Skrellaren Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Ein ven av meg har hatt ein PC med to HDar i RAID 0 gåande i eit par år no, og RAIDet har funka eksemplarisk, heilt til idag. No vil ikkje RAIDet vise i windows (han får boota, sidan OSet ligg på ein eigen fysisk HD) lengre. Kva kan vere i vegen? Kan HDane ha teke kvelden? Han har sjølv ein teori om at det kan vere noko i vegen med hovudkortet, men sjølv tvilar eg litt på det. Eg har aldri høyrt om at ein enkelt feature på eit HK har slutta å virke, medan resten fungerar som normalt. Kva vil skje med data på disken om han prøvar å koble ut den eine HDen i raidet, og kjøre den som ein vanleg SATA-disk?
CosmoK Skrevet 10. september 2007 Skrevet 10. september 2007 Høres ut som en (eller gjerne begge) av diskene i RAID oppsettet har tatt kvelden. Hvis bare en av diskene er påvirket, vil man ikke kunne lese/hente data fra den andre disken som er satt opp i RAID 0 når den kjøres som enkel disk. Det første man bør sjekke er om begge diskene det gjelder dukker opp i RAID programmet som brukes av hovedkortet og i noen tilfeller inne i BIOS. Hvis de gjør det (dvs. vises individuelt med felles RAID tag), er det mindre sannsynlig at det er noe feil med selveste diskene. Hvis det er noe ekstremt gale med en av diskene, så har man få muligheter for gjenoppretting av data, dessverre. Det eneste som gjelder da er vel å sette ikke-RAID status på disken som fungerer gjennom RAID program/BIOS og formatere disken sånn at ialtfall den kan brukes "på nytt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå