Gå til innhold

får ikke surround


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at du har satt opp riktig innstillinger i windows lyd-settings også?

 

controll panel - sound and audio devices - speakers settings (advanced) - 5.1 surround sound speakers ?

 

Hva slags drivere har du? Fulte det med noe slags kontrollpanel du kan gjøre endringer i? Sjekk ut disse også isåfall.

 

Men jeg tror faktisk du må bruke grønn/rose/sort utgangene på bakpanelet, ikke spdif. (siden du vil ha lyd i alle høytalerne fra musikk/spill, som iofs ikke er surroundkilder fra før)

Ikke quote meg på den altså, bare noe jeg tror.. er ingen ekspert..kanskje noen kan verifisere dette?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ettersom du får i alle fall stereo-lyd fra pcen, er det antageligvis et problem med innstillingene dine i det programmet du skal se dvder i.

 

F.eks: Intervideo WinDVD: I setup, under Audio, Audio Output Configuration, har du valgene Analog, Digital (S/PDIF) og HDMI. (Var det på min i alle fall,)

Hvis du nå velger Digital (S/PDIF), skal det ikke være noe problem å få snurra-rundt-lyd på dvdene dine.

 

Det som skjer ved vanlig avspilling mot analogutganger, er at det er dvd-programmet ditt som tar seg av dekodingen av signalet. Med andre ord: Lydstrømmen fra DVD-en din (typisk 5.1) blir dekodet til Stereo (2.0) og dyttet ut til forsterkeren, som igjen splitter dette signalet til 7.1.

Det er ikke det du vil ha. Du har betalt for en reciever som støtter 7.1, da skal du også la den den dekode signalet.

 

Det du generelt skal lete etter i instillingene på de programmene du skal bruke, er: "Passthru" "Digital S/PDIF". Ligg unna "Analog" eller "5.1" el.l.

 

Musikk:

Det er meningen at det skal være i stereo, MP3, CDer og andre mer obskure filtyper er i de aller fleste tilfeller Stereo, slik skal det være.

 

Nok en gang, du har kjøpt en reciever til noen tusen, la den gjøre jobben med å distribuere lyden til alle dine 7-8 høyttalere - om du vil... det finnes fortsatt de av oss som foretrekker stereo på musikk :)

 

Dytt det ut med S/PDIF

 

Når det er sagt:

SPILL: Her er det en helt annen vise. Her må du bruke 5.1/7.1 innstillingene i kontrollpanelet (som Strupstad henviste til.)

Det er foreløbig meeget få spill med native 5.1, dette har i alle fall for meg vært klin umulig å få til. (Finnes sikkert løsninger her og.)

 

 

Håper det var til noe hjelp da i alle fall...

 

Om ikke: hvilke programmer bruker du til avspilling av DVD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...