Gå til innhold

Salg av bilder - prisbergning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye fikk du for hva? Man kan ikke regne med å få fulle honorarer i henhold til NJs takster når man er amatør uten portfolio av publiserte bilder. Starter man med slik så må man enten gi inntrykk av å være proff (som bl.a. innbefatter å vite hvor mye man skal ha i utgangspunktet), eller være svært talentfull. Hvis ikke havner man fort på svartelisten.

Lenke til kommentar
men d va da som bare svarte faen... har de lurt meg for 950 spenn...

9482994[/snapback]

Langtifra. Frilanssatsene er ikke noen faste priser som noen er bundet av.

 

De er mer en antydning av hva frilanserne selv synes de *bør* få betalt. Og dette er i mange tilfeller høyere enn hva oppdragsgivere er villige til å betale.

 

Jeg jobber selv en god del for en 14-daglig publikasjon (jeg jobber ikke som fotograf for dem), og det er så mange gode fotografer der ute nå at folk som priser seg ut ved å tviholde på f.eks. frilanssatsene uten å levere eksepsjonelt bra bilder gjør seg selv en bjørnetjeneste. For vi kontakter dem aldri igjen.

 

Det kommer flere henvendelser hver eneste måned (og dette er et lite og litt sært fagblad som folk flest neppe kjenner til) fra folk som ønsker å ta bilder for oss, så tilgangen på 'nye' fotografer er tilnærmet ubegrenset. Selvfølgelig gir dette utslag i hva vi har lyst til å betale for bilder.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...