Gå til innhold

medfølgende programvare ved kjøp av laptop?


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny laptop for en stund siden, det fulgte ikke med noe som helst av programvare på cd, heller ikke drivere, kun en partisjon på harddisken for gjenoppretting.

 

Er dette helt vanlig, at man ikke får med noe som helst ved kjøp av laptop?

 

Blir fort litt vanskelig om man bestemmer seg for å bruke et annet OS enn det

som fulgte med. Har man ikke krav på å få med drivere i det minste? slik at man står fritt til å bruke det OS'et man vil?

 

I mitt tilfelle ble maskinen levert med windows vista Home Edt., noe jeg selvsagt var klar over, men tenkte at det følger såklart med drivere, eller en eller annen måte å få brent ut ei plate med det man trengte, men der tok jeg feil. Kunne kun brenne ut et(!) eksemplar av en gjenopprettingsplate, som bare stiller maskinen tilbake slik den var ved kjøp.

Ble egentlig ganske provosert av at man blir bundet opp til et OS, uten noen som helst mulighet til å velge et annet om man vil ta seg bryet med det.

 

Har tatt kontakt med butikken hvor den ble kjøpt, men de henviser til produsentens nettsider. Greit nok, men produsentens nettsider inneholdt bare en brøkdel av de driverne som trengtes, til den spesifikke modellen.

 

Det er forøvrig en HP g5000 (g5052EA).

 

 

Etter flere timers innsamling av drivere, både fra produsent av maskin, og diverse andre produsenter av komponenter kom jeg endelig i mål, men det er jo en vannvittig dårlig kundeservice av selger og produsent, at de ikke legger ved nødvendig programvare, samt at produsentens nettside mangler mesteparten av de viktigste driverne.

 

Regner nesten med at flere har opplevd det samme, og hvis noen har samme maskin som meg og vil ha tak i komplett driversett er det bare å sende en PM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første; maskinen blir solgt med en OEM-versjon av et gitt operativsystem - i de fleste tilfeller er det Windows. Og dette er nesten alltid "pre-installert", man fyller bare ut navn osv, så blir Windows tilpasset MED drivere.

 

Dette er standard fra de fleste OEM-produsenter jeg kjenner til.

 

Når du har kjøpt denne varen - og varen inkluderer WINDOWS, er det jo ikke noe urimelig at det ikke følger med drivere til all verdens operativsystemer. Og det er ikke mange produsenter som lager drivere til andre OS enn Windows heller, for majoriteten av PC-brukere verden over bruker nettopp Windows.

 

Blant annet Dell har jo nå begynt å levere PC'er med en eller annen Linux-variant - skal man da klage på at de ikke leverer med drivere til MacOS? Eller UNIX?

Lenke til kommentar
For det første; maskinen blir solgt med en OEM-versjon av et gitt operativsystem - i de fleste tilfeller er det Windows. Og dette er nesten alltid "pre-installert", man fyller bare ut navn osv, så blir Windows tilpasset MED drivere.

 

Dette er standard fra de fleste OEM-produsenter jeg kjenner til.

 

Når du har kjøpt denne varen - og varen inkluderer WINDOWS, er det jo ikke noe urimelig at det ikke følger med drivere til all verdens operativsystemer. Og det er ikke mange produsenter som lager drivere til andre OS enn Windows heller, for majoriteten av PC-brukere verden over bruker nettopp Windows.

 

Blant annet Dell har jo nå begynt å levere PC'er med en eller annen Linux-variant - skal man da klage på at de ikke leverer med drivere til MacOS? Eller UNIX?

9423624[/snapback]

 

 

Nei, jeg er forsåvidt enig med deg, men det burde jo følge med drivere for windows i det minste? slik at man kan velge mellom f.eks vista og XP?

 

Uansett synes jeg det er urimelig at ikke følger med drivere på cd, og da mener jeg ikke drivere til linux etc, men til windows iallefall...

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig at man må lage gjenopprettings-CD selv. Da bør driverne selvsagt være inkludert på denne. At det ikke følger med drivere til XP, når maskinen leveres med Vista, synes jeg ikke man kan sutre over.

9424851[/snapback]

 

Nå er det vel ikke snakk om å sutre heller da.. Det eneste jeg spør om, er om det er vanlig at det ikke følger med drivere overhodet..

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig at man må lage gjenopprettings-CD selv. Da bør driverne selvsagt være inkludert på denne. At det ikke følger med drivere til XP, når maskinen leveres med Vista, synes jeg ikke man kan sutre over.

9424851[/snapback]

Nå er det vel ikke snakk om å sutre heller da.. Det eneste jeg spør om, er om det er vanlig at det ikke følger med drivere overhodet..

9425003[/snapback]

Så lenge de er inkludert i gjenopprettings-muligheten, tror jeg ihvertfall ikke det er _u_vanlig. Men jeg er selvsagt ikke uenig i at det beste er å få alt på CD/DVD fra starten av..

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig at man må lage gjenopprettings-CD selv. Da bør driverne selvsagt være inkludert på denne. At det ikke følger med drivere til XP, når maskinen leveres med Vista, synes jeg ikke man kan sutre over.

9424851[/snapback]

 

Nå er det vel ikke snakk om å sutre heller da.. Det eneste jeg spør om, er om det er vanlig at det ikke følger med drivere overhodet..

9425003[/snapback]

Driverne er lagret i imaget du brenner ut selv. Maskinen blir levert med Vista, så det er ingen grunn til å klage over at det er vanskelig å finne drivere til XP. Eneste som er litt kjipt er at produsentene har overlatt ansvaret med å lage recovery-disk til kunden.

 

Du kan faktisk velge å ikke godta lisensavtalen når du installerer Windows. Da står det i EULAen at du skal få tilbake pengene Windows-versjonen er verdt. Litt usikker på summen, men det skal være flere her på forumet som har gjort det. Tror det er rundt 400-600 kroner. Du må da sikkert ta det med MS da butikkene har lite kunnskap om hvordan de ordner en slik utbetaling.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Du kan faktisk velge å ikke godta lisensavtalen når du installerer Windows. Da står det i EULAen at du skal få tilbake pengene Windows-versjonen er verdt. Litt usikker på summen, men det skal være flere her på forumet som har gjort det. Tror det er rundt 400-600 kroner. Du må da sikkert ta det med MS da butikkene har lite kunnskap om hvordan de ordner en slik utbetaling.

9443277[/snapback]

EULAen til Windows-versjonen som følger med sluttbrukermaskinene til HP spesifiserer at maskin og OS regnes som ett produkt. Dersom du ikke godtar EULAen kan du få refundert pengene, men du må da kunne levere tilbake maskinen i orginal stand. EULA dukker opp i første oppstart, og dersom du da godtar den og fortsetter får du ikke refundert noe.

 

Edit: Den typen refusjon må forøvrig tas med butikken, som da velger selv om de kjører DOA eller selger produktet på nytt, siden jo er ubrukt bortsett fra et trykk på strømknappen.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...