Gå til innhold

Prosjekt: Zelda PC


Anbefalte innlegg

Alo!

 

Sponsorer:

vendur.gif

Vendur sponser meg med et gavekort på 150,-. (Til vifter)

 

Har lenge lest litt rundt her på arbedislogger, og sett mye fint.

I tillegg har jeg lest mange andre plasser på nettet, og dette har inspirert meg til å bygge en egen PC, pluss å gi den en enkel Zelda style, siden jeg er fan av spill-serien.

 

PC-en jeg skal bygge er ganske enkel, har et budsjett på rundt 3000,-, det er ikke så mye, men jeg kan alltids oppdatere den senere.

 

Kabinettet har jeg planlagt skal være sort, med et gul-/gull-farget Triforce på. Jeg har også tenkt meg noen fargede (Rød/gul) vifter. Til føtter har jeg tenkt meg flere lag med plexiglass, som skal ha et opprom mellom hverandre, jeg har tenkt å få disse til å lyse grønt (aner ikke hvordan jeg skal få det til, hjelp meg gjerne til det i kommentar-topicet... ;))

 

Dette er altså den første PC-en jeg bygger selv, og den andre PC-en jeg har. Vil tro at jeg kan klare dette... ;)

 

De aller fleste delene er også bestilt, men jeg har bestemt meg for å vente litt med skjermkort, siden jeg ikke har råd til det for øyeblikket...

 

Vel, vi får vente i spenning og se hvordan det blir... :p

 

Kommentartråd

 

Edit: Beklager at jeg ikke har lagt opp noen bilder, var ikke klar over at jeg skulle starte med worklog med en gang... :p Men jeg kommer med oppdatering i morgen eller på torsdag... ;)

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny update! =)

Idag ventet det en pakke på meg! Jeg var spent.. :p

 

Jeg røsket av teipen, og i den fant jeg dette:

 

102020.jpeg

Hele pakken: Hovedkort, prosessor og ram

 

102022.jpeg

Prosessoren: AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4000+

 

102023.jpeg

RAM: 2x 512 MB DDR2 PC2-4200

 

Men, desverre hadde jeg bestilt feil RAM, fikk to 512 brikker, men ville ha 1 stk 1 GB (kun to ram slots... =().

 

Dette årner seg vel, siden Stretto.no (som jeg bestilte fra) er svært greie (og raske, de sender med Bedrift -Ekspress).

 

Mamoz derimot, hadde ikke fått inn kabinettet mitt, det kommer i neste uke sa de.. Så da får jeg vente til den tid... Harddisken min har de vel inne, men gidder ikke å dra til byen pga det...

 

Og, ja. DVD-brenneren kommer antageligvis i morgen, i egen forsendelse (bra av Stretto og ikke vente til varen kommer til deres lager, men heller sende til kunde med en gang).

 

Jeg reiser bort i helga, så ikke forvent dere updates før søndag/mandag... ;)

 

Edit: Glemte: KOMMENTARTRÅD

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar

Kom hjem fra Kristiansund i dag! :D

Postkassa var stappfull av aviser, og på trappa lå det en pakke! :w00t:

 

Tok med pakken opp på rommet, og dro av teipen, under mye plastikk (godt beskyttet) lå DVD-brenneren!

 

Den kom ikke i noen eske, uten manual, ledninger. Altså, kun brenneren. Aner ikke om det er normalt, men jeg må kjøpe kabler.

 

103002.jpeg

Fronten

 

103003.jpeg

Brenneren, en Sony NEC 18x6x6x med LabelFlash

 

Da venter jeg på nytt RAM (det jeg fikk er sendt tilbake), kabinett og harddisk (disse skal hentes på Mamoz i løpet av uka... ;)

 

Kommentartråd

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar

Ok, har et lite spørsmål...

 

103142.jpeg

Funker disse her med DVD brenneren (med andre ord, er det IDE-kabler?)?

 

103143.jpeg

Og funker disse med harddisken (SATA)?

