Gå til innhold

Holder Olympus E-330 mål fortsatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligere forsøkt å få meninger om dette på http://www.digit.no/wip4/forum/detail.epl?id=6769

men da responsen uteble, prøver jeg heller her i Forum hos trofaste akam.no

Bildekvaliteten Olympus bød på sammen med Kodak i E-1, E-300 og E-500 fant jeg personlig svært tiltalende. Det jeg derimot ikke likte så godt var tendenser til hurtigere å klippe høylys samt tendens til å gjengi hudtoner litt for "porselensaktig".

Andre produsenter bød på bedre (videre) dynamiske egenskaper; f.eks. Canon og ikke minst Fujifilm med sin super CCD.

Likevel fant jeg fargegjengivelsen til Olympus nærmere min personlige smak enn hva noen av de andre kunne tilby.

Olympus gikk så i kompaniskap med Panasonic og lanserte en helt ny bildebrikke med LiveView.

Jeg har sett litt På Panasonic DMC-L1 og Olympus E-510, men finner utgangspunktet bedre med E-330 til studio- og landskapsfotografering der jeg alikevel kommer til å benytte meg av stativ.

Har noen av dere erfaring med E-330 relatert til bruk av "LiveView" i praksis, fargegjengivelse, dynamiskomfang i praksis og begrensninger.

Hvordan har fargegjengivelsen og bildekvalitet forandret seg etter bruddet med Kodak?

Jeg spør om dette fordi E-330 kan være en rimelig inngangsbilett til FourThirds systemet, men holder Olympus E-330 fortsatt mål til dagens standard?

Til slutt; Er det noen som vet om garantier for Olympus kjøpt i USA gjelder i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olympus vil nok alltid ligge litt etter resten med tanke på dynamisk omfang på grunn av liten størrelse på bildebrikken, men det spørs om det er så mye at det betyr noe.

De har også slitt litt med støy, men det er med de siste modellene jevnet ut.

Jeg tror jeg ville satset på E-410 fremfor E-330.

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/

Den koster under 5000 for huset, og det må sies å være en rimelig inngangsbillett.

Skrevet

Kjenner ikkje E-330 personleg, men veit om ein som er godt nøgd med kameraet til mellom anna makrofotografering. I kombinasjon med Zuiko 50 mm f.2.0 makro bør ein stå godt rusta.

Når det gjeld fargegjengiving ser Olympus ut til å klare å halde på dei spesielle "olympusfargane" uavhengig av brikkeprodusent.

Alternativ til E-330, som du er klar over, er E-410 og E-510. E-410 med 14-42 mm får du faktisk til kr 4499,- hos JapanPhoto. Da har du litt pengar til overs (i forhold til prisar på E-410 andre stader) til å slenge på eit eller to objektiv til, f.eks. 35 eller 50mm makro, eller gromobjektivet 14-54 mm f.2,8-3,5 (som har svært god nærgrense og ypperleg til landskap og). E-410 er også betre på støy ved høg ISO enn E-330.

USA-garantiar gjeld nok ikkje i Norge. Derimot har Olympus 1 års verdsgaranti, ein garanti som Olympus har hatt i alle fall dei siste 25-30 åra.

Du finn kanskje meir info her, om du leitar litt i Technical Discussion: http://fourthirdsphoto.com/vbb/index.php

Til erlingba: Kan du forklare samanhengen mellom brikkestorleik og dynamisk omfang?

Skrevet

E-330'ens ankepunkter var liten søker og for mye støy på høy ISO om jeg husker rett. Vel - det, og en mer komplisert liveview-løsning enn nødvendig (to modus). E-410'en har mindre støy enn E-330, og jeg tror også at søkeren er bedre enn på e-330.

Når det gjelder liveview, så bruker jeg det sjeldent på e-510'ern min. Men det gjør sånn ca det du forventer, bortsett fra at du må fokusere med en egen knapp (eller manuelt).

Skrevet

Ok, dette bidrar kanskje ikke mye til diskusjonen, men New York Times hadde en fin konklusjon i sin anmeldelse av E-330:

Never buy version 1.0 of anything.

Bakgrunnen var den krøkkete LiveView-implementasjonen, men påfølgende dårlig søker. Til trådstarters bruk er vel ikke den dårlige søkeren noen dealbreaker, men husk også at E-330 sliter med at bildebrikken blir varmet opp i LiveView, slik at støynivået øker "as time goes by".

Skrevet
Ok, dette bidrar kanskje ikke mye til diskusjonen, men New York Times hadde en fin konklusjon i sin anmeldelse av E-330:

Never buy version 1.0 of anything.

