Gå til innhold

El-Gitar kjøp for Nybegynner


jo4ch1m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får å være helt erlig ville jeg heller spart mer penger en stund og rocka litt på den acoustiske i mellomtida, og satsa på noe, noen 1000-lapper opp.

 

Da jeg kjøpte min første gitar (riktig nok bass, men samme dritten) så kjøpte jeg en billig og dårlig forsterker som rett og slett ikke holdt mål, selv for den miste nybegynner. Vil heller anbefale å kanskje bruke noerundt 5000kr (hvis du har noen mulighet til å spare opp dette) Gir mye bedre spilleglede til denne prisen.

 

Kan nevne at Roland Cube 30 gir veldig god lyd, og spiller høyt nok til at man kan spille litt med venna sine, hvis man vil det. 2100kr

Venn av meg har denne, og kan konstantere at dette er en fin forsterker.

 

Evnt Cube 20 som er litt billigere 1520kr på immerslund i Oslo.

 

- http://www.imerslundmusikk.no/shop/

 

(bare søk på Roland Cube 30 / Roland CUbe 20, i søkeruta.

 

Gitarer kan jeg desverre ikke si en dritt om siden jeg er bassist : P

Lenke til kommentar
Får å være helt erlig ville jeg heller spart mer penger en stund og rocka litt på den acoustiske i mellomtida, og satsa på noe, noen 1000-lapper opp.

 

Da jeg kjøpte min første gitar (riktig nok bass, men samme dritten) så kjøpte jeg en billig og dårlig forsterker som rett og slett ikke holdt mål, selv for den miste nybegynner. Vil heller anbefale å kanskje bruke noerundt 5000kr (hvis du har noen mulighet til å spare opp dette) Gir mye bedre spilleglede til denne prisen.

 

9475383[/snapback]

 

HELT enig. Du bør vente litt, se om du liker å spille gitar, og om du vil fortsette med det, før du kjøper deg el-gitar. Og når du først gjør det, bør du, som Uberkvaal sa, helst opp i ca 5000 kr. Først da får du noe som du kan ha i lengre tid. HVis du kjøper deg gitar til 1000 kr på elkjøp så varer den ikke så lenge om du er interessert, og blir flink. ;)

 

Se litt på Epiphone (undermerket til Gibson) De har veldig OK kvalitet til en rimelig pris.

 

PS: Jeg er også egentlig bassist, men jeg prøver meg litt på gitar anyways. ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar. burde kanskje d. men har funnet noe nytt...

 

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=268

 

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=689

 

Fant det, tror jeg sprare til den den nederste av de kanskje.

ER 12 år og kan ta cirka et 1 år og spare til noe sånt, skal få vanlig gitar nå denne uken.

Så kan ta 1 år spare til 6000,- så kan jeg spille vanlig gitar i menst... :hmm:

 

Takk

 

Håper på svar.

 

Skjønte ikke helt den forsterkeren med rør noe sånt ^^

 

Kan noen forklare meg.?

Endret av jo4ch1m
Lenke til kommentar

Rørforsterker er bare hvordan selve forsterkeren er bygd opp på. Rørforsterkere gir vanligvis litt bedre lyd, men har som oftes litt lavere effekt (W) . Dette gjelder vaffal musikkanlegg-forsterkere.. tror det er det samme når det gjelder gitarforsterkere. Uansett så MÅ du prøve det du skal kjøpe i butikken før du kjøper det, så da får du jo høre og kjenne hva du liker.

Lenke til kommentar
Rørforsterker er bare hvordan selve forsterkeren er bygd opp på. Rørforsterkere gir vanligvis litt bedre lyd, men har som oftes litt lavere effekt (W) . Dette gjelder vaffal musikkanlegg-forsterkere.. tror det er det samme når det gjelder gitarforsterkere. Uansett så MÅ du prøve det du skal kjøpe i butikken før du kjøper det, så da får du jo høre og kjenne hva du liker.

9482870[/snapback]

 

Du kan si rørforsterkere har mer "effektive" watt enn en transistor forsterker. Jeg har en 8w rør forsterker og 50w trans. Rørforsterkeren (Fender Princeton Reverb) leverer mer enn nok lyd, selv med band. Den overdøver faktisk transistor forsterkeren (50w)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bare for å ha sagt det.. ikke kjøp en heeelt billig gitar som førstegangs gitar.. kan ikke si at jeg har så veldig mye peiling på det, men vet såpass at det ikke er morsomt å spille på en gitar som suger (rett og slett :p ) man får jo ikke lyst til å spille videre hvis det høres dårlig ut..

 

i alle fall, jeg kjøpte en Epiphone les paul standard til 2.500.- (brukt) og er kjempefornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Rørforsterker er bare hvordan selve forsterkeren er bygd opp på. Rørforsterkere gir vanligvis litt bedre lyd, men har som oftes litt lavere effekt (W) . Dette gjelder vaffal musikkanlegg-forsterkere.. tror det er det samme når det gjelder gitarforsterkere. Uansett så MÅ du prøve det du skal kjøpe i butikken før du kjøper det, så da får du jo høre og kjenne hva du liker.

9482870[/snapback]

 

Du kan si rørforsterkere har mer "effektive" watt enn en transistor forsterker. Jeg har en 8w rør forsterker og 50w trans. Rørforsterkeren (Fender Princeton Reverb) leverer mer enn nok lyd, selv med band. Den overdøver faktisk transistor forsterkeren (50w)

9486147[/snapback]

 

Og dette har ikke noe med selve forsterkerteknikken (rør vs transistor) å gjøre i det hele tatt, men alt med høytalerelementet som blir brukt. 2x12" Celestion Vintage30 i separate kabinetter med 2x1W sparker hardere enn mye av standard amper.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...