paragon11 Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Ser at 40D har dette sRaw formatet, men jeg ser ikke helt hva som er poenget med det. Noen som har noen tanker om det. Gir sRaw noen fordeler i forhold til RAW, bortsett fra å spare plass
Fulgu Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Njet, det er akkurat det den gjør. Ved å lagre i lavere oppløsning.
Anew Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Det har vært spekulert, blant annet her på akam i en tidligere tråd, i at sRAW kan gi bedre støyegenskaper pga. nedsampling - om dette er tilfelle vet jeg ikke, men det virker plausibelt.
paragon11 Skrevet 20. september 2007 Forfatter Skrevet 20. september 2007 Det har vært spekulert, blant annet her på akam i en tidligere tråd, i at sRAW kan gi bedre støyegenskaper pga. nedsampling - om dette er tilfelle vet jeg ikke, men det virker plausibelt. 9533638[/snapback] Hadde jo vært veldig greit å få avklart det. I teorien kan det virke troverdig med lavere støy i dette formatet. Enkel logikk, men er det tilfelle. Dersom det eneste med dette formatet er mindre plass, kan jeg egentlig ikke se at så mange kommer til å bruke det. Når en først skyter bilder som en skal jobbe med så vil en vel ha mest mulig data.
FnoFFen Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Det har vært spekulert, blant annet her på akam i en tidligere tråd, i at sRAW kan gi bedre støyegenskaper pga. nedsampling - om dette er tilfelle vet jeg ikke, men det virker plausibelt. 9533638[/snapback] Hadde jo vært veldig greit å få avklart det. I teorien kan det virke troverdig med lavere støy i dette formatet. Enkel logikk, men er det tilfelle. Dersom det eneste med dette formatet er mindre plass, kan jeg egentlig ikke se at så mange kommer til å bruke det. Når en først skyter bilder som en skal jobbe med så vil en vel ha mest mulig data. 9533747[/snapback] Enig! Hvis sRAW bare er der for å spare plass, så ser jeg ikke vitsen. Jeg kommer ihvertfall ikke til å bruke det. Minnekort, samt andre lagringsmedier (harddisk, DVD) koster en slikk og ingenting for tiden. Jeg trodde først sRAW var der for å speede opp hastigheten (flere bilder per sek), men det var det visst ikke....
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Det vil speede opp hastigheten på lengre serier.
Upsaker Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Det vil speede opp hastigheten på lengre serier. 9534311[/snapback] Det vil hvert fall kunne holde hastigheten lengre..
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Det vil speede opp hastigheten på lengre serier. 9534311[/snapback] Det vil hvert fall kunne holde hastigheten lengre.. 9534948[/snapback] Ja, det var det jeg mente. Jeg tror det formatet er beregnet på proffer som ikke trenger så store filer, men som ønsker å beholde mulighetene til redigering som man får med raw. Bryllupsfotografer som tar bilder av gjestene som spiser osv vil kunne dra nytte av det formatet, fordi slike bilder kun lages i 10x15. Hvis 40D har direkteknapp for å velge filformat vil det være praktisk, men typisk Canon så har de vel oversett denne funksjonene også på 40D.
Upsaker Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 "Push here to use sRAW"? Skulle vært sånn at man holdt en knapp inne så brukte den det.
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 "Push here to use sRAW"?Skulle vært sånn at man holdt en knapp inne så brukte den det. 9535037[/snapback] Slik som Pentax K10D. Helt genialt.
knutinh Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Det har vært spekulert, blant annet her på akam i en tidligere tråd, i at sRAW kan gi bedre støyegenskaper pga. nedsampling - om dette er tilfelle vet jeg ikke, men det virker plausibelt. 9533638[/snapback] Interessant. Hvis sRAW benytter "binning". Hvis sRAW er en ren digital midling av 4 14-bit verdier til en ny 14-bit verdi så ser jeg ikke at man gjør noe som ikke kan gjøres i software i etterkant fra en vanlig raw-fil. -k
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå