Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på om det er mulig å lage et lite windowsprogram som kan importere data inn i en excelfil uten bruk av andre databaser. Jeg ser for meg at det dukker opp en side der man kan plotte inn forskjellige verdier i forskjellige bokser, også trykke ok. Da importeres disse verdiene inn i bestemte celler i et eksisterende excel dokument, skriver det ut, lagrer filen i et annet navn og lukker filen.

 

Hehe... er dette overhodet mulig? :hmm:

 

Og er det vanskelig for en som ikke kan mye programmering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan by på en del problematikk om du ikke har vært borti dette før, ja, men det er likefullt mulig.

 

I VB6 bør du ta en titt på CreateObject-kommandoen (med "Excel.Application"). Utover det behøver en bare å anvende OOP-programmering på det resulterende COM-objektet. Med en smule kjennskap til språket, burde dette være en smal sak.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Lurer på om det er mulig å lage et lite windowsprogram som kan importere data inn i en excelfil uten bruk av andre databaser. Jeg ser for meg at det dukker opp en side der man kan plotte inn forskjellige verdier i forskjellige bokser, også trykke ok. Da importeres disse verdiene inn i bestemte celler i et eksisterende excel dokument, skriver det ut, lagrer filen i et annet navn og lukker filen.

 

Hehe... er dette overhodet mulig?  :hmm:

 

Og er det vanskelig for en som ikke kan mye programmering?

9408220[/snapback]

 

Heisan

Du kan registrere Excel arket ditt som en ODBC tilknyttning. Dermed vil VB se på excel arket som en database. Når det gjelder håndteringen av utskrift etc, så er nok COM måten å gjøre dette på som nevnte her. Og om dette er vanskelig for en som ikke kan mye programmering?!? Tja, hvor mye er du interresert i å bla i dokumentasjon og hjelpefiler er vel egentlig spørsmålet. Ta dette steg for steg så kommer du sikkert i mål. COM er enklere en det høres ut som, men terskelen er litt høyere en VB i seg selv. Det krever litt innsikt i hvordan COM fungerer.

 

Les også her: http://support.microsoft.com/kb/301982

 

og sist, men ikek minst, delta i live chat ved å studere signaturen min ;-)

 

håper du fikk noe ut av dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...