Bakgrunnen var den krøkkete LiveView-implementasjonen, men påfølgende dårlig søker. Til trådstarters bruk er vel ikke den dårlige søkeren noen dealbreaker, men husk også at E-330 sliter med at bildebrikken blir varmet opp i LiveView, slik at støynivået øker "as time goes by".

9518496[/snapback]

Dersom du leser DPreview's Olympus forum så vil du se at alle som har vært borti e330 nettop ønsker live view a tilbake. Dette er den eneste liveview med skikkelig autofokus, og som ikke trenger å floppe speilet for lysmåling før bildet tas på noe speilrefleks så langt. At Journalistene syntes dette var for mye å holde rede på og attpåtil fikk olympus til å kun implementere den andre liveview moden er en liten tragedie.

Det med oppvarming av bildebrikker vil jeg tro gjelder alle nyere apparater med live view også, ettersom de er basert på samme teknologien. Tror det er mer det at produsentene har sluttet å nevne det. (Her er jeg mer på tro planet.)

e-330 har mindre støy enn e510/410 under iso 400 og nokså tilsvarende på 400.

Har selv hatt den, og var storfornøyd. På denne brukte jeg live view. På 510 er det helt ubrukelig. Først og fremst pga sinnsyk forsinkelse pga speilflopping. Dernest mangel på artikulerende skjerm.

Solgte den pga at jeg regner med å kjøpe e3. Dersom denne har kun speilflopp modus kommer jeg nok til å angre.

Goffen

Skrevet

For trådstarters del virker det ikke som om speilfloppet vil være noe problem. Nikon og Panasonic har, som du utvilsomt vet, implementert kontrastdetekterende autofokus i sine nye LiveView-løsninger. Litt tregere AF, men uten å rasere søkeren.

Skrevet

Så langt takk for gode svar.

I og med at jeg driver en del med landskap og close-ups og dermed liker et alternartiv til sjaktsøker, samt at pris og "firm-ware" har utviklet seg i riktig retning for E-330, synes jeg dette kameraet virker interessant. Foruten tilgangen på kvalitetsoptikk og muligheten til å leke meg med gamle objektiv til OM-systemet (med konverter).

Jeg liker LCDen til E-330 fordi den kan vippes. Av erfaring med min Olympus C-5050 og Fujifilm S9500 vet jeg at jeg ikke har behov for vridbart LCD så lenge jeg kan tilte det.

Olympus har små optiske søkere, og at E-330 i tillegg er mørkere enn de andre E-modellene vet jeg også, men i og med at jeg stort sett bruker stativ eller bønnebag er jeg interessert i en god LCD søker, et presist fokus- og lysmålingssystem.

Av tidligere tester ser jeg at E-330 kommer bedre ut enn Panasonic L1 vedrørende LCD og "LiveView" funksjonen.

Jeg mener å ha lest at E-330 har større/videre dynamiskomfang enn E-510, men vet ikke så mye om dette.

Noen har også sagt at Olympus er i ferd med å forandre fargegjengivelsen etter at samarbeidet med Kodak opphørte og Panasonic overtok sensor produksjonen....

Til sist. Fint å høre at Olympus praktiserer World Wide garanti for ett år. Da burde vel de fleste feil kunne oppdages i tide?

Skrevet

Jeg valgte Olympus E-330.

Hos Cameta Camera fikk jeg denne med kitobjektivet 14-45mm og Olympus MF-1 (adapter til de gamle OM objektivene) for til sammen: 2968,- kr.

Med moms blir dette 3710,-

Totalt med frakt kommer altså hele denne pakken på under 4000,-

I tillegg ser det ut som om jeg har fått ett års abonnement på et amerikansk foto/PC blad og diverse andre greier inklusive, men dette er jeg ikke sikker på.

I hvert fall er utstyret fabrikk nytt, forseglet og full Olympus world Wide guaranty.

Jeg gleder meg til å ta det i bruk, har på sikt ambisjoner om et ordentlig objektiv for landskapsfotografering enten 11-22mm eller den kommende 12-60mm (multipliser med cropfaktor x2 for FourThirds).

Jeg har fra tidligere en del OM-optikk og gleder meg til å teste denne ut. Tenk bare på normalobjektivet (50mm, F:1,8) og hvilken ”bukket” og dybde dette kan gi ved portrettfotografering.

Hvis du lurer på hvorfor jeg valgte E-330 fremfor E-510 skyldes dette først og fremst en etter min mening bedre ”LiveView” funksjon, tilting av LCD, at jeg ikke kan finne synlige forskjeller i bildekvaliteten mellom disse foruten antall piksler og ikke minst prisforskjellen.

Hovedsakelig kommer jeg til å bruke stativ og skyte i ORF (RAW), så egentlig vil jeg anbefale dere alle dette unike kameraet mens det enda er å få kjøpt!

