Gå til innhold

Skjerping av bilder vs bildekritikk


Anbefalte innlegg

Jeg leste akkurat denne artikkelen om skjerping av bilder. Her står det blant annet:

 

Generelt kan man si at bildet skal skjerpes etter at det er skalert til størrelsen det skal brukes i. Dersom du utfører skjerping først for deretter å skaler bildet opp, vil effekten av skjerpingen føre til uheldige resultater. Hvis du utfører skjerpingen først og deretter skalerer bildet ned, vil effekten minke eller forsvinne helt. Noe av effekten kan likevel utnyttes, noe vi kommer tilbake til.

 

Når folk legger ut bilder på bildekrikken er det vanlig å nedskalere bildet for at det skal passe inn på en standard skjerm. Hvor mange av dere skjerper virkelig bildene etter at dere har nedskalert dem?

 

Grunnen til at jeg spør er at i mange tilfeller er det nettopp skarpheten i bildene som kritiseres i bildekritikk-forumet. Men dersom grunnen er at de har skjerpet på feil tidspunkt i workflowen kan kanskje denne kritikken være litt misvisende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange av dere skjerper virkelig bildene etter at dere har nedskalert dem?

9478857[/snapback]

Jeg gjør. Alltid.

 

Nettopp fordi resizing fra relativt høy oppløsning til f.eks. 800x600 nesten alltid gjør bildet litt småfuzzy. Enkelte programmer skjerper automatisk ved resizing, men jeg foretrekker å gjøre dette selv i Photoshop.

Lenke til kommentar

Sharpen er det siste man gjør før lagring, uansett oppløsning, men når det er sagt kan man i veldig liten grad 'skarpe' seg frem skarpe bilder som i utgangspunktet er uskarpe (pga motiv utenfor fokusplan eller bevegelsesuskarphet).

Jeg sier 'i liten grad' fordi dybdeskarpheten er mindre i et bilde i fullsize sammenlignet med et som er skalert ned til f.eks 800x533 og dermed vil en ørliten feilfokus ikke være synlig på nedskalert versjon selv om man klart ser det på orginalen.

Kunne vist eksempel, men har ingen tilgjengelig her og nu.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det alltid ja, og nesten alltid kun på områder som skal være skarpe, med mindre dybdeskarpheten er total. Ellers fremheves eventuell støy i uskarpe områder mer enn ønskelig.

Har alltid en PSD uten noe slags skarping, jeg gjør det bare på det som skal på web eller fremkalles, med forskjellig behandling for forskjellig oppløsning. Egen behandling for print også.

Lenke til kommentar

Har et relatert spørsmål. La oss si at et bilde er nedskalert og alt det der. Hvis jeg deretter åpner bildet med henholdsvis Windows sitt bildevisningsprogam, og Firefox, ser det tilsynelatende ut til at bildet er skarpest i sistnevnte program. Noen flere som har observert det samme, og hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Har et relatert spørsmål. La oss si at et bilde er nedskalert og alt det der. Hvis jeg deretter åpner bildet  med henholdsvis Windows sitt bildevisningsprogam, og Firefox, ser det tilsynelatende ut til at bildet er skarpest i sistnevnte program. Noen flere som har observert det samme, og hva kan dette skyldes?

9481882[/snapback]

Har observert det samme som deg når det gjelder skarphet i Windows sitt bildevisningsprogram kontra andre bildevisningsprogram, men kan ikke forklare hva det skyldes. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at jeg har mye å lære om bilderedigering. Men så er jo det en av grunnene til at jeg har begynt å frekventere disse forumene. Jeg har ikke prøvd meg på bildekritikken enda, men nå har jeg i hvert fall en større sjanse til å unngå kritikk for uskarpt bilde enn jeg hadde for bare få timer siden :thumbup:

 

Edit: Leif

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Har alltid en PSD uten noe slags skarping, jeg gjør det bare på det som skal på web eller fremkalles, med forskjellig behandling for forskjellig oppløsning. Egen behandling for print også.

9481664[/snapback]

Sammer her - jeg lagrer *aldri* originalfilen (eller en justert/behandlet PSD) etter at jeg har skarpet opp. Jeg skarper kun opp når jeg skal bruke bildet til noe konkret - det originale utganspunktet (som jeg tar vare på til senere bruk) skarpes aldri.

Lenke til kommentar
Har et relatert spørsmål. La oss si at et bilde er nedskalert og alt det der. Hvis jeg deretter åpner bildet  med henholdsvis Windows sitt bildevisningsprogam, og Firefox, ser det tilsynelatende ut til at bildet er skarpest i sistnevnte program. Noen flere som har observert det samme, og hva kan dette skyldes?

9481882[/snapback]

Har observert det samme som deg når det gjelder skarphet i Windows sitt bildevisningsprogram kontra andre bildevisningsprogram, men kan ikke forklare hva det skyldes. :hmm:

9482332[/snapback]

Dette skyldes ganske sikkert at noen program har interpolering som standard og andre ikke. Sjekk under innstillinger og se om det finnes noe om oppløsning eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg skjerper faktisk alltid FØR nedskalering. Ja, man mister noe av effekten, men det er jo bare å kompensere. Synes fordelen ved å gjøre det før er at da har bildet mer informasjon, mens etterpå må programmet jobbe utfra en ekstrapolering. Resultatet må da bli mer naturlig?

 

Synes denne framgangsmåten gir både godt resultat og detaljkontroll - igjen kan de tre første skrittene gjøres som en action:

- Kopiere et lag, sette det øverste på luminance.

- Unsharp mask på det øverste laget: 500% (maks), radius 1, threshold 1.

- Legge til layer mask på det øverste laget og fylle den med 50% grått.

 

- Resize.

- Bruke en brush på layer masken, enten lysne den for sterkere skarphet eller mørkne den i områder hvor det bare er støy.

 

Ser for meg at dette er mye mindre sårbart for jaggies og halo-effekter...?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...