Neotetra Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Bestilte noen varer fra Hong Kong som kostet 800 kr inkl frakt via PayPal. Da har jeg fått brev i posten om ufortollet pakke i Oslo. Det er 3 alternativer i følge brevet og hva jeg kan gjøre. 1. Posten Godssener kan fortolle, og da oppgir jeg fødselsnummer og faktura til fortolling. Varen under 1000kr kommer mva og eventuel avgifter på varen i tillegg. Hva nå det egentlig betyr i kroner ? 2. Fortolle og hente sendingen. Uaktuelt siden jeg bor i Trondheim. 3. Fortolle selv ved lokalt tollsted. Regner med dette er det samme som 1 ? Noen som har opplevd dette og hva kostet det deg ekstra ?
valentino Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Jeg sakser litt fra postens hjemmesider da jeg synes de har forklart dette ganske bra. De har en egen side om Fortolling privat Da varen din er verd ca 800 NOK inkl. frakt kan du be om forenklet tollbehandling ut fra det jeg kan lese av den siden. Du må muligens sende inn handelsfakturaen for å dokumentere at verdien og vise at varen ikke er unntatt denne ordningen. Forenklet tollbehandling Alle vareforsendelser med vareverdi på over kr 200,- må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie. For at fortollingen skal være så enkel og rimelig som mulig, har Posten laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger med verdi kr 200,- og 1000,- til privatpersoner. Denne løsningen er godkjent av Tollvesenet og kan benyttes for de fleste varer. Det innebærer at: Posten avgiftsberegner sendingen (iht tolloven) og videresender den til ditt utleveringspostkontor Posten sender deg hentemelding med oppgitt beløp som du skal betale ved utleveringen du henter sendingen på utleveringspostkontoret ditt i det du betaler avgifter og pris for forenklet tollbehandling ved utleveringen har du selv tollklarert varen og kan ta den i bruk Posten ordner med innbetaling av avgifter til Tollvesenet. ditt personnummer blir ikke oppgitt til Tollvesenet ved forenklet tollbehandling. Videre har de en side med spørsmål og svar som inneholder mye interessant. Spørsmål 1: Hva betyr ”Forenklet tollbehandling” for meg? Svar: Tollvesenet har innvilget Posten tillatelse til å forenkle den lovpålagte tollbehandlingen av sendinger til privatpersoner med verdi mellom 200-1000 kroner. Dette innebærer at: • du henter sendingen på utleveringspoststedet ditt • du betaler avgifter og forenklet tollbehandlingspris ved utlevering • du slipper å oppgi ditt fødselsnummer • du slipper fordyrende og forsinkende ekstraarbeid Spørsmål 4: Hvorfor tar Posten betalt for "Forenklet tollbehandling"? Svar: Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet. Spørsmål 6: Er det fortsatt billigere å fortolle sendinger med verdi 200 – 1000 kroner selv? Svar: Nei, prisen for egenfortolling og prisen for forenklet tollbehandling er den samme. Karte ikke å finne prisene i farten.
Neotetra Skrevet 11. september 2007 Forfatter Skrevet 11. september 2007 Kom ikke unna toll denne gangen og kostnaden blir nesten den samme som i norge:( Kjøpte på ebay.
magneska Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Kom ikke unna toll denne gangen og kostnaden blir nesten den samme som i norge:(Kjøpte på ebay. 9474146[/snapback] Norge er et "kjipt" land gitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå