eRaIzoR Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Hei! Nevnte for pappa at jeg vurderte å gå til innkjøp av speilrefleks snart, og da nevnte han noe gammelt utstyr han hadde liggende på loftet Kameraet, et "Asahi Pentax Spotmatic F", er litt uvisst hvor befinner seg, men 2 objektiver var på plass der! Det ene er et Takumar SMC 35mm f3.5, det andre er 200mm f4. Lurer egentlig mest på om disse er kompatible med feks k10d? Og hva tror dere de er verdt?
cruelphotography Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Mener pentax er ganske bakover kompitabel, men skal ikke si noe sikkert =9 Er nok vært lite til ingenting pga de er manuell fokus osv. lite populært nowdays =9
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Pentax K10D får full funksjonalitet med et M42 adapter. Pentax selger slike selv, og det virker som om de er av høy kvalitet.
Bherserk Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 SMC 35mm f3.5 er verdt ca $25 (mint condition kanskje mer) og får rimelig god omtale. 200mm f4 er verdt ca $40, mer for mint condition, og regnes som et godt objektiv. Det finnes en objektivdatabase med historiske priser fra eBay som kanskje er interessant. Begge passer til K10D med en M42-konverter. Pentax sin egen er best (smartest konstruksjon, enklest å demontere), men den er visstnok kun tilgjengelig på eBay for øyeblikket, pga leveringsproblemer ellernoe. Da det finnes M42-konverter til de fleste systemer er det ikke bare Pentax-brukere som er interesserte i M42-objektiver. Teleobjektivene er vanligvis mer populære enn vidvinklene, delvis pga at nye vidvinkler er tilpasset crop-formatet og dermed er lettere og minst like gode eller bedre. De gamle teleobjektivene er ofte gode. Prisen på gammel Pentax-optikk vært økende i det siste pga godt salg av K10D og K100D. Jeg har kjøpt en Jupiter-9 85mm (ikke Pentax), Takumar Bayonet 135mm og Pentax-M 200mm på eBay, og er veldig fornøyd. Neste objektiv er en SMC 135mm.
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Det som også gjør det verdt det å satse på Pentax for deg, er at du også har et nydelig utformet analoghus du kan bruke til skruoptikken. Spotmatic er et svært vakkert kamera, som i en periode var favoritten til motefotografene i Chelsea (motedistriktet i London) på sekstitallet. Mørk og trang søker, men evigvarende konstruksjon og lekkert design.
eRaIzoR Skrevet 21. september 2007 Forfatter Skrevet 21. september 2007 Takk for alle svar! Er det noe sånt jeg eventuelt trenger? m42 adapter så det lå mange forskjellige versjoner på ebay (kun for nikon etc så vidt jeg skjønne), kunne heller ikke se den "originale" pentax adapteren, noen som har sett noe til den?
Bherserk Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 (endret) Er det noe sånt jeg eventuelt trenger? m42 adapter så det lå mange forskjellige versjoner på ebay (kun for nikon etc så vidt jeg skjønne), kunne heller ikke se den "originale" pentax adapteren, noen som har sett noe til den? 9546008[/snapback] Det er noe sånt ja. Jeg ville gått for denne. Ser ut som det er noe feil med linken her, prøv å fjerne linebreak manuelt om du vil se linken. Det er ikke så mange originale Pentax-adaptere tilgjengelig, så det er mulig du må vente litt eller strekke deg litt i pris. Legg merke til at folk skriver både M42->K og K->M42, den du har lyst på ser ut som adapteren i bildet. Endret 21. september 2007 av Bherserk
eRaIzoR Skrevet 21. september 2007 Forfatter Skrevet 21. september 2007 ja, men fant den du viste til i linken den så bedre ut ja, da vet jeg ihvertfall at muligheten er der når innkjøpet kommer etterhvert! Men så vidt jeg har skjønt mister mann endel funksjoner (automatikk?) fra kameraets side ved bruk av sånne adaptere, er det mye "vanskeligere" å bruke slike objekter sammenlignet med nye?
Bherserk Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 ja, men fant den du viste til i linken den så bedre ut ja, da vet jeg ihvertfall at muligheten er der når innkjøpet kommer etterhvert! Men så vidt jeg har skjønt mister mann endel funksjoner (automatikk?) fra kameraets side ved bruk av sånne adaptere, er det mye "vanskeligere" å bruke slike objekter sammenlignet med nye? 9546328[/snapback] Med M42 må du fokusere og stille blenderåpning manuelt. Du kan sette den i A-modus og knipse etterhvert som du vrir på blenderåpningen, eller du kan sette den i M og trykke den grønne knappen for å ta lysmåling og automatisk justere lukkerhastighet etter at du har stilt til ønsket blenderåpning. Med Jupiter-9-objektivet mitt setter jeg på max blenderåpning for mest mulig lys, fokuserer, stiller blenderåpning ned for ønsket skarphet, tar lysmåling og knipser i vei. Jeg har ikke like god hitrate som med de helautomatiske objektivene ennå, og det egner seg ikke for actionfotos for å si det sånn, men det har en viss sjarm, og er ikke så tungvint som det høres ut som. Med de to gamle objektivene jeg har med K-fatning klarer kameraet å justere ned blenderåpning selv. Jeg bruker M-modus, setter objektivet til ønsket blenderåpning (men den står på max så lenge man ikke gjør lysmåling eller knipser), fokuserer, tar lysmåling (som lukker ned blender midlertidig), og knipser. Pentax-objektivene med benevnelse K, M, A, F, FA, FA J, DA har forskjellige nivåer av automatikk.
