjennomgang måtte lederene vært så langt ifra hverandre og vannet ledet så dårlig at det hadde vært mindre motstand gjennom kroppen + litt vann enn igjennom masse vann rundt kroppen.

 

Omtrent slik:


                  Strømleder1    Strømleder2

                       |             |

                       |             | 

Vannnivå     -----------------------------------------

                       |             |

                       |             |

                           O-<--<



                      Person i badekar

 

Dette blir litt vanskelig med hårfønere og liknende utstyr da lederene vanligvis sitter loddet inn på utstyret med få cm mellomrom. Dermed vil man få en tilnærmet kortsluttning, og en veldig liten strømgjennomgang via en eventuell person i vannet.

 

Hvis derimot kun EN av lederene får kontakt med vannet skal strømmen i teorien gå til jord via vannrør og evt. avløpsrør. Dette krever at det elektriske anlegget, vannledninger ol. er skikkelig jordet.

 

Hvis du derimot har et avløpsrør i plast, og eneste jordforbindelsen er via vannrørene så er det fare på fære hvis du ligger med tåa på vannkrana og en strømleder kommer i kontakt med vannet. Da vil strømmen gå igjennom vannet og kroppen, og deretter vidre til jord via vannrørene.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å rense vann i hvilket laboratorie du vil, men det vil uansett lede strøm. Hadde du klart å binde ionene på noe vis hadde nye ioner blitt dannet (Le Chateliers prinsipp). Der det er vann er det følgelig alltid ioner. Ioner muliggjør at en væske kan lede strøm.

 

Eneste du kan gjøre er å fryse ned vannet, da tror jeg det leder heller dårlig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...