Skrevet

Gratulerer med kjøpet! E-330 kan nok framleis levere varene, slik Ben Herrmann (har alt som kan krype og gå av kamera) demonstrerer her: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24864257

Kjøpte også frå Cameta i fjor, svært god pris på E-1 med tilbehør, og god service.

Eit tips til OM-adapter: Ikkje kjøp den dyre originale til 900 kr. Har nett kjøpt denne frå Hong Kong. Underkant av USD 25 (ca 140 kr) inkl frakt, levert på sju dagar. Kvaliteten ser god ut. Skikkeleg digg å montere OM Zuiko 50 mm f.1,4 og 24 mm f2,8 på E-1!

Avsporing: Når begynte vi her i Norge å skyte bilder?

Skrevet (endret)

Vi har skutt i alle fall i de siste 25 årene. Før det brukte de katapultfotografering, har jeg hørt rykter om.

Edit: Gratulerer med flott kamera. Til ditt bruk (landskap - stativ - lav iso) så tror jeg det er helt ypperlig. Da får du jo utnyttet Olympus beste egenskaper. I tillegg så er det sikkert veldig bra til gatefoto, siden du kan jobbe med det i brysthøyde, slik som man gjør med sjaktsøker.

Endret av PMnormal
Skrevet

Hjertelig takk guter.

Jeg gleder meg virkelig.

Mitt første digitalkamera var et svært enkelt Agfa e-photo 180. Siden ble det Olympus C-2, C-5050z, C-370 (mest til madammen), Fujifilm S9500 og E900.

Nå ble det altså Olympus E-330.

Kanskje ikke så rart etter å ha brukt Olympus OM-2n og OM-10 i en årrekke.

Fortsatt gleder det meg å skanne gamle slides i ny og ne.

Mine preferanser for valget var et godt dagslys kamera med spesielle muligheter til manuell fokus. Som allround og reisekamera har jeg jo mine Fuji som jeg nok fortsatt kommer til å bruke ganske så ofte.

Nå gleder jeg meg derimot til å ha bedre verktøy til gate- og arkitektur-, landskaps- og portrettfotogafering.

Hvorfor jeg valgte Olympus har foruten bildekvaliteten mest å gjøre med tilgang og pris på kvalitetsoptikk, samt at jeg har sans for en produsent som tørr å satse på fullstendig re-design og omstart av digital bildeteknologi framfor modulering av eksisterende (film).

Jeg ønsker ikke å starte en ny debatt om hva som er best, men jeg tror personlig mest på FourThirds.

Om jeg kan bruke mine gamle Zuikio OM-objektiv eller ei er egentlig ikke så viktig, men mest for moro skyld. Jeg kommer nok helt sikkert til å jobbe mot 7-14mm, 11-22mm eller evt. 12-60mm likevel. Samtidig har jeg inntrykk av at de dynamiske egenskapene i E-330 fremdeles er på høyde om ikke bedre enn i E-410 og E-510.

Et proff kamera som nye E-3 vil for meg være ”Over kill” så E-330 er mitt personlige kompromiss, men som enkelte andre også har vært inne på ville jeg ikke ha noe i mot et samarbeide mellom Olympus og Fujifilm der sistnevnte lagde bildebrikke og evt. Elektronikk, mens Olympus lagde optikken, men ingen ting er perfekt her i verden og egentlig handler et nok mest om å gjøre best ut av det man allerede har.

Skrevet

Jeg ville satset på en 50mm f/2 til makro og portretter. Siden det er skarpt på full blender så vil du kunne få ganske liten dybdeskarphet, og jeg regner med at det objektivet har fin bokeh også. Sylskarpt og høyoppløst er det også, og vil være med deg i lang tid fremover.

Det blir spennende å se hvordan Olympus nye 14-150 blir. Den kommer vel snart. Hvis jeg hadde hatt Fourthirds så hadde jeg også siklet på Leicas 25mm f/1,4 som normalobjektiv. Det er ikke så aldeles grusomt horribelt fryktelig dyrt heller, slik jeg hadde fryktet da jeg leste om det første gang. Ellers virker jo Olympus utrolig lyssterke proffzoomer veldig forlokkende.

Skrevet

Godt kjøp. Og som det er sagt her, dette er det eneste speilreflekskameraet som tilbyr full phase detection autofokus uten utløserforsinkelse med live view. Tragisk med alle disse speilfloppmodus og kontrastdeteksjons kameraene som popper opp nå om dagen. Ekte live view har fortsatt bare E-330, og kunne de byttet ut det semireflektive speilet med et lite vippespeil ville ikke den optiske søkeren lide heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...