siggii Skrevet 14. september 2007 Skrevet 14. september 2007 Kan noen fortelle meg på en måte som er enkel å forstå for de som ikke har så mye greie på motor svaret på følgene spørsmål: Intill for noen få måneder siden har jeg gått rundt å trodd at en totaktsmotor betydde at motoren hadde 1-2-1-2-1-2-1-2 takt, altså to sylindre. Når jeg så fant ut at de aller fleste totaktere faktisk bare har én syllinder begynner ting å ikke stemme lenger. Hvordan kan man få totakt i en syllinder? Og hvordan kan en syllinder få motoren til å begynne å gå? Er jo ganske vanskelig å få fart med en tråsykkel hvis du bare skal bruke det ene benet.
Jarmo Skrevet 14. september 2007 Skrevet 14. september 2007 http://translate.google.com/translate?hl=e...motor%26hl%3Den
Bearar Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 2-takt og 4-takt har ingen verdens ting med hvor mange sylindere det er. Takten vil bare si hvordan hele motoren jobber sammen. En 2-takt tenner for hver gang stempelet går opp, derfor 2-takt. En 4-takter bruker dobbelt så lang tid før den tenner. Dette gjør så 2-takteren teoretisk sett har dobbelt så mange hk som en 4-takter på samme motorstørrelse. Sida som Jarmo linket til, er litt komplisert, men om du er veldig interessert kan du jo prøve å forstå det.
sparemaster Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 2-takt og 4-takt har ingen verdens ting med hvor mange sylindere det er. Takten vil bare si hvordan hele motoren jobber sammen. En 2-takt tenner for hver gang stempelet går opp, derfor 2-takt. En 4-takter bruker dobbelt så lang tid før den tenner. Dette gjør så 2-takteren teoretisk sett har dobbelt så mange hk som en 4-takter på samme motorstørrelse. Sida som Jarmo linket til, er litt komplisert, men om du er veldig interessert kan du jo prøve å forstå det. 9498540[/snapback] kan ikke måle hk forskjellen slik slik:P
_tommy- Skrevet 15. september 2007 Skrevet 15. september 2007 Og hvordan kan en syllinder få motoren til å begynne å gå? Er jo ganske vanskelig å få fart med en tråsykkel hvis du bare skal bruke det ene benet. 9496292[/snapback] Du har vanligvis en startmotor.. alså "en som sveiver på hjulet" i ett par sekund så du kommer igang
storkers Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 http://www.mamut.net/mopshop_technolode/subdet6.htm
sparemaster Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Det hele med en forbrenningsmotor er ike så komplisert. 2-takt betur at bensinen i sylinderet antenner hver 2 gnag stemplet går opp. På en firtakt antennes det hver 4 gang stemplet går opp. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...se_Zweitakt.gif (2-takt) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...roke-Engine.gif (4-takt)
WD40 Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 2taktere er veldig enkle motorer, stempel, tennplugg, innsug og eksosport. 4 taktere har innsugsventil, eksosventil, kam, stempel og tennplugg.
RAD1V Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 2taktere er veldig enkle motorer, stempel, tennplugg, innsug og eksosport.4 taktere har innsugsventil, eksosventil, kam, stempel og tennplugg. har ikke to-takt også det da?
Neptun_ Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Totaktere har eksosport, det er ingen åpne- og lukkeventil for eksos (drevet av kamaksel) på en totakter.
NoEvo Skrevet 3. november 2007 Skrevet 3. november 2007 Jo hvis du ser på sykler litt større enn moped så har totaktere eksosventil som kan være elektrisk eller mekanisk styrt. Min 250 totakter har eksosventil.
WD40 Skrevet 4. november 2007 Skrevet 4. november 2007 Jo hvis du ser på sykler litt større enn moped så har totaktere eksosventil som kan være elektrisk eller mekanisk styrt. Min 250 totakter har eksosventil. Ja crossykler har eksosventil, vet ikke med tung mc men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå