Gå til innhold

Kolagene proteiner, opptrening av kneskade


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei, var i august i fjord så uheldig at jeg knuste kneskåla ganske kraftig, samtidig brakk jeg av ca 1/3 av leddflaten på lårbeinets mediale side.

Det var en veldig alvorlig knusningsskade, og kneskåla er per i dag ganske ujevn i kantene.

Har et arr som går over stort sett hele kneet, fordi huden over kneet revna, og det er litt kaos nedover i leddet, så det knekker og lugger til tider.

 

Begynte vel hos fysioterapeut i September\Oktober, og begynte etterhvert å sykle mer og mer der, med en gang beinet lot seg bøye nok. Men det var nok ikke før i midten av Desember jeg fikk til det.

Utover våren trente jeg tre ganger i uken, og fikk opperert ut metallet.

 

Treningsøkten bestod av 20 minutter sykling på ergomtersykkel, beinpress med 1x20 reps som oppvarming, etterfulgt av 2x8, 2x5 og 2x3 reps, som på slutten ble makset på 160kg.

I tillegg ble det litt balansetrening.

 

Over sommeren ble det en pause, og etter sommeren fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk rehabilitering på statens regning lengre, så det ble ingen trening fra slutten av Juni til begynnelsen av August.

Allerede etter denne lille perioden merket jeg at jeg var blitt svakere, og at beinet var vondere ved belastning enn før.

Så nå har jeg begynt treningen igjen, to ganger i uken, etter anbefaling fra fysioterapeut.

Tingen er at jeg har kikket litt på kolagene proteiner, og lurt på om det har noen hensikt for meg å kjøpe dette.

Om det vil hjelpe, og i så fall hva det vil hjelpe mot eller forbedre.

 

Trener vanlig styrke ved siden av og\eller ellers i uken, så jeg prøver å få i meg det jeg kan av proteiner fra kjøtt og egg.

Går mye i kylling og egg, noe får jeg fra grovbrød og vanlig kjøtt.

 

Jeg vet ikke hvor mye kolagene proteiner jeg bør ha, eller hvor mye jeg får i meg til vanlig.

 

Så nå, etter litt bakgrunsmateriale, håper jeg at dere kan hjelpe meg å finne svar på følgende spørsmål:

 

* Har det noen hensikt for meg å kjøpe kolagene proteiner for å ta etter trening av kneet?

 

* Hilke matvarer finner man kolagene proteiner i?

 

* Hva vil det hjelpe å ta kolagene proteiner (konkrete eksempler mottas gjerne)

 

 

For ordens skyld så er treningsprogrammet nå følgende:

 

-20 minutter sykling som oppvarming, "utholdenhet" og styrke.

 

-Beinpress, 1x20 rep som oppvarming, deretter 2x8 på tyngre vekt, 2x5 på enda tyngre vekt, og 2x3 rep på tyngste vekten jeg\maskinen klarer.

ELLER

-2x20 på Quadriceps (som oftest ganske vondt for meg) og 2x20 på lår-bicepsen

 

-2x30 rep "leggløft", enten stående på et trinn, eller i maskin.

 

 

Takk for hjelp :thumbup:

 

EDIT: Bøy og strek er ikke som normalt.

Mangler litt på strekken, og ganske mye på bøyen.

Kan bøye så mye at det ganske akkurat ikke er vondt å sykle.

Jeg må ha setet i riktig sykkelhøyde for å kunne sykle, så jeg sykler normalt.

 

EDIT: la inn mye av infoen i spoiler, så det skulle bli lettere å få med seg spørsmålene ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjette på at dette er TULL OG ATTER TULL!

 

Kollagenfibrene riktignok bygget opp av glysin og prolin aminosyrer hovedsakelig, men at du skulle trenge ekstra tilskudd for å forsyne en skade i kneet tror jeg er en stor svindel.

 

Hvem i huleste har gitt deg den ideÈn?

 

Om du spiser litt kjøtt og fisk og egg så får du nok i deg MER ENN NOK av alle amminosyrene du trenger.

 

Tillskuddet ditt vil IKKE bli sendt ned til skadestedet som ved magi og fikse skaden på et blunk...

 

Ta tiden til hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at jeg vet at det har null effekt, men synes det høres helt urimelig at du skal trenge ekstra av disse aminosyrene for å reparere skaden. Kan vanskelig forestille meg at det skulle bli så stor manko på akkurat disse pga treningen din forøvrig

 

Ikke meningen å være så krass, men jeg har inntrykk av at det selges så mye humbug helsekost uten dokumenterte virkninger som spiller på folks "det kan jo ikke skade, og kanskje det har en effekt, så det er vel verd de 300,- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...