Gå til innhold

Grafikkort, NVIDIA® GeForce™ - Laptoper

ola_w

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Skal investere i ny laptop i disse tider, og vurderer sterkt en HP tx 1250.

Greit, den har lite RAM, men det ordner vi.

Noe som er et større "problem", er grafikkortet.

TX1250 kommer med NVIDIA® GeForce™ Go 6150.

Problemet mitt er at jeg ikke har helt greie på forskjellen på alle de forskjellige laptop-skjermkortene i disse dager. Klart, jeg ser forskjell på skjermminne, men der stopper det også.

Derfor: Hvordan er dette skjermkortet? Og hvordan er det opp i mot f. eks. NVIDIA® GeForce™ 8400M ?

Er det noen andre skjermkort / laptoper som er mer å anbefale?

Alle råd mottas med stor takk.

Ola

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Heisann.

Skal investere i ny laptop i disse tider, og vurderer sterkt en HP tx 1250.

Greit, den har lite RAM, men det ordner vi.

Noe som er et større "problem", er grafikkortet.

TX1250 kommer med NVIDIA® GeForce™ Go 6150.

Problemet mitt er at jeg ikke har helt greie på forskjellen på alle de forskjellige laptop-skjermkortene i disse dager. Klart, jeg ser forskjell på skjermminne, men der stopper det også.

Derfor: Hvordan er dette skjermkortet? Og hvordan er det opp i mot f. eks. NVIDIA® GeForce™ 8400M ?

Ola

9402749[/snapback]

har ikke helt greie på det jeg heller, men jeg vil si at prisen på skjermkortet har vel en god del å si... men, man skal passe på å ikke bli lurt, bare pass på å ikke kjøpe for billig pc, og skjermkortet burde virke greit... :D Endret av larsern4
Skrevet

Til spilling? Mye dårligere. Så og si ubrukelig. Men skal du bedrive mye spilling på en liten 12"?

9402749[/snapback]

Det kommer jo veldig an på bruksområdet.

Skrevet

For å være ærlig, har jeg kun lyst på HP TX1250 siden den har touchskjerm og fingeravtrykkleser. Sikkert unødvendig, men stæsj er kult.

Jeg er langt ifra noen stor gamer, men kunne vært greit og hatt muligheten til å spille litt i ny og ne. Men det har seg vel sånn at prisen på en del pcer, derav også HPer er billigere, til tross for at de har mer ram og bedre skjermkort, nettopp fordi de ikke har den tablet-skjermen.

Avveiingen blir derfor om differansen på 6150 opp i mot de andre skjermkortene som følger med pcene i samme prissiktet er så stor at det i seg blir grunn nok til å gi f i hele tablet-funksjonen. Vil ikke ha en den funksjonen på bekostning av at man ikke kan foreta seg noe av grafikk.

Et annet pluss er jo selvfølgelig at tx1250'en er både liten og lett... De andre blir vel fort en del mer "suggete".

Noen synspunkter? Evt. noen som har HP tx1250 som kan dele noen erfaringer?

Skrevet

Det hørtes ikke veldig oppløftende ut... Kanskje drar den litt mindre strøm av den grunnen dog?

Men man vil fortsatt kunne dra de fleste spillene, kanskje bare ikke på den frakkeste oppløsningen og med fullt av detaljer..?

Skrevet (endret)

Trur ikke du burde forvente så mye ut av det skjermkortet.

Du kan se en oversikt over laptopskjermkort her:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphi...List.844.0.html

Som du ser så er det(go 6150) på 72.plass, mi gamle maskin med radeon 9700 (55.plass) kunne dra noen nyere spill på det laveste, men begynnte å skrante selv på de laveste oppløsninger nå i det siste når det kom til nye spill.

Jeg har også lest at flere mener at touchskjerm funksjonen skal være en billig utgave og er ikke så følsom som en ønsker at den skal være, men det er vel kanskje mer smak og behag, og etter hva en er vant med.

Om du har budsjett til det ville jeg heller anbefalt deg å gå for en 12" med et intel X3100 intregrert kort, som er litt kraftigere men ikke så veldig mye, men da mister du touchfunsjonen og prisen går opp. Evt en 13,3" med et 8400, eller 7400 kort.

Endret av farballa
Skrevet
Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror det grafikkortet havner i cirka samme klasse som "bra" integrerte grafikkort.. Type X3100 kanskje?

9403941[/snapback]

Det stemmer..også bruker det jo mer strøm enn et integrert...ville heller valgt en maskin med integrert skjermkort enn med det skjermkortet der.

Skrevet
For å være ærlig, har jeg kun lyst på HP TX1250 siden den har touchskjerm og fingeravtrykkleser. Sikkert unødvendig, men stæsj er kult.

Noen synspunkter? Evt. noen som har HP tx1250 som kan dele noen erfaringer?

9403821[/snapback]

Forøvrig har jeg sett denne utstilt bl.a. på Elkjøp. Skjermen er ikke særlig skarp og fargerik i forhold til vanlige skjermer. Du bør absolutt se en "i live" før du kjøper denne maskinen..

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemeldinger, folkens.

Skal innom Expert når de har fått kjørt gjennom installeringen og satt opp en ny i demo (kunne visst ta flere dager det, hehe).

Uansett, jeg bytter litt om på spørsmålet mitt, siden jeg vil teste ut skjerm og de fysiske tingene selv.

HP TX1250 er liten og snasin. Minuset for min del er som sagt skjermkortet, og det jeg da er ute etter å finne ut er:

Hvor dårlig er egentlig GO 6150?

Klar over at de nyeste spillene blir umulige å dra på full pinne og at man kan få laaangt bedre, men ambisjonene mine blir stort sett å kunne spille HF2 ep2 og 3 når den tid kommer, og ellers ikke bruke den noe særlig til spill.

Er det totalt håpløst å bruke GO 6150 til spill som har kommet og kommer i disse tider?

EDIT:

Mente selvfølgelig HL - Halflife

Endret av ola_w

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...