Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på ...takt og ...sylindra


siggii

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg på en måte som er enkel å forstå for de som ikke har så mye greie på motor svaret på følgene spørsmål:

 

Intill for noen få måneder siden har jeg gått rundt å trodd at en totaktsmotor betydde at motoren hadde 1-2-1-2-1-2-1-2 takt, altså to sylindre. Når jeg så fant ut at de aller fleste totaktere faktisk bare har én syllinder begynner ting å ikke stemme lenger.

 

Hvordan kan man få totakt i en syllinder? Og hvordan kan en syllinder få motoren til å begynne å gå? Er jo ganske vanskelig å få fart med en tråsykkel hvis du bare skal bruke det ene benet. :D:hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2-takt og 4-takt har ingen verdens ting med hvor mange sylindere det er.

 

Takten vil bare si hvordan hele motoren jobber sammen. En 2-takt tenner for hver gang stempelet går opp, derfor 2-takt. En 4-takter bruker dobbelt så lang tid før den tenner.

 

Dette gjør så 2-takteren teoretisk sett har dobbelt så mange hk som en 4-takter på samme motorstørrelse.

 

Sida som Jarmo linket til, er litt komplisert, men om du er veldig interessert kan du jo prøve å forstå det.

Skrevet
2-takt og 4-takt har ingen verdens ting med hvor mange sylindere det er.

 

Takten vil bare si hvordan hele motoren jobber sammen. En 2-takt tenner for hver gang stempelet går opp, derfor 2-takt. En 4-takter bruker dobbelt så lang tid før den tenner.

 

Dette gjør så 2-takteren teoretisk sett har dobbelt så mange hk som en 4-takter på samme motorstørrelse.

 

Sida som Jarmo linket til, er litt komplisert, men om du er veldig interessert kan du jo prøve å forstå det.

9498540[/snapback]

 

 

 

kan ikke måle hk forskjellen slik slik:P

Skrevet
Og hvordan kan en syllinder få motoren til å begynne å gå? Er jo ganske vanskelig å få fart med en tråsykkel hvis du bare skal bruke det ene benet. :D  :hmm:

9496292[/snapback]

 

Du har vanligvis en startmotor.. alså "en som sveiver på hjulet" i ett par sekund så du kommer igang :)

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

2taktere er veldig enkle motorer, stempel, tennplugg, innsug og eksosport.

4 taktere har innsugsventil, eksosventil, kam, stempel og tennplugg.

Skrevet
2taktere er veldig enkle motorer, stempel, tennplugg, innsug og eksosport.

4 taktere har innsugsventil, eksosventil, kam, stempel og tennplugg.

har ikke to-takt også det da?

Skrevet

Jo hvis du ser på sykler litt større enn moped så har totaktere eksosventil som kan være elektrisk eller mekanisk styrt. Min 250 totakter har eksosventil.

Skrevet
Jo hvis du ser på sykler litt større enn moped så har totaktere eksosventil som kan være elektrisk eller mekanisk styrt. Min 250 totakter har eksosventil.

 

Ja crossykler har eksosventil, vet ikke med tung mc men.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...