Gå til innhold

Er dette normale temperaturer?


Lonestarr

Anbefalte innlegg

Er dette normale temperaturer på CPU, GPU, HK og harddisk?

 

PC-en er her ganske idle. Har msn, windows media player og IE oppe.

 

Vil også nevne at GPU temp. stiger til 72-74 grader når jeg spiller :hmm: er ikke dette veldig varmt?

 

Hva slags temp. er anbefalt for de forskjellige tingene i PC-en forresten? både idle og under load.

Endret av mr_tambourine_man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisk temperaturen var ikke så gal.. Min er 8 grader kaldere, men jeg har annen disk.

 

Hvilken GPU har du? Er det vifte eller? Viss det ikke er vifte på, bør du nesten kjøpe det. Synes selv de uten vifte passer bedre i HTCP osv..

 

Hvilken CPU har du? Den er ikke så veldig høy egentlig, men kunne sikkert vært lavere.

 

Forresten, hvordan er kjølinga i kabinettet ditt? Se om temperaturen synker viss du har sidedøre oppe..

 

Prøv everest til å lese av temperaturen din, se om den sier det samme. http://www.lavalys.com/

 

Viss vi hadde visst hvilke komponent du hadde i PC-en hadde det vært lettere å finne ut sånn ca hva tempereraturer du burde hatt.

 

Min GPU ligger på rundt 60 under load.. (8800GTS 320MB OC)

Endret av Butthead600
Lenke til kommentar

Jeg har helt standard vifter.. burde kanskje kjøpe noen nye :whistle:

 

Men uansett, her er min PC:

 

CPU: Q6600

GPU: XFX Geforce 8800 GTS, 640mb

HK: Asus P5K

Harddisk: Samsung SpinPoint 500GB

 

Ikke noe overklokka.

 

I sta, rett etter jeg hadde spillt lå GPU på 72 grader, HK 42 og CPU 45. CPU og HK går skjeldent over 45, og harddisken ligger stabilt på 31 grader under load. Men er mest nervøs for GPU :hmm:

 

takk for svar forresten :)

Endret av mr_tambourine_man
Lenke til kommentar

gpu tåler opp rundt 120* mens en Intel cpu tåler til rundt 80-100*

Slik at du er godt innen for hva ting tåler.

 

Men mange sier nå at jo kalder tingene er jo bedre jobber å lengere holder de.

Det kan selvfølgelig være lurt å bytte ut kjøler på gpu ikke bare for å få den kaldere men også for å få et lavere støynivå. Men det er ikke nødvendig i forhold til temp på den.

Lenke til kommentar

Har standard kjøler på CPU ja. Alle vifter og kjøleelementer er standard.

 

Jeg husker ikke heelt hva kabinettet heter.. er på skolen nå, men skal sjekke når jeg kommer hjem. Det eneste jeg vet er at det heter noe med CoolerMaster elns.

 

Og ja, jeg bruker speedfan.. Da er vel temperaturene enda høyere enn det speedfan viser :( Kan prøve coretemp seinere i dag. Men PcProbe 2 viste helt like temperaturer som Speedfan på CPU og HK :hmm:

Lenke til kommentar

På tide med mer kjøling....

post-13064-1190198579_thumb.jpg

 

Jeg monterte TT MaxOrb på en Pentium D 3GHZ (s775).

OEM kjøleren støyet som F* og cpuen fikk da under heavy load 60grader +-5 grader.

 

Installerte denne TT kjøleren

post-13064-1190198658_thumb.jpg

 

Før jeg bootet, tok jeg å clocket CPU opp til 3.3GHZ (10%).

Jeg satte viften på "full guffe" og på "performance" viftestyring i BIOS.

 

Endte opp med idle rundt 40 grader celsius, som må sies å være bra for en Pentium D, spesiellt for en clocket en med luftkjøling.

 

Den peaker ikke så veldig mye høyere..

Har i snitt sunket med ~~ 20 grader celsius, samt har EN GOD DEL mindre viftestøy!

 

Kjøpt på komplett.no.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har denne maskina:

 

CPU: Q6600

GPU: XFX Geforce 7950 GT silent

HK: Asus P5K

Harddisk: 3 x Samsung SpinPoint 500GB

CPU-kjøler: Noctua 9

 

Mitt system er rimelig varmt. Ifølge HD Tune er diskene mine 55-60 grader, tviler jeg ikke på. Varme som faen. CPUen er ifølge Core Temp ca. 65.

