Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen POST etter CPU-oppgradering


Anbefalte innlegg

Hater å måtte ty til denne forumdelen selv (liker best å hjelpe andre), men nå er det verste altså skjedd meg...

 

Har Asus P5B ("vanilla"), 4 GB minne, Geforce 7600GT, Chieftec-kabinett, og skulle oppgradere CPU fra Core 2 Duo E6300 til Core 2 Quad Q6600.

 

Maskinen fungerte fint inntil jeg byttet CPU. Nå etterpå funker ikke maskinen selv etter å ha byttet tilbake til E6300... Jeg mener bestemt å ha oppgradert til siste BIOS som støtter både Quad og 1333 MHz FSB.

 

Nå POSTer altså ikke maskinen engang. Jeg har tatt ut alt, sånn at bare strøm (hovedstrømmen + P4) står i, og disse som kobles til på-knappen, reset, HD-LED osv.

 

Har tatt ut BIOS-batteriet, ventet en stund, og satt det i igjen. Også flyttet på jumper, så BIOS burde være resatt...

 

Maskinen har alltid pleid å pipe under POST, men nå kommer altså hverken skjermbilde eller noe pip.

 

Hjelp! :cry:

 

Edit:Viftene går forresten, og jeg kan slå av maskinen med av/på-knappen inne i 5 sekunder.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har selvfølgelig sjekka alle ledninger etc feks strøm til cpu, guffe på prosessoren, brukt armlenke ved montering? Kan det vere feil oppdateringsfil til bios?? i tilfelle må du ha nytt HK, Hkèt kan ikkje vere heilt dødt når viftene går, Piuhhh, denna var ikkje enkel, nokon som kan hjelpe stakkaren??

Lenke til kommentar

Jepp. Alle ledninger er sjekka. Armlenke brukt under montering. BIOS-oppdateringa fungerer fint, for den gjorde jeg for flere måneder siden.

 

I tillegg har jeg funnet ut at begge CPUene er kjøpt på Netshop, mens HK er kjøpt på Komplett. Den blir vrien... for er HK selv skyld i problemet, eller er den nye CPUen skyldig i alt? Hva er egentlig sjansen for det, tro?

 

Litt trist nå gitt... sukk.

Lenke til kommentar
Jepp. Alle ledninger er sjekka. Armlenke brukt under montering. BIOS-oppdateringa fungerer fint, for den gjorde jeg for flere måneder siden.

 

I tillegg har jeg funnet ut at begge CPUene er kjøpt på Netshop, mens HK er kjøpt på Komplett. Den blir vrien... for er HK selv skyld i problemet, eller er den nye CPUen skyldig i alt? Hva er egentlig sjansen for det, tro?

 

Litt trist nå gitt... sukk.

9428143[/snapback]

Sjå godt etter med eit godt lys om du har benda nokon av stiftane på hkèt som ligg under cpu??. D kan no ikkje vere noko gale med begge cpu ane dine vel?

Kanskje ein tur til dei lokale dataguruane er det beste å gjere?? Eller snakke med netshop om dei kan bistå. Synest synd på deg, då eg har vore like fortvila sjølv, men eg skifta hovedkort (Det støtta ikkje cpu viste det seg) og alt ordna seg.

Lenke til kommentar

På C2D-CPUer er det ikke vanlige pinner, og de som er, er nok utrolig vanskelig å bøye. Men takk for tipset. Jeg sjekka i alle fall. :) Har også gått over HKet for å se om jeg fant noen skader, men kunne ikke finne noe som helst.

 

Returforespørsel er nå sendt til Komplett, som er stedet jeg kjøpt HKet. Håper jeg får svar allerede i morra. Har epost på maskinen som jeg ikke får lest før jeg får nytt HK (ligger på S-ATA HD, har ikke andre maskiner med S-ATA). I mellomtida blir det webmail og den gamle hovedmaskinen - og ingen spilling.

 

Merkelig at HKet gikk da jeg skifta CPU altså... Kan liksom ikke se for meg noen grunn til at det skjedde. Jeg har installert drøssevis med CPUer av forskjellige slag før, og mener jo selv at jeg kan dette, så jeg tror jo ikke at problemet er meg. Hehe. Får håpe jeg ikke var overmodig i uttalelsen nå. :)

Lenke til kommentar
Her er en link til din feilbeskrivelse...

http://support.asus.com/troubleshooting/tr...SLanguage=en-us

Husk å fjern alt som festet til maskinen.Eksterne.

Cpu kjøler/vifter sitter som det skal.

Ta alt fra hverandre og sett det sammen igjen.

9429854[/snapback]

 

Takk for link. Det som stod der er prøvd, desverre uten at det hjalp.

 

Heldigvis har jeg fått svar fra både Komplett og Netshop allerede. Overraskende raske svar. Komplett tar imot HK, og Netshop kunne godt teste Q6600en for sikkerhetsskyld. Ikke dårlig. :)

Lenke til kommentar
mitt p5b poster heller ikke med nyeste bios ,, med alle ram slottene oppbrukt , prøv med 2 ,,

 

funker hos meg

9441437[/snapback]

 

Min funka med nyeste BIOS lenge, også etter at jeg satte i de siste 2 av 4 GB. Er vel nesten er par måneder siden jeg la inn v1604. Min POSTet hverken med eller uten RAM.

 

Kortet er på vei til Komplett nå. Skal også sende begge CPUene mine til Netshop for test for sikkerhets skyld. Venter bare på retur-nummer fra Netshop.

 

Kjekt å ha den gamle hovedmaskinen som 2. maskin under hendelser som dette gitt. Flatskjermen er koblet opp til den. Savner bare den lagrede eposten og spill. Hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har ting ordnet seg. Jeg har fått nytt hovedkort fra Komplett, og Netshop var så greie at de testet begge CPUene mine uten at det kostet meg allverden.

 

Det nye hovedkortet har BIOS v1604 og startet opp på første forsøk. Byttet ut kjølepastaen som det ikke var så altfor mye igjen av lenger, og tempen på min Q6600 er nå 25 grader, dog med sidedøra oppe og den går på 1,6 GHz istedet for 2,4 akkurat nå (ifølge CPU-Z). Hovedkorttempen har alltid vært noe høy, og den er fortsatt på 39-41 grader.

 

Det jeg har lært av dette er: Kjøp alltid HK og CPU på samme butikk, så unngår man litt komplikasjoner dersom en av delene slutter å fungere.

 

:)

 

Edit: Nå venter jeg bare på at Team Fortress 2-betaen blir klar til testing. :) 76% lastet ned.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...