Gå til innhold

For liten PSU?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettop invistert i et P4 system. Prosessoren er satbil og fin i Windows men regner lit feil i blandt som fører til litt att noen programmer dør av og til. Har brukt programmet Prime95 til å stress teste og har maskismalt bestått 4 "runs" uten at det har blitt avbrudd pga regnefeil foruten at jeg lufter ut til under 10c i rommet :grumpy: . http://www.mersenne.org/prime.htm . CPU og chipsettet ligger på 43c og 40c under 100% load i vanlig romtemp.

 

3v og 5v er begge helt fine men 12v ligger stabilt på 11.37, vet ikke om det er fordi P4 drar mer en det som er vanlig siden jeg aldri har hatt en P4 før (med tanke på de ekstra 12v lederene den skal ha i HK'et). Jeg har aldri tenkt så mye på volt målinger før men jeg la også merke til at -12v og -5v lå på -2.08 og 2.99 :o , er det normalt?

 

Har en Chieftec 340w som skal dra en P4 2.4, 2stk HD'er, Quadro 2 Pro, HK med integret LAN og Audio, SCSI adapter, SCSI CD-ROM, ekstra LAN kort, 2 diskettstasjoner og 3stk vifter. Så jeg var litt skeptisk før jeg invisterte i nytt system at den PSU'en jeg har holdt mål.

 

Noen som har noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har nettop invistert i et P4 system. Prosessoren er satbil og fin i Windows men regner lit feil i blandt som fører til litt att noen programmer dør av og til.  

...

Noen som har noen innvendinger?

 

Den primære indikasjonen på svak PSU er spontane reboots. At ting hos deg kræsjer i hytt og gevær vil jeg tro mest sannsynlig skyldes software, i alle fall ikke psu.

 

Du må nok lete et annet sted for å finne feilen.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt som "softwaren er fin den". Er det noe sted det er feil i tusenvis, så er det i software. Jeg er selv systemutvikler (skriver dataprogrammer på 10. året), så det vet jeg en del om.

 

I Windows er det tusenvis av feil, men også i programvare og drivere som følger med hardware. F.eks. hvis du har kjøpt en skanner, følger det med spesiell programvare for å bruke denne. Det kan være mye feil her, men ofte rettes disse fortløpende, slik at det går an å laste ned nye versjoner fra produsentene.

 

Men - jeg tror mest på at det er noe galt med strømforsyningen din. 340W burde være mer enn nok, men det kan jo være noe feil på den. Har du muligheten til å koble vekk noe av utstyret og se om PC blir mer stabil da?

 

Hvilke programmer er det som skaper feilene da? Det kan være greit å notere seg det, så vet man hvor man skal begynne å lete.

Lenke til kommentar

Takk for tipset hn66. Det å dra ut alt jeg ikke trenger for å boote tenkte jeg faktisk ikke på. Så jeg hadde tiltak i natt og det hjalp ikke det pøkk. Det viser seg også at Sisoft Sandra 2002 SP1 viser feil 12v på mitt HK. Jeg har dobbelt sjekket dette med andre program som viser at den spretter opp og ned på 11.90 til 12.05 og det har jo ingenting og si.

 

Det jeg mente med at softwaren er fin er at alt er broblemfritt nyinstalert inkl OS, med nyeste av drivere og BIOS'er. Jeg har sett på andre forum der mitt hovedkort har blitt dikutert (Soyo P4x400) og ingen har sagt noe ustabelitet det er mer som omvendt. Det eneste negative jeg har sett om hovedkortet er røtne minnekanaler (var på ddr266 nivå) og svak OC evne men det har blitt betydlig bedre med BIOS oppdateringer.

 

Så det jeg vet nå er at det ikke er PSU'en heller ikke varme og lite sansynlig dårlig HK eller RAM (512MB Corsair XMS 3500). Så det jeg har tenkt på kan vere årsaken er rett og slett dårlig CPU (P4 2,4 B0) eller ukompatibel Windows (Win 2k SP2). Det er ikke sånn at det er et problem egentli men det irriterer meg grueli at den helt nye CPU'en ikke klarer å regne rett i Prime95 som min gamle blod trimma Celeron spiste til frokost. Jeg har lest en del dritt om B0 steppingen til P4 men det er litt både og hva som blir sagt så jeg vet ikke helt om jeg skal be om en C0 hvist det blir aktuelt å bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...