Gå til innhold

Brenning av dvd, lovlig???


Anbefalte innlegg

Du har lov til å kopiere det du selv har kjøpt.

Du har ikke lov til å kopiere det noen andre har kjøpt.

Sånne som deg ødelegger tråder. Ikke svar hvis du ikke har peilig.

For det første: Argumenter? Hvor er de?

 

Les åndsverkloven, din tulling!

Hvis det siste hadde vært lov, så hadde jeg jo bare invitert samtlige som har kjøpt software i klassen 3000 - 10000 over på en kopp kaffe også brent hele ski***.

Det står klart og tydelig: Datamaskinprogram faller ikke inn under åndsverkloven §12s første ledd!

 

 

Tulling. Vennligst ikke svar her mer.

Sorry for at jeg brøt nettiketten, men jeg måtte bare. Enkelte skjønner ingenting!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og siden du sikkert ikke klarer å finne det selv:

 

Eksemplarfremstilling til privat bruk

 

 

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

[*]ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

[*]fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

[*]fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

[*]fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Lenke til kommentar
Det er ULOVLIG

 

Dette var jo godt begrunnet...

 

Det er fullstendig LOVLIG i Norge å kopiere filmer og musikk til privat bruk. Jeg refererer fra Lov om opphavsrett til åndsverk § 12: "Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk."

 

Yay! Takk for det tipset der du! Visste om det, men trodde ikke helt på det ettersom jeg ikke har lest den paragrafen (iallefall ikke husker det)

Siterer paragrafen her;

 

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

 

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

B) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

 

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, skulptur, billedvev eller kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed.

 

Så, er ingen jurist, men vil dette si vi kan stikke til en videosjappe og kopiere alle filmene deres? Høres litt rart ut da... Nei, det ville vel vært "med fremmed hjelp". Samme ville det vel vært hvis du låner DVDen av noen. Mens hvis du tar opp fra TV eller egne DVDer eller så, da er det uten fremmed hjelp, og vil gå finfint, right?

Lenke til kommentar
Ja, cd-ene koster penger, og det er ikke ulovlig å kjøpe cd-er av noen, men du har ikke lov å betale for innholdet.

 

Men om du har lov å kjøpe en cd som er brent, det vet jeg ikke. Og det er et veldig bra spørsmål, for da kan man spøøre om man har lov å kjøpe en brennbar DVD-plate av en kompis for 150 kroner, som allerede er brent...

 

Så lenge du betaler for platen og ikke for innholdet, skulle vel det gå bra. Tror jeg.

 

Du kan godt betale for innholdet på en brent CD, så lenge det er fyren som brandt CDen som har laget den. Naturlig nok ser jeg heller ikke noe imot å evt. ta seg betalt for jobben å brenne CDen, scenario;

 

En venn uten bredbånd trenger en haug med patcher og drivere osv. Du leter, finner, laster ned og brenner. Dette er tapt arb. tid, og man bør få lov til å ta betalt for det. Synes jeg. Men synsing ligger ikke hevet over loven. Skjønt en egenlaget filsamling kan vel anses som et eget produkt?!

Lenke til kommentar
Ack... Hvor er LeD når man trenger ham? ;)

 

Jeg er her jeg. :) Ser ut til at andre har gitt gode svar på spørsmålet allerede.

 

Dette med privatkopiering og §12 er fryktelig diffuse greier. "All kopiering er forbudt!" er galt. Norge er ett av de landene i verden som har friest tøyler på dette området. Men helt fritt er det selvsagt heller ikke. Du kan kopiere litt innen din private krets. Hvor mye du kan kopiere, og fra hvem, er det ingen som vet.

 

Jeg kan ikke se at det skulle være ulovlig å ta betalt for selve CD-platen (og evt. andre kostnader i forbindelse med eksemlarframstillingen), så lenge du ikke går med overskudd.

 

Hvis det siste hadde vært lov, så hadde jeg jo bare invitert samtlige som har kjøpt software i klassen 3000 - 10000 over på en kopp kaffe også brent hele ski***.

 

Datamaskinprogrammer er et helt spesielt unntak fra retten til privatkopiering. Du kan kopiere film, musikk, bøker, osv. til privat bruk, men ikke dataprogrammer.

 

LeD

Lenke til kommentar

Så, er ingen jurist, men vil dette si vi kan stikke til en videosjappe og kopiere alle filmene deres? Høres litt rart ut da... Nei, det ville vel vært "med fremmed hjelp". Samme ville det vel vært hvis du låner DVDen av noen. Mens hvis du tar opp fra TV eller egne DVDer eller så, da er det uten fremmed hjelp, og vil gå finfint, right?

