Gå til innhold

Ideer til kortfilm - studentproduksjon


Anbefalte innlegg

Studerer mediefag på Universitetet, og de neste ukene har vi fått i oppgave å skrive et kortfilmmanus. Noen av manusene vil bli plukket ut og filmatisert av oss senere.

 

Problemet er at jeg er ganske lite kreativ når det gjelder akkurat dette med å komme med en god idé som også gjør seg på film. Jeg står helt fritt med tanke på tema og handling, men filmens lengde må sannsynligvis være mellom syv og 15 minutter.

 

Foreløpig har jeg kommet frem til at det ville vært morsomt å eksperimentere litt med skrekkfilmsjangeren, uten at det skal bli for voldsomt. Dette er tross alt en studentproduksjon, og et budsjett eksisterer strengt tatt ikke.

 

Samtidig synes jeg også scener med psykolog eller lege og pasient (f.eks en hypokonder med de mest irrasjonelle lidelser?) er morsomme, og det kan også fort være aktuelt å lage noe ut av. Problemet da er at manuset bør være morsomt og originalt. Jeg føler også at (gode) kortfilmer svært ofte inneholder en tvist eller et overraskende moment på slutten, noe som også kan bli vanskelig å få til.

 

Noen kreative sjeler som har innspill til noe av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet et lite steg videre (til tross for lite hjelp herfra...hehe), og er nå igang med å tenke ut en litt mer konkret idé. Jeg har lyst å lage en kortfilm om en psykolog som er fryktelig dårlig til å lytte, og som kun snakker om seg selv til pasienter og i andre dagligdagse situasjoner.

 

Den første scenen kan for eksempel være på et kontor, der man har denne psykologen og en pasient. Man tror imidlertid først at pyskologen er pasienten, fordi det er han som snakker og får luftet tankene. Men så er timen over, og han ber en ny pasient komme inn. Det samme skjer selvsagt med den nye pasienten, og vi forstår at det er sånn det alltid er.

 

Hva som skal skje videre er jeg veldig usikker på. Skal vi se psykologen i andre situasjoner, f.eks en kort scene ved middagsbordet med kjæresten (der samtalen dreier seg utelukkende om ham), hos tannlegen, blant hyllene på butikken osv.? Skal "vendepunktet" være at han til slutt ender opp som pasient hos en psykolog selv, fordi han føler han må få snakket ut om ting som plager ham? Jeg vet ikke.

 

Er fremdeles åpen for morsomme innspill.

Lenke til kommentar

Kreativ prosess "the Disney way":

1. Kreativ brainstorming. Her skal alle idéer noteres/tas opp - uansett hvor dumme, eller upraktiske de kan virke.

2. Selektiv fase: Plukke ut de kjedeligste idéene, samt jobbe litt videre på de gode

3. Kritisk fase - rasjonell utplukking: Finne ut hvordan man kan gjennomføre idéene i praksis.

 

To tips:

Humor er vanskelig, men krever heldigvis mindre av den tekniske kvaliteten.

FREE YOUR MIND! I starten må du bare la deg inspirere av alt og alle, og aldri slakte idéene før andre har gjort sine inspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...