Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny selvbygd PC. Ikke noe bilde på skjerm.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt sammen en PC med disse hovedkomponentene:

Asus P5K

Intel C2D E6550

Crucial DDR2 PC4200 2GB

Gainward GeForce 7200GS

 

Opprinnelig hadde jeg fått feil hovedkort fra nettbutikken, et kort som ikke støttet E6550. Da jeg ikke fikk bilde på skjermen da, gikk jeg ut ifra at det var pga hovedkortet. Nå har jeg fått byttet til P5K, men har fortsatt samme problem. Systemet starter, hovedkortet er i live og viftene går, men skjermen er helt svart. Skjermkortet har passiv kjøling så jeg ser ikke om det er liv i det. Skjermen er av, som om det ikke fikk noe signal inn. Jeg vet at skjermen fungerer.

 

Noen som ser et problem med oppsettet over som skal føre til nevnt problem? Eller er det tydelig at skjermkortet er defekt? Har ikke noe "ekstra" PCI-express kort liggende heller for å evt prøve..

 

Er takknemlig for svar/synspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har satt sammen en PC med disse hovedkomponentene:

Asus P5K

Intel C2D E6550

Crucial DDR2 PC4200 2GB

Gainward GeForce 7200GS

 

Opprinnelig hadde jeg fått feil hovedkort fra nettbutikken, et kort som ikke støttet E6550. Da jeg ikke fikk bilde på skjermen da, gikk jeg ut ifra at det var pga hovedkortet. Nå har jeg fått byttet til P5K, men har fortsatt samme problem. Systemet starter, hovedkortet er i live og viftene går, men skjermen er helt svart. Skjermkortet har passiv kjøling så jeg ser ikke om det er liv i det. Skjermen er av, som om det ikke fikk noe signal inn. Jeg vet at skjermen fungerer.

 

Noen som ser et problem med oppsettet over som skal føre til nevnt problem? Eller er det tydelig at skjermkortet er defekt? Har ikke noe "ekstra" PCI-express kort liggende heller for å evt prøve..

 

Er takknemlig for svar/synspunkt.

9520091[/snapback]

Hei. Har du prøvd å resette bios'en

Lenke til kommentar

Ja jeg har det.

 

En ting jeg la merke til:

Tastaturet som skal brukes med denne har 3 LEDs for numlock, caps osv. Disse bruker normalt å lyse opp i et halvt sekund når PC skrus på. Ville ha forventet at det samme skjedde her dersom problemet var kun defekt skjermkort, men det gjør det ikke.

 

Edit: Om det er av betydning er en annen sak :p Tenkte kanskje det hjelper å finne ut om det er CPU eller skjermkort som er problemet.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
Sjekk at skjermkabelen er godt festet til skjermen.

Prøv uten tastatur og mus.

Sjekk med en annen psu

Start uten tilleggskort..som lydkort etc

Uten printer,internett og duppeditter.

9520535[/snapback]

 

Har foreløpig ikke koblet til printer og annet periferi bortsett fra tastatur. Prøvde uten tastatur/mus og uten tilleggskort med kun skjerm. Fortsatt ikke noe bilde. Har ingen PSU liggende å prøve. Evt PSU til PC-en jeg sitter på nå.. Men enheter får jo strøm ihvertfall så PSU er ikke helt dau om noe annet skulle være i veien. Du tror ikke det kan være CPU eller skjermkort?

 

Edit: PSU er forøvrig en Fortron/Source på 350W, helt ny.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Ikkeno LED som viser feilkode etc på dette hovedkortet? En annen ting som KAN være verdt å sjekke kan være ram'en. Prøv med bare en brikke hvis du har to, og prøv den andre brikken etterpå. Prøv en og en rambrikke i en annen slot.. Har vært borti død maskin pga ram, heldigvis med et hovedkort med LED som viste feilkoden. Ellers så ser det vel ut som skjermkort eller CPU er verdt å sjekke hvis ikke dette går. Ingen venner som har pc du kan prøve skjermkortet i? Bare for å se at det er bilde?

Endret av JA
Lenke til kommentar
Har du festet pci-e ledningen fra PSU til GPU? Om det er en slik inngang på ditt skjermkort da.

9524957[/snapback]

 

Nei, kortet er ikke så kraftig at det trenger ekstra strømforsyning.

 

Ikkeno LED som viser feilkode etc på dette hovedkortet? En annen ting som KAN være verdt å sjekke kan være ram'en. Prøv med bare en brikke hvis du har to, og prøv den andre brikken etterpå. Prøv en og en rambrikke i en annen slot.. Har vært borti død maskin pga ram, heldigvis med et hovedkort med LED som viste feilkoden. Ellers så ser det vel ut som skjermkort eller CPU er verdt å sjekke hvis ikke dette går. Ingen venner som har pc du kan prøve skjermkortet i? Bare for å se at det er bilde?

