Gå til innhold

celeron nesten like bra som p4?


nag-sinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det er veldig underlig, siden tester og tester igjen har vist at Celeron med 478-sokkel er treig som rakkern egentlig. Selv en Celly 3,0Ghz klarte ikke ta en P4-2.4 på Tomshardware.com ihvertfall (tror det var P4-2,4). Sikker på at det ikke er noe som holder systemet ditt tilbake da?

 

Hva slags minnekonfigurasjoner kjører dere på? Hva slags disker? PCMark tester veldig mange sider ved PC'en, ikke bare CPU, så det kan godt være forskjeller her som holder ditt system tilbake i forhold til hans.

Lenke til kommentar

Det er meget stor forskjell.

 

P4NW har 512K L2 Cache mens Celeron 2,0 har 128K L2 Cache. Dette er arbeidsminne i prosessoren, og er det som, ved siden av hastigheten, har aller størst betydning for prosessorens ytelse.

 

Det er nok andre forhold enn prosessorytelse som er grunnen i dette spørsmålet. Dersom prosessoren din er frisk da :wink:

Lenke til kommentar

Hallo??? Han snakket ikke om 3D mark, men om PC mark!

Nå er det jo slik at alle slike tester er syntetiske, og gir bare et generelt bilde av ytelsen. Celeron har 128kb cache,Northwood har 512. Dette gjør Northwood til en mye bedre prossesor. Forklaringen til det jevne resultatet kan ligge i at Celeron PC'n har generelt bedre komponenter..

Lenke til kommentar

Celeron Tualatin (Basert på 0,13micron P3-kjerna) har 256kB. Dvs, Celeron i 1,0Ghz -> 1,4Ghz. De kjører derimot på 100Mhz FSB mot P3's 133Mhz. I praksis er det null forskjell på P3 og Celeron i disse utgavene.

 

Celeron Willamette (Basert på 0,18 og 0,13 micron versjon av den FØRSTE P4-kjerna, Willamette ). Disse finnes fra 1,5Ghz -> 2,0Ghz med 478-sokkel. Disse har BARE 128kB cache men full 100Mhz (QDR) FSB, det samme som mange P4. Overgangen fra Willamette -> NorthWood, samt Celly Willamette's begredelige ytelse, viser hvor avhengig P4-designet er av cache-størrelse for å yte godt.

Lenke til kommentar
Sant nok at celly nar mindre cache. Men cashen er mye raskere en nw cashen!

 

Hvordan kan den være raskere, når den har samme designet som på NW? Begge cachene har samme prefetch-funksjoner og styringslogikken og kjører på samme frekvens som kjerna ellers. Klart, en 3Ghz Celly har "kjappere" cache enn en P4-2,4Ghz ; 3Ghz vs 2,4Ghz, men det hjelper jo ekstremt lite om det prosessoren trenger IKKE ligger i cachen.

 

Mulig du blander sammen med Celly 300A vs Pentium 2. Celeron300A hadde 128kB full-speed cache mot P2's 256kB "half-speed". På spill som brukte cachen i liten grad (pga store datasett med lite repetisjon) blei disse to ca like kjappe. SÅNN er det ikke lenger og spesielt ikke i dette tilfellet, siden det er samme styringslogikken i P4 og Celly Willamette.

Lenke til kommentar
Jeg har en p4 md 2,4 ghz og en venn av mg har celeron 2 ghz han fikk 5228 p på pc mark og jeg 5826. Jeg synes ikke forskjellen ble stor i det hele tatt (som jg hadde trodd før). Er celeron blitt like bra som p4? :roll::roll:

___________

Debatten er spora av. Det er ingen tvil om at en P4NW har masse masse høyere ytelse en en Celly på samme hastighet, - og at alle Cellyer på 2,0 har 128K L2 Cache. 128K er ikke så mye, - så det er vel ikke vanskelig å tenke seg at størrelsen på Cache'en er det avgjørende.

 

Men til trådens opphav, - enten har du dårligere komponenter, feil setting eller funksjonsfeil, - eller så er PC-MARK ubrukelig. P4-2,4 har minst dobbelt så høy ytelse som en Celly på 2,0 mener jeg. :yes:

Lenke til kommentar

Celeron'n duger i situasjoner som krever HØY båndbredde, f.eks når det er store datasett med lite prosessering på data'ene. Blir det derimot mere utregninger på data'ene, f.eks med gjentatte operasjoner på samme data, da har den ingen sjangs.

 

Og når den må opp i 2,6 - 3Ghz for å bli noe i forhold til en XP1600/XP1800+, så syns jeg den med rette kan kalles råtten. Spesielt med tanke på at den koster MYE iforhold til ytelsen... for mye. Du kan jo få en XP2000+ til en lavere pris enn Celly 2.0 Ghz .... :roll:

Lenke til kommentar

at celeron ikkke er såååå dårlig men ikke d beste nei....

Hæ?? leste vi samme testen du og eg mon tro :shrug:

The conclusion to be drawn is that the Celeron, in its present form, can no longer keep pace with the Athlon XP and Pentium 4 by means of higher clock speeds. The Pentium 4 is considerably faster - but also much more expensive

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...