Gå til innhold

Autofokusproblem Nikon D200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jeg tippe, vil jeg tippe den nederste, dvs senter-fokus. Motivet skal vel som regel være mest mulig sentrert på sportsbilder generelt?

 

Alt dette er vel egentlig en smakssak, og hva man føler seg best med. (og om motivet skal være i senter av bildet.)

Jeg tror jeg ville begynt med å bruke ett fokuspunkt, i midten.

Men det er ingen fasit på dette, bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Jo, men de fleste mener nok at du burde lese bruksanvisningen istedet for å forlange at andre skal finne det fram for deg.

9507489[/snapback]

 

Autofokusen står på ett fokuspunkt.

 

OT

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg kan ikke huske å blitt avfeid med stillhet når jeg har vært innom en fotobutikk for råd - selv om jeg ikke skal legge igjen penger. Forøvrig er spørsmålet av type at man ikke nødvendigvis finner nok info i manualen, at svaret kan krydres med erfaring.

Trådstarter forlanger ingenting, han spør på en skikkelig måte og unnskylder seg.

 

Eirik

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
fordel å lese bruksanvisning når du bytter kamera/system.

9507613[/snapback]

Hmm... Hvor i D200 manualen står det om anbefalte innstillinger ved sport?

 

For å dra maksimalt nytte av den prediktive følgefokusen foreslår jeg at du bruker dynamic group (det nest øverste valget). Da jobber 5 punkter sammen. For å få litt forutsigbarhet ifht. hvilket av de 5 punktene, setter du menyvalg a4 til Center Area (tror det er default) - da velges alltid senterpunktet i gruppen initsielt, og så brukes de omkringliggende punktene til følgefokus.

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelp!

 

Er bare 12 år. Hadde EOS 350D før men gikk over til D200, så det er litt ting jeg må venne meg til :)

9508343[/snapback]

 

Synes det er veldig fint at du spør jeg...man lærer av det. Jeg spør veldig mye jeg også :!: :!: enda jeg er mange ganger eldre enn deg :!: Har lært mye data og ipod, og nå foto av det. Og spør man høflig, bør man få et høflig svar.....

RandiA

Lenke til kommentar
Hei,

 

Har nettopp gått over fra Canon til Nikon. Trenger litt hjelp.

 

Hvilken AF modus bør jeg ha på når jeg fotograferer sport?

Har selfølgelig på C(følgefokus, men jeg mener bak på kameraet).

 

9506737[/snapback]

 

Dette er ikke lett å svare på fordi det ikke er en fasit på hva som er rett i alle tilfeller. Jeg tar en del bilder av barneidrett (se flickr) og har eksprimentert en del med dette.

 

Det enkleste er å bruke senterfokus (den nederste innstillingen). Da må du riktignok passe på å ha det du skal følge i senter av bildet til enhver tid, men det er enkelt å forstå hva som skjer. Bruk dette når det er dårlig lys.

 

Det andre alternativet er dynamisk (Group dynamic) som Anew beskrev godt. Det er et godt alternativ særlig når det er godt lys. Synes at den av og til blir litt uforutsigbar i dårlig lys.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...