Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm tross nylig formatering


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt problemer med laptopen min. Det er en Compaq som jeg kjøpte for ganske nøyaktig to år siden.

 

Forrige onsdag fikk jeg blåskjerm ved oppstart, med meldingen "Unmountable_boot_volume". Hva det skyldes aner jeg ikke, da jeg ikke har hatt noen lignende problemer med datamaskinen før. Jeg formaterte pc'en og installerte XP på nytt. Alt så ut til å løse seg.

 

Nå frøs imidlertid nettopp pc'en, og etter noen sekunder fikk jeg blåskjerm igjen. Denne gangen sto det "Kernel_data_inpage_error", med kode 0X0000007A. Jeg har prøvd å finne litt informasjon på nettet, og har vel kommet frem til at det er et hardwareproblem. Må jeg formatere og installere Windows på nytt nå igjen, eller er det en enklere måte å løse det på? Det tar mye tid å ordne alle innstillingene etc. etter en formatering, og vil helst slippe å gjøre det en gang til allerede. Pc'en fungerer for øvrig fint nå etter at jeg startet maskinen på nytt, men jeg er redd dette kan skje igjen og at det skyldes skade/feil på harddisken, eller lignende.

 

Kan dette tyde på at jeg bør sende pc'en til reparasjon, ettersom jeg formaterte så seint som for et par dager siden, og den allerede trøbler seg igjen?

 

Takknemlig for all hjelp.

Endret av frgmnt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke gjort noe med dette, siden dette bare skjedde én gang, og maskinen så ut til å fungere etter det. Men nå fikk jeg nettopp den samme blåskjermen på nytt ("Kernel_data_inpage_error"). Helt nederst står det også noe angående "atapi.sys". Jeg har prøvd å google, men er veldig usikker på hva jeg bør gjøre.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Ja her må du teste litt.

 

Hdd eller minne kan være dårlig.

 

Stop 0x0000007A or KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR - This message is almost the same as 0x0000077 but is cause by incompatible disk or controller drivers, firmware, or hardware.

 

Stop 0x00000077 or KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR - This message indicates that the requested page from virtual memory could not be found or read into RAM or physical memory. It can also indicate disk hardware failure, disk data corruption, or possible virus infection of the master boot record.

 

For minne denne.

http://www.memtest.org/#downiso

Ligger på ultimatebootcd også memtest86+ 1.70

 

For hdd.

http://www.hdtune.com/

http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Chkdsk /f/r fra recovery console.

Er flere som kan kjøres utenfor win ultimatebootcd.

 

Kjøre low level format eller killdisk.

Det er en mulighet at det er virus i master boot record.

 

http://www.ultimatebootcd.com/

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Foreløpige resultater fra DiskCheckup:

 

 

DiskCheckup Version: DiskCheckup V2.1 Build: 1000

SmartDisk DLL Version: SmartDisk DLL SDK v1.0 Build: 1013

Time of export: 11:29:29 16-sep-2007

Device ID: 0

Device Capacity: 38154 MB

Serial Number: 3KW6E1FM

Model Number: ST94019A

 

SMART ATTRIBUTES:

ID Description Raw Value Status Value Worst Threshold TEC

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Raw Read Error Rate 215215828 OK 49 47 34 N.A.

3 Spin Up Time 0ms OK 99 99 0 N.A.

4 Start/Stop Count 495 OK 100 100 20 N.A.

5 Reallocated Sector Count 0 OK 100 100 36 N.A.

7 Seek Error Rate 138635836 OK 81 60 30 N.A.

9 Power On Time 8673 OK 91 91 0 N.A.

A Spin Retry Count 0 OK 100 100 34 N.A.

C Power Cycle Count 890 OK 100 100 20 N.A.

C0 Power off Retract Count 300 OK 100 100 0 N.A.

C1 Load/Unload Cycle Count 192588 OK 4 4 0 N.A.

C2 Temperature 54 C OK 54 56 0 N.A.

C3 Hardware ECC Recovered 215215828 OK 49 47 0 N.A.

C5 Current Pending Sector Count 3 OK 100 100 0 N.A.

C6 Uncorrectable Sector Count 3 OK 100 100 0 N.A.

C7 UltraDMA CRC Error Count 0 OK 200 200 0 N.A.

C8 Write Error Count 0 OK 100 253 0 N.A.

CA Direct Address Mark Error Rate 0 OK 100 253 0 N.A.

 

SMART HISTORY:

Error retrieving history

 

 

Jeg er ikke et geni når det gjelder akkurat dette, men her ser vel det meste ok ut? Kjørte også en error scan med HD Tune, og da fikk jeg opp tre røde "damaged blocks". Da jeg skulle kjøre "benchmark"-testen fikk jeg opp en feilmelding etter et par sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...