Gå til innhold

Lyd med "terratec aureon 7.1 pci" i ubuntu

PJ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Etter å ha brukt windows i mange år, kunne jeg tenkt meg å prøve ut ubuntu.

Men jeg kan ikke finne noen linux drivere til lydkortet , et terratec aureon 7.1 PCI.

Er det noen mulighet for å få dette til å virke i ubuntu likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ikke for å gi dårlig håp, men jeg har et Creativekort og fant ingen drivere til Linux. :hrm: Prøvde å finne et eller annent program som fiksa det, men uten hell... :( Nå får jeg bare lyd i Windows... Men du kan sikkert finne lydkort som har Linuxstøttede drivere! :yes:

Endret av LostOblivion
Skrevet

Ser ut som kortet ditt er støttet av ALSA, så det bør ikke være noe problem det.

@LostOblivion: Creative er en annen historie, siden de nekter å oppgi spesifikasjoner til sine X-Fi-kort, og heller ikke virker særlig lystne på å lage en driver selv. De har lovet å lage en driver (lukket kildekode), men den har allerede blitt utsatt flere ganger.

Skrevet
Ser ut som kortet ditt er støttet av ALSA, så det bør ikke være noe problem det.

@LostOblivion: Creative er en annen historie, siden de nekter å oppgi spesifikasjoner til sine X-Fi-kort, og heller ikke virker særlig lystne på å lage en driver selv. De har lovet å lage en driver (lukket kildekode), men den har allerede blitt utsatt flere ganger.

9399589[/snapback]

Hvordan er det for en som aldri har vært noe særlig borti linux å få til dette.

Ser det står noe om å kompilere driveren inn i kjernen.

Er vel litt mer knot enn å innstallere i windows.

Skrevet

ALSA følger med i så godt som alle distroer som standard, så jeg vil tro at det bare er å legge inn, så vil alt funke "out of the box".

Instruksjonene som står der er heller ment for folk som liker å knote og gjøre alt selv, og for de som lager distroene.

Skrevet
ALSA følger med i så godt som alle distroer som standard, så jeg vil tro at det bare er å legge inn, så vil alt funke "out of the box".

Instruksjonene som står der er heller ment for folk som liker å knote og gjøre alt selv, og for de som lager distroene.

9399833[/snapback]

Takk for raskt svar.

Synes ubuntu med beryl eller lignende ser utrolig bra ut.

Blir spennende å prøve

Skrevet
Du kan bare starte opp Ubuntu fra livecden så finner du raskt ut om lydkortet ditt fungerer. De fleste lydkort fra Creative fungerer med Linux.

9400306[/snapback]

Jeg får lyd gjennom den analoge utgangen, men ikke gjennom den optiske. I windows må jeg aktivisere denne. Hvor gjør jeg det i ubuntu?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...