 

Vil gjerne ha svar, slik at jeg ikke kjøper mer enn jeg behøver... ;)

 

Kommentartråd

 

Edit:

 

Det ser ut som:

 

1) IDE-kabler, ja :)

2) SATA-kabler, ja :)

Takk skal du ha, Konnis! =)

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar

Hallo igjen! :)

 

Ingen nye deler i dag heller, venter på SMS fra Mamoz (hvis dere leser dette, FORT DERE! :p)

 

Jaja, idag har jeg fiklet litt med SketchUp, dette var første gang jeg brukte det, så det ble bare sånn passe fint, mål og slikt droppet jeg...

(Klikk på bildet for større utgave.. ;))

 

103592.jpeg

Forsiden. Plass til 4 CD/DVD drev. Den mørkere og mindre luka nedenfor er lokk til 3.5(?). Og under der igjen er 2 USB porter og lyd inn/ut gang. Til høyre er det en av/på knapp (mer om den senere) og en restart knapp... Det under aner jeg rett og slett ikke hva er, men tror det er et lufte hull eller noe...

 

103594.jpeg

Siden. Her ser du triforce, gult med plexi i midten, vil tro det blir slik.

 

103595.jpeg

Bak og siden. Her er siden sett bakfra. Har ikke vært særlig nøye med bakenden, men den er slik: øverst til venstre er det strømm inn/ut gang og til høyre for det er PSU vifte, nedenfor til venstre er I/O porter og til høyre for det, to vifte plasser (8 cm), og sist er tillegskort plass.

 

103596.jpeg

Den andre siden, ikke særlig spennende... (Lurer på om jeg skal ha et triforce der også... Er ikke helt sikker enda... (Kommentarer please... :))

 

103597.jpeg

Fronten en gang til. Der la jeg på gul fargen. Det gule lyset er rundt av/på knappen, og lyser når PCen er på. Det er orginalt blått, men jeg har tenkt å bytte til gult.

 

Føttene ble ikke med denne gangen. Var vanskelig nok å lage det jeg gjorde... :p

Men kanskje det kommer senere en gang... ;)

 

Kommentartråd

Lenke til kommentar

Alo, har ikke skjedd så mye den siste tiden, så i dag blir det bare en liten oppdatering...

 

Info

Jeg har fått tilbake pengene fra Stretto, og kjøper heller RAM en annen plass, siden det ikke lønner seg (med tanke på porto) og bestille derifra når jeg bare skal ha en ting. Så jeg regner med jeg kjøper det også på Mamoz, eller Datakjeden.

 

I tillegg fikk jeg i dag en mail fra Mamoz:

Hei!

 

kabinettet har visst blitt litt forsinket, kommer nok desverre ikke til oss rett etter helgen.

 

Men det er en liten sjangse for at det kommer i morgen, isåfall sender vi beskjed.

Så da får vi krysse fingrene. Det er kjedelig å vente og jeg verker etter å få gjort noe.

 

Kabinett:

Jeg fikk også tips om hva jeg skal ha på den andre siden av kabinettet, her er noen forslag:

- Rupee (penge, diamant. Skal lages ved at jeg kutter hull i kabinettet, legger på dobbelt lag med plexi (skal være tjukkere på midten) og har blå/grønne/gule/røde LEDs.)

- Mastersword (vet ikke helt hvordan jeg skal lage dette)

- Heartcontainer (et hjerte som er sprayet på (blått) og enda et hjerte inni som er skjært ut med plexi.)

Andre forslag mottas med takk! =)

 

Viftegrill har jeg også tenkt på... ;)

Der tenkte jeg å ha triforce (seff), men lurer på hvordan jeg skal få til det....

Noen som har idéer?

 

Og en ting til, hvis noen skulle ha et fint Zelda theme for XP liggende, gjerne send meg en PM.... ;)

 

Vi snakkest! =)

 

Kommentartråd

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar

Ny update! =)

Var en tur på Tiller i dag, og handlet inn noen småsaker...