 

Ikke noe LED-display, men et grønt LED. Prøvde ei og ei brikke med det forrige hovedkortet før jeg fant ut at det ikke støttet CPU'en. Skal prøve med denne også. Tilbake om 5 min :)

 

Jeg får sjekket skjermkortet på jobb om to dager. Ellers så venter jeg på en annen PC jeg har bestilt fra komplett, men pga leveringsproblemer vet ikke jeg når den kommer. Om den hadde vært her kunne jeg lett ha prøvd skjermkort, cpu, RAM, psu osv da det er også S775.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til noe annet en agp,men..

Har din gpu ekstra psu kontakt og har du i såfall montert denne?

Så vidt jeg kan se har ikke din psu egen pci-ekspress kontakt til gpu.Vet heller ikke hva forskjell det gjør.Håper andre kan svare på det.

http://www.gainward.net/support/support_uk_install.htm

Antar at hk ditt trenger en 24pin psu kontakt.Har du montert en 24pin eller 20+4 pin psu?

Går ut i fra at du også har koblet til 4pins psu eatx12V plugg for cpu.

Og cpu fan til 4pins.

Uten å ha noe særlig greie på det synes jeg din psu på 350 virker i det minste laget.

Regner med andre kjenner bedere til dette.

Lenke til kommentar

Spesielt.. jeg har AKKURAT det samme problemet som deg (bare annen specc på maskin)... maskinen min har funket i 5 år(med få oppdateringer).. så plutselig en dag.. ikke noe bilde på skjærmen... og jeg bruker AGP?? og alle andre kameratene mine og broren min bruker PCI-E..

 

værste er at jeg har møtt det samme problemet med 5 PC-er rundt meg :/.. og 2 eller 3 av dem klarte jeg å fikse :/:/:/.. og da gjorde jeg ikke noe nytt

Lenke til kommentar

Strømforsyning/skjermkort:

 

Strømforsyning: hvilken model?

 

350W er en meget liten strømforsyning, men er nok til å kjøre PC-en din strippet for alt utenom HD & Skjermkort.(prøvd det?) Hadde jeg vært deg ville jeg oppgradert den til hvertfall 450W. 14 dagers retur rett..

 

Skjermkort: 6-pin pci-express strømkontakt, er den satt i?

 

Kabler: mulighet for å teste en annen skjermkabel? (kan være enkel løsning)

 

Hovedkort: koblet alle kabler riktig? (vær helt sikker på det)

 

lykke til :thumbup:

Endret av ironmonqe
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har satt sammen en PC med disse hovedkomponentene:

Asus P5K

Intel C2D E6550

Crucial DDR2 PC4200 2GB

Gainward GeForce 7200GS

 

Opprinnelig hadde jeg fått feil hovedkort fra nettbutikken, et kort som ikke støttet E6550. Da jeg ikke fikk bilde på skjermen da, gikk jeg ut ifra at det var pga hovedkortet. Nå har jeg fått byttet til P5K, men har fortsatt samme problem. Systemet starter, hovedkortet er i live og viftene går, men skjermen er helt svart. Skjermkortet har passiv kjøling så jeg ser ikke om det er liv i det. Skjermen er av, som om det ikke fikk noe signal inn. Jeg vet at skjermen fungerer.

 

Noen som ser et problem med oppsettet over som skal føre til nevnt problem? Eller er det tydelig at skjermkortet er defekt? Har ikke noe "ekstra" PCI-express kort liggende heller for å evt prøve..

 

Er takknemlig for svar/synspunkt.

9520091[/snapback]

 

 

Er det S-ATA eller IDE kabel til harddisk? Om det er IDE, prøv å bytte den.( spess. om du har hentet den fra en DELL maskin.) Det har funka i mitt tilfelle. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til noe annet en agp,men..

Har din gpu ekstra psu kontakt og har du i såfall montert denne?

Så vidt jeg kan se har ikke din psu egen pci-ekspress kontakt til gpu.Vet heller ikke hva   forskjell det gjør.Håper andre kan svare på det.

http://www.gainward.net/support/support_uk_install.htm

Antar at hk ditt trenger en 24pin psu kontakt.Har du montert en 24pin eller 20+4 pin psu?

Går ut i fra at du også har koblet til 4pins psu eatx12V plugg for cpu.

Og cpu fan til 4pins.

Uten å ha noe særlig greie på det synes jeg din psu på 350 virker i det minste laget.

Regner med andre kjenner bedere til dette.

