Gå til innhold

Sette pengene i fond eller BSU?


Faktum1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sette pengene i BSU er ingen risiko, mens å sette pengene i fond er. Setter du 15k inn på en BSU konto i løpet av et år så vil du få garantert 3500kr tilbake på skatten. Men du kan kun bruke pengene på bolig.

 

Setter du pengene i fond så har du en riskio. Fondet kan ikke garantere deg om du vil gå i pluss eller minus.

 

Jeg personlig syns du bør sette i en BSU konto.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens :) . Planlegger å bruke penger på bolig i løpet av de neste 10-15 årene ja. Har 35000 fordelt på fond, men tenkte jeg skulle søke på lån fra lånekassa for første gang nå. Burde jeg dermed ta alle pengene fra lånekassa direkte inn på BSU? Finnes det noen sider over gode råd her? Er forresten 18år og går vg2.

Endret av Faktum1
Lenke til kommentar

Jeg får ihvertfall 90%-lån til 60%-rente. Det vil si at jeg kan ta opp 900 000 i lån og stille opp med mine (fremtidige) 100 000 kr på bsu, så får jeg samme rente som en som tar opp 600 000 i lån og stiller opp med 400 000 selv. Begge får et hus til en million, mens den med BSU-konto slipper å ha like mye egenkapital for å få ok rentebetingelser.

Lenke til kommentar
Setter du 15k inn på en BSU konto i løpet av et år så vil du få garantert 3500kr tilbake på skatten.

9494404[/snapback]

Gitt at man betaler minst 3500,- i skatt i utgangspunktet, selvsagt – slett ikke alle på videregående gjør det.

 

(Men det er jo en garanti der i den forstand at en ikke kan (nominelt) tape penger.)

Lenke til kommentar

Da er det ikke nødvendigvis så lurt å sette de inn på BSU.

 

Du kan spare maks 15.000 kroner i året til og med det året du fyller 33. Maks beløp totalt er 100.000.

 

Ved å sette inn maks beløp i året, vil man bruke 7 år på å fylle kontoen. For å få skattelette er du selvsagt nødt til å betale skatt.

 

Derfor vil det kunne være lurt å ikke sette inn penger på BSU kontoen når du ikke har skattbar inntekt, og heller spare pangene på annen måte. Når du da betaler skatt, kan du flytte pengene over til BSU kontoen, og dermed få redusert skatten din.

 

Så, det jeg ville gjort er å spare pengene på fond, for å flytte maks årsbeløp over på BSU kontoen straks du ser at du betaler mer enn 3000 kroner i skatt. (3000 er maks beløp man kan trekke fra)

 

Dersom du skulle kjøpe leilighet/hus før du har full BSU konto, ville jeg prøvd å ikke bruke den, for å kunne fortsette å spare og få skattefradrag.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Du kunne jo evt. ordnet en månedlig spareavtale både med fond og BSU.

Når det gjelder fondskonto så unngår du svingningene i markedet ved en månedlig sparing, selv om disse er mindre ved aksjefond enn med aksjer. Det er viktig at du velger de riktige fondene uten for store avgifter og meglerhonorarer. Hos Skandiabanken og Nordnet kan du kjøpe gode og billige fond.

 

Er forsåvidt enig med OrjanP angående BSU-konto. Skattefordelen er betydelig, og noe du helt sikkert vil sette pris på om/når du får en deltidsjobb. Men forøvrig er det ikke sikkert at du har samme muligheten til å sette av penger seinere, så det er noe du må ta en vurdering på. Du vil uansett ikke angre veldig om du hiver pengene inn på BSU-konto nå.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ha BSU-ordning om man ikke betaler skatt? Ordningen er da vitterlig attraktiv fordi den gir skattefradrag? Om trådstarter etter hvert får en jobb får han heller vurdere saken på nytt ved et senere tidspunkt.

 

Kan ikke helt se hva som menes med at en unngår markedsrisiko ved månedlig sparing – den risikoen i fondene og de underliggende verdipapirene er da vitterlig der uansett? Volatiliteten vil selvsagt reduseres ved langsiktighet og diversifisering, men det blir litt annerledes.

 

Pengemarkeds- og obligasjonsfond har som det blir nevnt en relativt lav risiko (sammenlignet med de fleste andre fondstyper), men det anbefales å sette seg litt inn i hva man faktisk kjøper før en utfører en transaksjon. I siste instans finnes det absolutt et fundamentalt usikkerhetsmoment i pengemarkeds- og obligasjonsfond; det er da også en grunn til at forventet avkastning er høyere enn risikofri rente.

Lenke til kommentar

Euklid: Et aksjefond er gjerne indeksbasert og har som mål å holde tritt med børsen, eller som oftest gjøre det bedre. Hvis man plasserer alle pengene i aksjefond ved et gitt tidspunkt kan man være uheldig å treffe på topp, akkurat før en nedgang/korreksjon. Har man derimot månedlig sparing sprer man risikoen ved at man har ulike "innganger" i aksjefondet. Forøvrig er det sant som du sier at hvis man er langsiktig, dvs. sparingshorisont på minst 4-5år, så har dette mindre å si.

Endret av dingorz
Lenke til kommentar

Ikke BSU når du ikke jobber..

Ikke BSU fra penger du har lånt..

 

Når du låner penger så kan du jo ikke binde dem fast i en konto du ikke kan få dem ut av igjen.. Det er første synspunkt..

Du sier du ikke jobber, eller jobber under frikortet, da får du jo ikke den garanterte 15% avkastningen +renten som du ville fått dersom du jobba.. derfor er det bare dumt å kaste bort noen år med 15% avkastning nå.. hadde du satt inn 15000 fordelt på 2 år ville du tapt 6000 kroner, siden du ikke får satt inn de 30000 kronene senere, med skattefordel..

 

Når du ikke jobber, så hvordan skal du betale tilbake studielånet ditt, hvis de sitter på en konto du ikke kan ta noen penger ut av? du sier du har 35000 fordelt på fond du kan bruke av, men uansett..

 

Vi har akkurat vært nede i enda en korreksjon, så jeg kan ikke tro at dette er en "topp som man ikke skal sette inn penger på" -men jeg ville ikke vedda på det ;)

 

Men man får vel kanskje ikke så mye studielån på VGS? noe med 30-40'000? Uansett.. sett dem inn i fond.. sjekk hvilke fond som har best historikk, men ikke se på 10 år.. 3 år eller 5 år er maks.. det er sjeldent de samme meglerne som har sittet på det fondet over 10 år, og markedet har skiftet tid.. det fondet var kanskje bra i 7 år, men de siste 5 årene har ett annet vært bedre..

 

Du kan gjerne sjekke ut ODIN maritim, Warren Wicklund Norden og slik.. de er noen gode fond.. Mine favoritter er ODIN maritim, East cappital russland og East cappital balkan..

 

 

Det er klart at du skulle ha søkt på studielån hvis det er det du ønsker.. tror du egentlig noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...