 

Først, grønne og gule LEDs på Clas Ohlson til 19,- kr stk (aner ikke hvordan de brukes, må sikkert loddes, vil gjerne ha svar i kommentartråd... ;)).

 

Og en 20 til 24 pin overgang som jeg kjøpte på Datakjeden til 100,- (dyrt...) for å få strøm til hovedkortet... Jeg kjøpte også Glidz til musa, for de som er på nå, var ganske slitte.... :p

 

104909.jpeg

LEDs, grønne og gule

 

104910.jpeg

Qpad Glidz og 20 til 24 pin overgang

 

104908.jpeg

20 pin til 24 pin

 

104907.jpeg

Qpad Glidz

 

Og jeg vil gjerne ha KOMMENTARER!

Lenke til kommentar

Alo igjen!

Lenge siden sist dere! =D

 

I dag var jeg i byen, på Mamoz i Mercur senteret....

Tok bussen etter skolen, og kjedet meg ihjel til bussen...

Men til saken!

 

Det jeg fikk hentet var RAM, kabinett og harddisk. Harddisken jeg egentlig skulle ha, hadde de solgt bort til noen andre (typisk)... Men jeg fikk en som var 50 GB større, til 70 kr mer, så det ordnet seg! =)

 

Men til bildene:

106351.jpeg

Her ser du harddisken og RAMen...

 

106352.jpeg

RAMen. Kingston 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL5. 395,-

 

106353.jpeg

Harddisken. Samsung Harddisk 300.0GB 7200RPM SATA 8MB 3.5.

 

Kabinettet har jeg foreløpig ikke noe bilde av, men kommer tilbake med det i løpet av kvelden... ;)

 

Edit: KOMMENTARTRÅD

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar

Hehe...

Ikke mye tid mellom updatene.... :p

 

106364.jpeg

Eska. Orange og fin! =)

 

106365.jpeg

På vei ut... =)

 

106366.jpeg

Nesten ute... ;)

 

 

Har sett at "alle" har bilde av kattene sine i prosjekt loggen:

106367.jpeg

Nabokatta... xD

 

106368.jpeg

Katta vår... Brore! ;)

 

Har gjort klart alt til bygging. Så nå starter det snart! =)

 

Og til slutt EN VIKTIG TING!

Jeg har kuttet ut plexi i midten av triforce, grunnen er at jeg ikke har plexi, og jeg tør ikke å begynne på det enda. Men kanskje til neste casemod... ;)

 

KOMMENTARTRÅD

Endret av Maerl1d
Lenke til kommentar

Alo igjen... :p

 

Da er jeg (nesten) ferdig med bygginga.

 

Har dessverre ingen bilder, siden jeg var så oppslukt i bygginga... :p

 

Bygginga gikk bra den! Alt gikk som det skulle, hadde et lite problem med å feste fast en skrue, men det gikk! :)

 

MEN! Jeg trodde det var innebygd skjermkort, noe det altså ikke var. Så da må jeg kjøpe meg skjermkort, noe jeg ikke hadde tenkt med det første...

 

Uansett, PC-en går og suser den, skal få lagt opp en YouTube video snart... ;)

 

Modding har jeg ikke begynt med, men skal lakke i løpet av neste uke... ;)

 

KOMMENTARTRÅD!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oh svarte....

 

Leeeenge siden sist nå... =P Men bedre for sent en aldri! =)

 

Jeg har i dag fått kjøpt lakk og pussepapir, og er klar til å lakke.

 

Maskerte gjorde jeg netopp...

 

Skjermkortet er bestilt, og kommer straks vil jeg tro... :)

 

115962.jpeg

Maskeringa er ferdig

 

115963.jpeg

Nærbilde

 

115964.jpeg

Hobbylakk og våtpussepair

 

KOMMENTARTRÅD

 

Takk også til Denniz84, som har laget en logo til meg.

Den skal jeg ha til bootscreen! =)

post-97216-1190966488_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...