 

Har som dere skjønner ikke kabinettvifte, men det burde jeg kanskje skaffe meg?

Lenke til kommentar

kabinettvifte er sikkert ikke dumt.. Komplett har også en kul harddisk vifte ting som sikkert kan kjøle ned diskene dine.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311758

 

Den har bare plass til 2 harddisker tror jeg da, men den kjøler visst nok ganske bra.

 

Den CPU kjøleren som er nevnt tidligere i er sikkert også veldig bra for å kjøle ned CPUen din.

 

Er det noen fler her som har Asus P5K forresten? Hva er temp. på deres HK?

Lenke til kommentar
kabinettvifte er sikkert ikke dumt.. Komplett har også en kul harddisk vifte ting som sikkert kan kjøle ned diskene dine.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311758

 

Den har bare plass til 2 harddisker tror jeg da, men den kjøler visst nok ganske bra.

 

Den CPU kjøleren som er nevnt tidligere i er sikkert også veldig bra for å kjøle ned CPUen din.

 

Er det noen fler her som har Asus P5K forresten? Hva er temp. på deres HK?

9530271[/snapback]

Hjemme har jeg p5wd2 premium elns.. husker ikke helt hva det heter.

 

Der ligger chipsettet på rundt 40 grader celsius (passiv kjøling).

Dog har jeg veldig bra kabinett:

CMStacker

 

Harddiskene inni cmstacker er inni rammer ala den du lenket til fra komplett.

Har to harddisker, men jeg har tre slike rammer.. Hver ramme har hver sin vifte.

 

I tillegg, har jeg en 120mm vifte i kabinettets bakkant.

Det er også en 80mm vifte i topp, men denne er koblet ut.

 

Om jeg tar på harddiskene, kan jeg ikke kjenne noe varme i det hele tatt!! Har ikke målt de, men tipper de er rundt 37.5 grader :p Det varmeste er nok cpu, da jeg kjører stock cooler..

 

vet dog ikke hvor mye jeg bør investere i cooler på så gammel hw som 3.4ghz pentium 650...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva er egentlig normal/max temp. på Chipsett/HK?

 

DaButcher: du burde vel vurdere om du skal kjøpe ny CPU i nær framtid, før du evt. gidder å kjøpe kjøler til den gamle  :p Men på en annen side, så er det jo ikke så veldig dyrt for en decent kjøler.

9537472[/snapback]

tja.. dette svaret er jo todelt..

 

Min cpu er jo bare singelcore :S og 3.4ghz..

 

Men, den er samme socket som de nye intelene.. 775..

Så om jeg kjøper en cooler nå, clocker cpu'en min og sparer peng til hovedkort, ram og cpu.. så kan jeg bruke samme cooleren på neste cpu..

 

boxed kjøler suger jo, bråker og ja.. æsj.. :p

Lenke til kommentar
Mitt system er rimelig varmt. Ifølge HD Tune er diskene mine 55-60 grader, tviler jeg ikke på. Varme som faen. CPUen er ifølge Core Temp ca. 65.

 

Har som dere skjønner ikke kabinettvifte, men det burde jeg kanskje skaffe meg?

9529965[/snapback]

 

Jeg har et Lian-li PC-V2000-kabinett.

I 5,25''-slottene i front oppe har jeg 2 wb raptor 74 gig, og en wb 320 gig.

Disse holder ~30 grader.

 

I 3,5"-slottene i bunnen har jeg i den ene raden 5x500gb WB-disker, og 5x320gb WB-disker. Kabinettet har en 12mm vifte i front nede som skal blåse luft inn over harddiskene.

 

Jeg har ikke giddet å sjekke temp på disse før, men i går kveld installerte jeg everest og hd tune, og da lå temp fra 54 grader, og de økte til ~60 grader fra bunn til topp.

Testet med å sette på en 12 mm vifte som blåste inn på den ene raden, og etter 5-10 minutter sank temperaturen fra den varmeste (60 grader) ned til 32!! (28 grader på den kjøligste/nederste disken)

 

Så ja, kabinettvifte® er en God Ting[tm]

Endret av Fleksnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...