 

Dette med "fremmed hjelp" tolker jeg som "Ola's brennesjappe - Ta med CDer fra din private krets, og vi brenner dem for deg!" Det er altså ulovlig å få profesjonell hjelp til selve eksemplarframstillingen av musikk og film. Bøker er det derimot OK å betale Allkopi for å få hjelp til å kopiere deler av.

 

Å låne en DVD og kopiere den innen din "private krets" skulle være OK. Men en videosjappe faller nok utenfor den private sfære. :)

 

(Denne loven ble selvsagt skrevet før alle og enhver hadde digitalt kopieringsutstyr i hjemmet.)

 

Naturlig nok ser jeg heller ikke noe imot å evt. ta seg betalt for jobben å brenne CDen

 

Det kan jeg være enig i. Alle kostnader kan dekkes, men du må ikke gå med overskudd.

 

Skjønt en egenlaget filsamling kan vel anses som et eget produkt?!

 

Den kan sikkert det, på linje med f.eks. en novellesamling. Men du må selvsagt ha tillatelse fra opphavsmennene til alle filene for å offentliggjøre samlingen...

 

LeD

Lenke til kommentar
Jimmy Pop - har du en sopelime gjennom hjernen din.......?

Vel... Nei, ikke bokstavelig talt. Klarer ikke å tolke det til å bety annet enn at jeg er helt dum. Stemmer det?

 

Kan du i så tilfelle sitere eller begrunne?

.....eller er det bare det at du digger å leke tøffing......?

Nei, jeg beklager at du har fått det inntrykket. Hvis det var fordi jeg slengte drit til deg isted, beklager jeg det. Jeg ble bare litt frustrert over at du bare postet den posten uten verken grunnlag eller gode argumenter. Du misleder mange brukere på dette forumet ved å skrive det slik.

Lenke til kommentar

 

Naturlig nok ser jeg heller ikke noe imot å evt. ta seg betalt for jobben å brenne CDen

 

Det kan jeg være enig i. Alle kostnader kan dekkes, men du må ikke gå med overskudd.

Nå er du selvmotsigende LeD. Å ta seg betalt for selve jobben, som en arbeidsinntekt, er ikke lov. Det er å betrakte som ervervsøyemed og er forbeholdt rettighetshaver.

 

Det er dette du også mener vil jeg tro, men da kan du ikke være enig med WebWarrior.

Lenke til kommentar

Nå er du selvmotsigende LeD. Å ta seg betalt for selve jobben, som en arbeidsinntekt, er ikke lov. Det er å betrakte som ervervsøyemed og er forbeholdt rettighetshaver.

 

Joda. Men jeg tenkte ikke på kr 200,- pr time. :)

 

Poenget er vel at selve målet med eksemplarframstillingen ikke må være økonomisk motivert. At en kompis stikker en tier i hånden på deg som takk for hjelpen blir noe litt annet.

 

Å f.eks. sette sammen en samle-CD er jo litt arbeid. Dessuten er det jo slitasje på CD-brenner og annet utstyr. Man kan ta noen kronestykker for dette uten at det blir lønnsomt og kriminelt. (Men klistrer man prisliste på døra går det for langt. :) )

 

LeD

Lenke til kommentar
LeD

Så når det står copyright, og unauthorised copyng, hiring, lending of this record prohibited, kan eg som bur i norge kopiere så mye eg vil? Eg har allså lovt etter norsk lov til å copiere platen.

Som sagt, Kjetil Lura:

 

Alt som selges i Norge faller inn under norsk lov, og norske statsborgeres rettigheter... :woot:

Lenke til kommentar

Som sagt, Kjetil Lura:

 

Alt som selges i Norge faller inn under norsk lov, og norske statsborgeres rettigheter...  :woot:

Men hva om du reiser til utlandet og blir arrestert for kopiering her i norge. Hvilken rettigeter og lover gjelder da?

Er bare litt på kanten nå jimmy, men eg er ikke sikker hva som ville skjedd om du f,eks reiser til usa og du blir arrestert for kopiering hjemme i norge. Gjelder norsk lov fremdeles?

Lenke til kommentar

Jimmy Pop: Ja, det var fordi du slengte dritt. Det bør etter min oppfatning gå an å få frem sine synspunkter på en annen og bedre måte enn å uttrykke seg ved hjelp av "tulling" og alt mulig slikt.

 

Og nei, jeg anser deg ikke for å være dum, men det var for å respondere til "tulling"- karakteristikken din :roll:

Generelt sett så anser jeg ingen for å være dumme, og prøver virkelig å passe meg for å skrive slikt selv. Derfor blir jeg riiimelig provosert når andre poster "tulling".

Begrunnelse ga jeg ikke da jeg i mitt stille sinn så for meg kopiering av utleievideoer og software til PC.

 

Men, jeg ser du har beklaget deg, og det satte jeg pris på... :yes:

Og sopelimen var kanskje litt malplassert den også..... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...