Gå til innhold

Bytte ut D40 med D70s?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å gi meg dette inn med teskje: Du skal kjøpe D70s hus for 4000 kr, og så skal du selge D40-kit'et ditt for rundt 3000 kr, som er en realistisk pris? Her må du altså ut med 1000 kr i mellomlegg, plus at du mister 18-55mm din. Først da kan du bruke Tamron 70-300mm din til 999,- og da mangler du attpåtil normalzoom.

 

Alternativt kan du selge Tamron 70-300mm din, legge på 1000-1500 kr og heller kjøpe Nikon 55-200VR og sitte igjen med full dekning fra 18-200mm. Prismessig havner du på det samme, med mulighet til å ta mye bedre og flere bilder med de to Nikon-objektivene kontra Tamron som er et dedikert teleobjektiv.

 

Beklager, men jeg skjønner ikke at noen her anbefaler deg å gjøre dette. På meg høres det ut som idioti, spesielt hvis motivasjonen var å spare penger. Men for all del, kjør på!

Lenke til kommentar

Jeg eier selv en D70s, mens vi selger D40 der jeg jobber. Personlig synes jeg D70s er et såpass mye bedre kamerahus enn D40 (på andre ting enn bildekvalitet) at jeg ikke ville drømt om å kjøpe en D40 (eller D40x) i stedet. Jeg forstår godt trådstarters ønske, med mindre den eneste grunnen til det er at D40 krever AFS objektiver.

 

D70s har en rekke fordeler fremfor D40(x). Bare statusskjermen på toppen av kameraet er gull verdt for meg. Kunne sikkert vent meg til å ha denne infoen på LCD skjermen i stedet, men jeg hadde nok savnet den ja. Og selv om autofokus ikke er et absolutt must for meg, så er det ikke bare-bare å kjøpe et fastobjektiv med autofokus (50/1,8 er nærmest et obligatorisk objektiv, og dette er ikke AFS).

 

Men for de fleste nybegynnere, der objektivkjøp nærmest er et ikke-tema, er D40 et glimrende kamera.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri satt mine fingre på et D70. Men D40 har jeg tilgjengelig daglig. Og hvis byggekvaliteten på D70 er nærere D80 enn D40, er det ingen tvil hva jeg ville gjort.

 

Display på toppen synes jeg, som mange andre har veldig mye å si.

Samt at D40 rett og slett er tregt. Det gir ikke respons på kommandoer så fort som det burde, spør du meg.

 

Jeg avlegger herved stemme på D70.

Lenke til kommentar
hvis byggekvaliteten på D70 er nærere D80 enn D40, er det ingen tvil hva jeg ville gjort.

9458100[/snapback]

Byggekvaliteten på D80 er direkte stusselig sammenlignet med D70. Tenk Passat vs. M113. :)

 

Det er klart at D70 er et hus med mye større muligheter og mye bedre ergonomi enn D40, og identisk bildekvalitet (raw). Så lenge regnestykket går opp, så er jeg helt for D70 foran D40.

Lenke til kommentar
Du gidder ikke ta diskusjonen, fordi du taper mener du vel:

 

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...920&WT.svl=Link

 

Sannsynligvis det beste alternativet opp til 300mm for under 5000 kr. Hva man da skal med 9 andre som ikke når opp, vet ikke jeg ...

Beklager at jeg ikke leter på Finn.no etter nye objektiver... Du finner dem billig på eBay også, hvis du importerer dem selv. Den dagen Fotofokus legger ned (hvem vet hvor lenge en privatperson orker å drive på), har du ingen norsk importør å støtte deg på, og du mister reklamasjonsretten. Dessuten kan det jo være at man ikke ønsker å legge 5000 kr i et teleobjektiv, dersom vi setter grensen på 3500 finner du heller ingen, mens 8 av de 9 er tilgjengelige...

 

Uansett - jeg tror du tar poenget mitt, og jeg fatter ikke hvorfor du kverulerer så grundig hver gang noen sier at det finnes bedre Nikon-kameraer med 6MP en D40... Nei, du får ikke bedre bildekvalitet, men det er faktisk en hel del andre egenskaper som er svært mye bedre, og hvis man står og lurer på å bytte til D70(s), kan det faktisk hende at noen av disse er av interesse, enten det er trådløs blitz-støtte, autofokus-motor, bedre grep, to kommandohjul, nedblendingsknapp, skjerm på toppen av kameraet etc.

Lenke til kommentar
Den dagen Fotofokus legger ned (hvem vet hvor lenge en privatperson orker å drive på), har du ingen norsk importør å støtte deg på, og du mister reklamasjonsretten.
Det står ingen steder at dette er EU modell. Om du vet at det er dette det er, så driver han ulovlig salg så lenge han ikke opplyser om det.

 

Ellers får du det objektivet til rett over 5000 ellers i Norge også. Men nå er jo ikke det med prisene på objektiver et tema lenger heller, ettersom trådstarter har flere grunner til å bytte til D70 enn bare dette.

Lenke til kommentar
Den dagen Fotofokus legger ned (hvem vet hvor lenge en privatperson orker å drive på), har du ingen norsk importør å støtte deg på, og du mister reklamasjonsretten.
Det står ingen steder at dette er EU modell. Om du vet at det er dette det er, så driver han ulovlig salg så lenge han ikke opplyser om det.

9459792[/snapback]

Jeg har alltid trodd at Hr. Fotofokus baserer seg på gråimport fra Hong Kong - sikkert fordi han var den eneste som kunne levere Nikon 18-200 VR da den var klin umulig å få tak i utenfor Asia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...