Gå til innhold

Brannmur og DHCP server?

sniffmaster

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

VI skal arrangere lan på skolen vår, og til dette har vi fått tak i en pc uten harddisk som vi har tenkt og bruke som brannmur og DHCP server.

PC-en er satt opp slik att den booter fra cd.

Men så lurer jeg på, hvilket Os anbefaler dere? Vi hadde m0n0wall i fjor og det fungerte som bare rakkern, problemet i år er at PC-en ikke vil kjøre DHCP eller Brannmur, jeg kan boote PC-en og får satt den opp slik att det ene nettverks kortet går til LAN mens det andre går til WAN(eller kort sagt rett ut mot nettet).

Når jeg så prøver og koble en annen pc direkte i denne PC-en får jeg ikke delt ut ip eller noen ting, det blir ikke gjort et forsøk engang på og koble til.

Mens att når jeg kobler til en hub/switch til så får hubben/switchen av og til IP fra PC-en, mens den PC-en som da står koblet i Hubben/switchen også får IP.

Men når jeg da prøver og komme meg inn på M0n0wall ved og taste inn IP 192.168.1.1 finner jeg ikke PC-en/serveren.

Noen som har et tips til ett annet program jeg kan prøve, eller har jeg bare satt det hele opp feil?

Takk for svar :)

Endret av sniffmaster
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kjører m0n0wall hjemme her jeg. funker det

når du starter opp PC-en første gangen må du sette på hvem NIC som er LAN og WAN og i tillegg aktivere DHCP. det er ikke bare å plugge i første gangen uten å konfigurere.

men når du setter opp. det er ikke noen iper som kræsjer ?

sikker på at du har satt opp DHCP når du konfigurerte den førstegangen fra konsoll

men se litt her hvis du har gjort alt over: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=813131

liste over noen andre distroer og dill og dall

Skrevet (endret)

Hei, jeg er med på samme lanet som sniffmaster her. Hvilke specs tror dere vi må ha på en kombinert DHCP server og brannmur? Vil være ca. 100 folk på lanet.

Edit: Ser at denne er feilpostet, kansje en moderator kunne flyttet den til "nettverk"?

Endret av Jannis800
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...