Gå til innhold

Kurtasjetrekk ved aksjekjøp, og ordrekøspørsmål


Don Juan

Anbefalte innlegg

La oss si jeg kjøper aksjer for 10 000,-kr.

Da trekker min nettmegler 0,05%. Dette blir jo 500kr. Riktig?

 

 

Og hvis jeg så vil selge en gang da? La oss si for 20 000,-kr. Avkastningen er på 10 000,-kr.

 

Tar meglerene da kurtasje kun på avkastningen (10k), eller på hele beløpet? (20k)

 

Nytt spørsmål:

 

Når man legger inn en ordre så havner man i ordrekøen.

F.eks man vil kjøpe 1000 aksjer for 40 kr.

 

Hva skjer hvis man f.eks to dager senere, endrer orderen til å kjøpe aksjer til 30kr? Vil man beholde sin posisjon i ordrekøen, med sin oppdaterte kurs, eller vil oppdateringen føre til at man havner bakerst i køen igjen?

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du virker litt i overkant sikker på at du kommer til å gå i overskudd på handelen din. Før du begynner må du være klar over at sjansen er nokså stor for å gå i underskudd også. Det er ikke helt 50/50 siden markedet over tid vanligvis går oppover, men ikke så veldig langt ifra, spesielt på litt kort sikt.

Lenke til kommentar

Meglere tar betalt for å omsette aksjer for deg. Det er du som velger hvilke aksjer som skal omsettes og når de skal kjøpes og selges så det er derfor også du som løper en risiko for å tape penger. Megleren tjener penger på sin tjeneste og tar derfor ikke en "provisjon" på en eventuell fortjeneste du har ved å kjøpe og selge aksjer.

Lenke til kommentar

Når man legger inn en ordre så havner man i ordrekøen.

F.eks man vil kjøpe 1000 aksjer for 40 kr.

 

Hva skjer hvis man f.eks to dager senere, endrer orderen til å kjøpe aksjer til 30kr? Vil man beholde sin posisjon i ordrekøen, med sin oppdaterte kurs, eller vil oppdateringen føre til at man havner bakerst i køen igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...