eRaIzoR Skrevet 21. september 2007 Forfatter Skrevet 21. september 2007 det hørtes jo bare koselig ut kjenner det begynner å klø i fingrene tusen takk for all hjelp!
coban Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Det som også gjør det verdt det å satse på Pentax for deg, er at du også har et nydelig utformet analoghus du kan bruke til skruoptikken. Spotmatic er et svært vakkert kamera, som i en periode var favoritten til motefotografene i Chelsea (motedistriktet i London) på sekstitallet.Mørk og trang søker, men evigvarende konstruksjon og lekkert design. 9542258[/snapback] Jeg liker virkelig måten du skildrer det ovenfor:-)
modin Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 (endret) Jeg har kjøpt en Jupiter-9 85mm (ikke Pentax), Takumar Bayonet 135mm og Pentax-M 200mm på eBay, og er veldig fornøyd. Neste objektiv er en SMC 135mm. 9541896[/snapback] Må bare pirke litt på det, men Takumar har aldri hvert navnet på M42 skruen, hverken i dagligtale eller brukt i brosjyrer. Takumar var bare et merkenavn på Pentax sine objektiver slik som Nikkor er det for Nikon. Skrutypen heter M42, men har også i daglitale blitt kalt Pentax Screw Mount på tross av at det egentlig er en Contax standard som Pentax tok i bruk. En annen ting er jo at M42 slettes ikke er en Bajonett feste, men et skrufeste. Så da blir det litt feil å snakke om Takumar Bajonett. PS. Spotmatic er nydelig, og får min klassiske nikkormat til å se ut som en lastebil i forhold (og den ser slettes ikke værst ut), for ikke snakke om mine Zenit (tidenes styggeste Speilrefleks) de ser ut som en hjulaster i forhold til en Spotmatic. Endret 22. september 2007 av modin
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 (endret) Jeg har kjøpt en Jupiter-9 85mm (ikke Pentax), Takumar Bayonet 135mm og Pentax-M 200mm på eBay, og er veldig fornøyd. Neste objektiv er en SMC 135mm. 9541896[/snapback] Er ikke Jupiter 9 egentlig et målsøkerobjektiv til Kiev og Zorky? I så fall har det en M39-skrufatining, og ikke en M42. Bruker du et eget adapter for det da? Endret 22. september 2007 av PMnormal
Bherserk Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Det er kun Jupiter-9-objektivet som er M42, de andre er K-fatning. De ble nevnt fordi det ved praktisk bruk ikke er så store forskjeller mellom dem. Navnet Takumar ble opprinnelig brukt frem til Pentax byttet til K-fatningen. Takumar (Bayonet) har egentlig ikke Takumar-nivå, men de gjenbrukte det gamle Takumar-navnet på noen av billigobjektivene med K-fatning på 80- og 90-tallet. Nyere Jupiter-9 har M42, men det stemmer at de opprinnelig ble laget for M39.
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Nyere Jupiter-9 har M42, men det stemmer at de opprinnelig ble laget for M39. 9550110[/snapback] Se der, ja. Jeg ante ikke at de hadde kommet med en slr-utgave av det objektivet, selv om det (åpenbart) ikke er noen teknisk umulighet. Det er jo over 55mm, så da går det jo fint mht avstand til speilen uansett. Trodde et øyeblikk at du brukte et M39-adapter til slr. Interessant. I frykt for å kapre tråden vil jeg likevel spørre om hvor skarpt det er på full åpning? Karakteristikken forøvrig kjenner jeg jo til.
Bherserk Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 I frykt for å kapre tråden vil jeg likevel spørre om hvor skarpt det er på full åpning? Karakteristikken forøvrig kjenner jeg jo til. 9550425[/snapback] Det er soft på full åpning, og blir veldig skarpt når man blender litt ned. Full åpning egner seg best til drømmeaktige portrett eller andre steder man ønsker en litt soft effekt. Jeg liker det veldig godt.
Bherserk Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 Oppdaget at Fovi har listet konverteren til kr 265, men jeg har ingen anelse om den er på lager eller tilgjengelige i fotobutikker.
Flex Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Er selv på jakt etter et originalt M42-Pentax K-adapter. De dukker stadig opp på eBay, men de ender stort sett på 40-50$, inkl frakt. Så da er det sjeldent noe å spare på det. Tror jeg skal høre litt i fotobutikker her i Trondheim om det er noen som har. Har et uoriginalt adapter som jeg bruker inntil videre, men dette gir ikke fokus til uendelig.
Flex Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Var innom Elite Foto på torget i Trondheim i går, og de ringte Pentax og bestilte en til 265 kr. Pentax har disse på lager, så det er vel bare å stikke innom sin lokale fotosjappe og få de til å bestille en.
eRaIzoR Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 Da har jeg endelig bestillt kamera, men det ble en gx-10 istedenfor. Jeg kan vel fortsatt bruke denne konverteren til mine gamle takumara objektiver?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå