Gå til innhold

Trykknapper til case mod.....? (POWER knapp)


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Bryterene på PC-en (Power og reset), er "på" når du trykker de inn og "av" ellers - samme prinsipp som bryteren til hornet på en bil.

Skal du ha strøm til lys i bryteren (5V / 12V), er det vel i en Molex den er tilgjengelig. Eller om man leiter litt, er det på "alle" PSU'er en leder som leverer strøm til ATX kontakten selv når PC-en er avslått. På mitt ASUS CrossFire kort er en Led på når PC-en er avslått, og det er strøm på USB kontaktene på hovedkortet, "laderen" til mi G7 mus lader batteri når PC-en er avslått.

- Slik kan man kanskje få bryteren til og lyse så lenge PSU er kobla til strøm (om man vil), ellers er det kanskje OK med lys når PC-en er påslått (ta strøm fra en Molex)..

Lenke til kommentar

Den lilla kabelen på ATX-kontakta sender ut +5VSB (5V stadnby), altså er det den du snakker om som gir strøm også når maskina er av. Ellers tror jeg kanskje det er greiest å hente strøm til av/på-dioder fra headeren på hovedkortet, men drevkontaktene funker fint de også, men der kan man trenge motstander, spesielt hvis man bruker 12V.

 

PS: kontaktene heter egentlig ikke Molex - Molex er en av mange produsenter som lager blant andre den typen kontakter :) Bare pirk men jeg er pirkete i dag.

Lenke til kommentar

Hmmm. Okay. Men skal ikke powerknappen ha en slutta krets for og fungere altså det må være kontakt for og ha pc`n på og ikke kontakt for og ha pc`n av??

 

Reset knappen funker vel ved og "kortslutte" altså kort kontakt mellom ledningene for og resette maskina.

 

Så en on/on knapp er vel for reset. Og hovedbryter en trykk ned "power på" (ledninge forblir koblet) trykk en gang til "power av" (strømmen brytes)

 

Jeg ble sinnsykt forvirra :) Sånn som du sier så fungerer det bare ved og trykke en gang for og og starte, men da forblir ikke kontakten mellom ledningene? Er det slik at pc`n bare trenger en liten kortslutning mellom ledningene og ikke kontinuerlig kontakt?

 

Edit: Et "tuuuuut" for på og et "tuuuut" for av :blink:

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Hmmm. Okay. Men skal ikke powerknappen ha en slutta krets for og fungere altså det må være kontakt for og ha pc`n på og ikke kontakt for og ha pc`n av??

 

Reset knappen funker vel ved og "kortslutte" altså kort kontakt mellom ledningene for og resette maskina.

 

Så en on/on knapp er vel for reset. Og hovedbryter en trykk ned "power på" (ledninge forblir koblet) trykk en gang til "power av" (strømmen brytes)

 

Jeg ble sinnsykt forvirra :) Sånn som du sier så fungerer det bare ved og trykke en gang for og og starte, men da forblir ikke kontakten mellom ledningene? Er det slik at pc`n bare trenger en liten kortslutning mellom ledningene og ikke kontinuerlig kontakt?

 

Powerknappen på alle moderne PC-er er en impulsbryter, altså det er kun kontakt så lenge du holder inne bryteren, når du slipper bryteren brytes kontakten, men da er allerede oppstarten påbegynt av hovedkortet og systemene omkring der.

 

Om du husker tilbake til 486'enes tid, med AT-forsyninger så hadde de en powerknapp direkte fra strømforsyningen. Det var på de det også kom opp en melding i Windows 95 der det sto med orange tekst "Nå kan du slå av maskinen". :love:

Lenke til kommentar

I "gamle dager" på AT strømforsyninger slo man av og på med en bryter på 230V (nettspenninga) til strømforsyninga. Kar "knabba" ei gammal AT forsyning eg bruker til testing, kjøre vannkjøling med resten av PC-en "dau" for og sjekke for lekkasjer.

ATX forsyningene som er i bruk nå skal bare ha et "støt" med strøm for at de skal bli slått på, med litt justering i Bios kan man velge ca. 3 - 5 sekund "inne" på "Power bryteren" som signal til at PC-en skal slå seg av.

Har en Compac P4 på jobb :!: , som skrur seg av med et vanlig "på" trykk på bryteren, har oppdaga det om morningen når eg har rekna med at PC-en var avslått - "PÅ" trykket har slått av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...