Gå til innhold

Får ikke reg key til å virke


Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i en Dell Optiplex GX260, med win key klistremerke på. Den er uten harddisk, så denne har jeg satt inn selv. Det er da ikke en orginal Dell del, men har dette noe å si? Jeg har forsøkt mange forskellige cd'er med windows, og får ikke godkjent nøkkelen. Det skal sies at dette er kopier, men det spiller vel ingen rolle siden jeg har en gyldig key? Den siste jeg prøvde som jeg absolutt ville fungere var en Dell XP OEM CD, men den funket ikke heller. Jeg hadde ikke noe valg enn å "lure" meg inn på systemet, og tenkte at bare jeg kommer inn så kan jeg skrive inn nøkkelen der. Men nei, det fungerer heller ikke. Jeg brukte et program som heter keyfinder (det er iallefall filnavnet på den), men den sier også at nøkkelen ikke er korrekt. Er det ikke mulig å bruke denne nøkkelen som sitter på klistremerket? Det er jo en gyldig lisens hvor den har vært brukt i en bedrift tidligere.

 

Er skikkelig frustrert nå, og vet ikke mine arme råd... :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En bedrift kan jo ha mange forskjellige lisenser. Mulig du må aktivere lisensen på nytt siden du har byttet ut harddisken med en annen. Lisensene er vel aktivert mot den maskinvaren som var i PC-en.

9399313[/snapback]

 

Hvorodan aktiverer jeg den på nytt da? Via microsoft?

Lenke til kommentar

Dell har en lisensavtale med M$, som innebærer at deres OEMinstallasjoner ikke trenger aktivering. Derfor er Dell sine OEM cder bundet opp til bestemte biosversjoner. Det nummeret du har, vil bare fungere med en Dell OEM cd beregnet på GX 260.

 

En slik cd kan vanligvis skaffes fra Dell mot servicetag, men vil så vidt jeg vet koste noen kroner.

Lenke til kommentar

Om den er bundet opp mot biosversjoner, vil det si at man kan risikere å ikke kunne installere lenger dersom man opgraderer bios? Jeg trodde uansett man kunne legge inn en OEM-nøkkel etterpå dersom man installerte fra en hvilken som helst OEM-cd. :hmm:

Trådstarter: Du er sikker på at det var riktig versjon (pro/home) du installerte forhold til hva nøkkelen er til?

Lenke til kommentar
Om den er bundet opp mot biosversjoner, vil det si at man kan risikere å ikke kunne installere lenger dersom man opgraderer bios? Jeg trodde uansett man kunne legge inn en OEM-nøkkel etterpå dersom man installerte fra en hvilken som helst OEM-cd. :hmm:

Trådstarter: Du er sikker på at det var riktig versjon (pro/home) du installerte forhold til hva nøkkelen er til?

9400427[/snapback]

 

Nei, det er svært usannsynlig at det er riktig versjon (pro) jeg har installert. Jeg har fått låne en kopi av en Dell OEM cd som jeg trodde ville virke. :thumbdown:

Lenke til kommentar
http://support.microsoft.com/kb/328874

 

Det hadde vært artig om du lager en liten partition som system, i fat32, og med Dell's system ID på den partition, som er 0xDE Dell OEM, men at installere windows på den neste. Den system partition behøver ikke å være i mange MB.

9404903[/snapback]

 

Skal jeg kalle partisjonen 0xDE Dell OEM? Er det det du mener? Hvis ikke vennligst forklar.

Lenke til kommentar
http://support.microsoft.com/kb/328874

 

Det hadde vært artig om du lager en liten partition som system, i fat32, og med Dell's system ID på den partition, som er 0xDE Dell OEM, men at installere windows på den neste. Den system partition behøver ikke å være i mange MB.

9404903[/snapback]

 

Skal jeg kalle partisjonen 0xDE Dell OEM? Er det det du mener? Hvis ikke vennligst forklar.

9415425[/snapback]

 

 

0xDE er Dell's system ID på partition. Den er som regel i fat32.

Når en partition blir merket med DE så blir EISA skjult.

 

Det var bare noe jeg spekulerte på.

 

Si at du har en disk hvor du skal installere windows. Om du har verktøy for å konfigurere disken før du starter installasjonen, så lager man 2 partitioner på den.

Den første på ca 300MB-primær-formatert i fat32, og den andre (hvor windows skal installeres på) på så mange MB(GB) du ønsker- formatert i NTFS.

(man kan og lage bare den første, og den andre under windows installasjonen, men tenkte at det er greit å ha det klart med å lage 2)

 

Så bruker du en diskeditor for å:

-forandre system ID til DE (dette gjøres inni i partition tabellen)------det er ikke label/volume navn vi snakker om her,

-merke som aktiv med det samme.

Som her post-90860-1188841283_thumb.jpg

Når du da går videre til å installere Windows, så den på 300MB som identifiseres som en DELL OEM partition, blir automatisk din system partition, mens Windows blir installert på den andre.

 

Den andre blir da din C:\ partition , på grunn at den første kan ikke initialiseres fra windows.

 

Jeg spekulerte da om nøkkel fra DELL, kan ha noe med hvilken system ID (Oem versjon) detekteres. Det var bare det.

 

(spør om du trenger noe for å prøve ut det der)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...