Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatteregler ved salg av dødsbo


Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Selger en leilighet som nettopp er overtatt grunnet dødsfall i familien.Problemet er, slik jeg har forstått det, at ettersom leiligheten er ferdig bygget for kort tid siden og man selger den før man har bodd der i 1år, faller man under 28% skatt av overskudd.

 

Er det ingen spesielle regler som gjelder ettersom det er dødsbo ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selger en leilighet som nettopp er overtatt grunnet dødsfall i familien.Problemet er, slik jeg har forstått det, at ettersom leiligheten er ferdig bygget for kort tid siden og man selger den før man har bodd der i 1år, faller man under 28% skatt av overskudd.

 

Er det ingen spesielle regler som gjelder ettersom det er dødsbo ?

9538381[/snapback]

 

Jeg har ikke svar, men ligner situasjonen på å arve aksjer som

har steget i verdi siden de ble kjøpt ?

Lenke til kommentar
Selger en leilighet som nettopp er overtatt grunnet dødsfall i familien.Problemet er, slik jeg har forstått det, at ettersom leiligheten er ferdig bygget for kort tid siden og man selger den før man har bodd der i 1år, faller man under 28% skatt av overskudd.

 

Er det ingen spesielle regler som gjelder ettersom det er dødsbo ?

9538381[/snapback]

 

Jeg har ikke svar, men ligner situasjonen på å arve aksjer som

har steget i verdi siden de ble kjøpt ?

9542494[/snapback]

 

Det ligner på den måte at det generelt er 28% skatt på gevinsten ved salg av både aksjer og fast eiendom, men det er imidlertid et unntak for bolig man har bodd i selv i minst ett av de siste to årene..

 

Tilbake til trådstarters spørsmål: Her står det om salg av arvet bolig, og det er tydeligvis ingen unntak fra hovedregelen..

Lenke til kommentar

Hvis leiligheten er en del av et arveoppgjør, så er det skrevet opp en verdi på leiligheten. Dette blir gjort for at de som arver feks. fra foreldre kan arve 250.000 skattefritt fra hver av foreldrene, resten må de betale arveavgift av.

 

Hvis den som arver en leilighet som verdisettes i arveoppgjøret til feks. 1 000 000 går hen å videreselger den for feks 1 300 000 vil han måtte betale skatt på fortjenesten i dette tilfellet skatt på 300.000 kr.

 

Han kan unngå dette ved å ha fast bopel i leilligheten i mer enn et år, ved fritidsbolig er grensen 5 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Typisk at det er ingen unntak.

Er snakk om to leiligheter, avdøde har bodd i flere år i den ene leiligheten, leilighet to er akkurat ferdigbygd.

 

Dvs vi må betale 28% på fortjenesten på hver leilighet ?

Når de pengene igjen er fordelt så må vi betale skatt på arv igjen

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt situasjonene din, men du betaler jo ikke skatt for en gevinst som avdøde har hatt. Hvis du har arvet en bolig som du selger selv om du bodde der mindre enn 12 mnd i løpet av siste to år, betaler du bare skatt av differansen mellom arveavgifts-grunnlaget og salgsummen.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt situasjonene din, men du betaler jo ikke skatt for en gevinst som avdøde har hatt. Hvis du har arvet en bolig som du selger selv om du bodde der mindre enn 12 mnd i løpet av siste to år, betaler du bare skatt av differansen mellom arveavgifts-grunnlaget og salgsummen.

9552596[/snapback]

 

Men betaler dødsboet skatt av verdiøkning for bolig som avdøde ikke

bodde i (lenge nok) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...