Gå til innhold

Utdanne seg som psykolog


Edstro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, men jeg har lest litt her nå. Er det slik at viss man skal søke på

psykologi - professions studium at man søker på grunnlag av vgs karakterer?

 

Kan jeg eventuelt da søke meg inn der etter tre år på vidergående?

9547073[/snapback]

Profesjonsstudiet er på 5 år såvidt jeg vet. Du søker på grunnlag av karakterer fra vgs, ja. Det gjør du forøvrig i alle studier i Norge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oi! Her var det en del feil informasjon :)

 

For å bli psykolog må du gå profesjonstudiet i psykologi som er på 5 år. For å være kvalifisert til å på dette studiet må du ha GSK og Årsenhet på pyskologi. Normert studietid er da altså 1+5 år = 6år. Du kan gå profesjonstudiet ved 4 universitet i Norge; Bergen, Tromsø, Trondheim og Oslo.

 

UiO har opptak direkte til profesjonstudiet fra VGS. Høst 2007 var karakterkravet på ordinær 69.5 poeng.

 

NTNU, UiB og UiT har først opptak til årsenheten. Her er det MANGE studenter og opptakskravet er ikke særlig høyt (ca 40 tipper jeg). Deretter er det karakterene du får på årsenheten som avgjør om du får gå videre på profesjonsstudiet - de fleste opptakene ender med ca A i snitt.

 

Håper dette var oppklarende :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har noen spørsmål rundt psykologi, som jeg tenkte jeg kunne poste her, så jeg slapp å opprette en ny tråd.

 

Jeg synes studiet virker utrolig interessant, uten tvil, men jeg er ikke helt sikker på om mitt bilde av jobben som psykolog frister i like stor grad. Derfor lurer jeg på om noen som har peiling kunne gi meg et litt mer nyansert bilde av psykologvirket enn at man bare sitter dag ut og dag inn å snakker med mennesker som har problemer..?

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette, da det er en viktig forutsetning for hvorvidt jeg skal velge psykologi eller noe annet...

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i psykologi og i å bruke dette i faglivet, behøver du nødvendigvis ikke å studere for å bli psykolog.

 

Sosiologi, barnevernspedagogikk, kommunikasjon, vernepleier osv osv..

 

Jeg tok selv psykologi på vgs i 2 & 3 klasse (2 timer i uka), og fikk en fin og nyttig introduksjon i psykologi og emner som omhandlet dette. Man kan som nevnt ovenfor også ta årsstudium i psykologi på universitet rundtom i Norge.

 

Jeg studerer 2. år på barnevernspedagogstudiet og er kjempefornøyd. Vi er innom mange psykologiske emner som omhandler barn, familie, relasjoner, rus, kriser o.l ... Vidreutdanninger innen psykiatri som familieterapeut, rusproblematikk, psykisk arbeid og liknende gjør en like kvalifisert som en psykolog (og ofte mer kvalifisert) innen det valgte tema.

 

Er du ekstra interessert i et tema/fagområde (mitt er forebyggende arbeid med ungdom), gjør dette saken enklere... Ta psykologifaget på vgs, og hvis dette er noe du liker forklarer læreren din deg mer om det!

 

flott at du viser egasjement, lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

jeg er en som også veldig gjerne vil komme inn på barnevernspedagogikk i trondheim.

problemet er at jeg, grunnet diverse familiære forhold sluttet på vgs månendene før eksamen 3året.

Tatt alle fagene jeg trenger for å gå generell kompetanse, og går nå på NTNU.

 

snittet mitt er ikke høyt, og er nå 25 år, slik at jeg ser båten seile av gårde for høyere utdanning.

Er det noen her inne som har litt informasjon om hvilke studier man kan gå som man kommer inn på uten gode karakterer? rettet mot å jobbe i barnevernet/ppt tjenesten.

 

tenkt på pedagogikk bachelour på ntnu, men regner med jeg må ha andre fag og

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...