Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Booteproblemer. Defekt hovedkort? [LØST]


Anbefalte innlegg

Ja jeg skal få lånt et skjermkort av en kompis så fort som mulig så jeg får sjekket det.

 

Men jeg kjøpte som sagt PC-en min i en pakke fra komplett, men tror dere det går an å bare sende inn skjermkortet hvis jeg vet at det er det som er ødelagt? Det står jo at det er 3 års garanti, men jeg vet ikke om dette kun gjelder hele maskinen eller om det gjelder hvis jeg tar ut delene også. :hmm:

 

Vil helst ikke sende inn hele maskinen, da frakten kommer til å gå i taket :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå testet alt untatt ram, cpu, strømforsyning og hovedkort.

Det viste seg faktisk at skjermkortet fungerte helt strålende, og det var jo bra siden skjermkortet er en av de dyreste komponentene i en datamaskin :D

 

Nå begynner jeg å bli ganske sikker på at lynet har ødelagt hovedkortet, strømforsyning eller begge deler.

 

Hvis det er cpu'en som er ødelagt er det dumt, men da er det nok stor sannsynlighet for at det blir firekjerners her :dribble:

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å skru på maskinen uten cpu. Det bippet ikke. Når jeg skrur på maskinen (uten cpu) tar det ca. 5 sekunder, så skrur den seg av, skal den det? Det lyser på hovedkortet, så det kan jo virke som det får strøm, men nå har jeg sjekket det meste, og det jeg har kommet til nå er at hovedkortet er defekt, og nytt skal bestilles.

 

Jeg har bare et spørsmål til: Er det mulig at lynet kan ha ødelagt 6-pins-kontakten på strømforsyningen uten å ødelegge de andre? I så fall er det muligens strømforsyningen som har røket.

 

Takk for all hjelp. Venter til 21 før jeg bestiller nytt hovedkort i tilfelle noen har noen innspill angående det siste spørsmålet mitt. :)

Lenke til kommentar

Hvis noe lyser leverer jo poweret strøm det, så da er det ikke godt å si om det er HK eller CPU gitt.

 

Lynet tar ikke kontakter - det tar komponenter. Disse kortslutter noen ganger og da kan jo ledninger og kontakter som fører strøm til kortsluttningen ryke.

De fleste powere har kortsluttnigs-sikring, det vil si at de skrur seg av om noe kortslutter.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar

Du rakk å svare før jeg fikk bestilt gitt. :)

Jeg får vel finne en måte å få testet CPU'en da. Satser på at det er en av kameratene som har socket-775. Går det forresten an å putte en core 2 duo i et hovedkort som ble laget før core 2 duo kom ut (har et gammelt hovedkort med pentium 4)?

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Har nå sjekket det gamle hovedkortet som selvfølgelig viste seg å ha socket 478 :thumbdown:

 

Hvis det er noen som har noen som helst forslag til hvordan jeg kan få testet CPU'en min så kom med dem. Siden jeg ikke fikk bestilt varer i går, håper jeg å få bestille dem i dag, men jeg vil helst ikke kjøpe både CPU og hovedkort.

 

EDIT: Har gjort et lite framskritt: Når jeg starter maskinen uten ram piper det. :w00t:

Når jeg starter maskinen uten CPU lager den ingen lyd, men etter ca. 5 sekunder

slår maskinen seg av. Betyr dette at CPU er defekt?

 

Trenger svar så fort som mulig.

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar
bump...

Føler meg litt dum når jeg bumper men trenger virkelig svar  :blush:

9583239[/snapback]

Du kan jo prøve en og en rambrikke.Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte det finnpinni sier.Har han rett er det hk ogeller cpu.

Det mest sansynlige var overklokkinga som er årsaken og ikke lynet.

Jeg ville sendt hk,cpu og ram for testing.Ring og hør med din butikk.

Endret av Sunni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...