9526057[/snapback]

 

Som nevnt over så er dette ikke et skjermkort som trenger ekstra forsyning av strøm, dermed har jeg heller ikke sett en kontakt for det. Skal det være slik på alle PCI-ekspress kort? Har jeg blinksa og oversett kontakten? Det er et budsjettklassekort med passiv kjølig, lav effektforbruk og lav ytelse i spill. PC-en skal ikke brukes til spilling overhodet.

 

Hovedkortet har plass til 24pins kontakt ja. PSU har en 20pins + 4pins som kan kombineres for å koblet til 24pins kontakt. Jeg har også koblet til den enkle (12V?) 4pins-kabelen på HK. I tillegg er CPU-vifte koblet til 4-pins CPU fan som du nevner. Er det ikke slik jeg skal gjøre det?

 

Tror 350W skal holde langt og lenge til en slik PC som skal brukes hovedsaklig til kontorbruk og litt enkel video/bilderedigering. Den burde ihvertfall starte :p På den andre PC-en jeg har er det 360W Chieftec PSU der jeg har X800XTPE grafikk kort, 2500+ barton @ 2.2GHz, CD-brenner, DVD-brenner, 4 interne disker, 2 eksterne disker, eksternt lydkort, ekstra Firewire kontroller og jeg opplever ingen problemer.

 

Strømforsyning/skjermkort:

 

Strømforsyning: hvilken model?

 

350W er en meget liten strømforsyning, men er nok til å kjøre PC-en din strippet for alt utenom HD & Skjermkort.(prøvd det?) Hadde jeg vært deg ville jeg oppgradert den til hvertfall 450W. 14 dagers retur rett..

 

Skjermkort: 6-pin pci-express strømkontakt, er den satt i?

 

Kabler: mulighet for å teste en annen skjermkabel? (kan være enkel løsning)

 

Hovedkort: koblet alle kabler riktig? (vær helt sikker på det)

 

lykke til

 

Nevnte strømforsyningen tidligere men her er direkte link.

 

Jeg har forsøkt å starte PC uten alt annet enn skjermkort, cpu og ram uten hell. Og som nevnt over er jeg så klarer min andre PC med 360W PSU seg helt fint med MYE mer tilkoblet. Hvis det skal være en 6-pin PCI-express strømkontakt på alle PCI-express skjermkort må jeg ha oversett denne som nevnt over. Må sjekkes når jeg kommer hjem.

 

Jeg har testet annen skjermkabel, annen skjerm, DVI og VGA. Hvis både 24pins strømkontakt og 4pins 12V-kontakt skal kobles har jeg koblet til riktig.

 

Takker for svar allesammen.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Evt. Link til skjermkortet her.

 

Er det S-ATA eller IDE kabel til harddisk? Om det er IDE, prøv å bytte den.( spess. om du har hentet den fra en DELL maskin.) Det har funka i mitt tilfelle. 

 

Det er S-ATA HDD koblet til med S-ATAkabel som fulgte med hovedkortet. Burde uansett få bilde på skjerm om kabelen er defekt. Har også forsøkt å starte opp uten HDD tilkoblet.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Da er jeg helt tom for idéer. Skjermkortet hadde som jeg trodde ikke noen tilkobling for strøm. Prøvde kortet i den andre PCI-express x16 slot'en hovedkortet har og fikk fortsatt ikke bilde. Det som er litt rart er at PC-en piper ikke heller. I utgangspunktet skal den pipe ved POST og dersom det f.eks ikke er skjermkort tilstede.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
Da er jeg helt tom for idéer. Skjermkortet hadde som jeg trodde ikke noen tilkobling for strøm. Prøvde kortet i den andre PCI-express x16 slot'en hovedkortet har og fikk fortsatt ikke bilde. Det som er litt rart er at PC-en piper ikke heller. I utgangspunktet skal den pipe ved POST og dersom det f.eks ikke er skjermkort tilstede.

9529063[/snapback]

Prøv Å resette bios og ta ut batteriet mens du gjør det

Lenke til kommentar
Da er jeg helt tom for idéer. Skjermkortet hadde som jeg trodde ikke noen tilkobling for strøm. Prøvde kortet i den andre PCI-express x16 slot'en hovedkortet har og fikk fortsatt ikke bilde. Det som er litt rart er at PC-en piper ikke heller. I utgangspunktet skal den pipe ved POST og dersom det f.eks ikke er skjermkort tilstede.

9529063[/snapback]

Prøv Å resette bios og ta ut batteriet mens du gjør det

9530574[/snapback]

 

Har gjort det. Først uten å ta ut batteriet, deretter ved å ta ut batteriet og flytte på jumperne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...