Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med nett hjemme på skole PC


Anbefalte innlegg

Har fått en pc fra skolen. Den er bra og har lyst til å bruke den hjemme. Problemet er bare det at jeg ikke får internett. På skolen bare slår jeg på PC og går rett inn på nettet, men hjemme går det ikke.

 

Jeg har klart å koble meg til det trådløse nettet hjemme, men kommer ikke på nett. Det som er enda rarere er at jeg kommer meg på Skype. Så jeg har nett, får IP og Gateway og alt, men internett funker ikke. Kan det hende skolen har blokka internett utenfor skolen? for jeg vet at de har blokka programmer som MSN og Limewire.

 

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg her, for da kan jeg få brukt PC hjemme og. Noen som har noen ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Du har ikke tilgang til å skrive til instalasjonsmappen"

 

Den meldingen kom opp et stykke ut i firefox instalasjonen, hva skal jeg gjøre? har de sperre det slik at ingen kan instalere noe?

 

Hvis ja, noen som vet hvordan jeg kan få kommet meg på internett?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar

proxy: høyreklikk på internet explorer -> egenskaper --> tilkoblinger (elns) --> LAN instillinger --> Her skal det ikke være avkrysset/skrevet inn noe.

 

dns: høyreklikk på mine nettverkssteder --> egenskaper --> høyreklikk på de diverse nettverkstilkoblingene --> egenskaper --> bla deg ned til Internet protocol TCP IP --> egenskaper --> her skal det være avkrysset for motta ip adresse automatisk og motta dns server automatisk. Dette sjekkes på både trådløs og nettverkstilkobling.

 

Har engelsk operativsystem selv, så er ikke sikker på om alle valgene stemmer 100% hvis du har norsk OS, men tror det skal være sånn noen lunde.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Får ikke høyreklikka på IE, verken på snarveien eller på startmenyen eller noe sted.

 

Mine nettverkstilkoblinger er ikke på startmenyen, så jeg prøvde å høyreklikke på "start" for å legge den til, men det gikk ikke å legge til, så jeg får ikke sjekka den heller.

 

En anne ting som jeg har lagt merke til er at hvis jeg åpner IE - verktøy - alternativer for internett og trykker der så kommer dette:

 

"Denne operasjonen ble avbrutt på grunn av begrensninger som er definert denne maskinen. Kontakt systemansvarlig"

 

Tror dere at de kan ha sperre alt slik at jeg ikke skal kunne bruke det?

Lenke til kommentar
Får ikke høyreklikka på IE, verken på snarveien eller på startmenyen eller noe sted.

 

Mine nettverkstilkoblinger er ikke på startmenyen, så jeg prøvde å høyreklikke på "start" for å legge den til, men det gikk ikke å legge til, så jeg får ikke sjekka den heller.

 

En anne ting som jeg har lagt merke til er at hvis jeg åpner IE - verktøy - alternativer for internett og trykker der så kommer dette:

 

"Denne operasjonen ble avbrutt på grunn av begrensninger som er definert denne maskinen. Kontakt systemansvarlig"

 

Tror dere at de kan ha sperre alt slik at jeg ikke skal kunne bruke det?

9402716[/snapback]

 

noen som vet?

Lenke til kommentar

Ser slik ut desverre, beste du kan gjøre er å kontakte admin på skolen og spørre dem om enten å la deg ha rettigheter til å endre på nettverksinstillinger, eller få skolen sin nettverksprofil satt som backup i tilfelle DHCP ikke virker der du er. Greie ting som blir unnagjort på 2 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg innstalerte Firefox på min bærbare harddisk. Det er en gammel harddisk som jeg hadde i PCen før som jeg har putta i et eksternt kabinett. Bruker den bare til å lagre ting på.

 

Innstalerte FF der, og plugga den i den bærbare og det funka helt fint å gå på nett, vil det funke med en minnepenn og da? og kan jeg gjøre det samme med MSN? og f.eks. Limewire?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Det er vel ikke sa vanskelig a prove? ;)

9408776[/snapback]

 

Nei det er ikke det, men vil gjerne vite det, for det er ikke jeg som skal ha dette. Det er søstra mi og hu kommer da til å gå og kjøpe seg en minnepinne hvis jeg sier det funker..

 

Men burde det ikke funke a? ettersom det ikke er no OS på min eksterne harddisk er vel det akkurat det samme som en minnepinne?

Lenke til kommentar
Ser ut som JKJK hadde rett, det er proxy instillinger som ødelegger for deg.

9408748[/snapback]

Såklart har jeg rett! :) hehe.

 

Det finnes "spesialutgaver" av firefox (og annen programvare) som er spesialtilpasset et liv på minnepenner o.l.

 

Men har også for meg at det skal gå an å drepe proxy innstillingene i IE uten å være admin.

 

Hm.. hva med å sette opp en lokal proxy.... eller, hjelper lite dersom proxyen er satt til en fast proxy på skolen. Dessuten, du får sikkert ikke gjort det heller.

 

Det enkelste er om du får adminrettigheter. Hvis ikke skolen din gir deg det, kan jeg alltids hjelpe deg (PM) ;)

Men siden jeg selv er it-teknikker på en skole, oppfordrer jeg deg til å høre med IT-avdelingen først.

Lenke til kommentar

Har skolen installert operativsystemet, og er det XP?

Ligger denne skolen i Oslo?

 

Da må du se etter om pc-en kan ha et program som heter "proxy av" (og proxy på). Let litt i "alle programmer".

 

Dersom du finner det, kan det hende at du må 1) restarte pc-en, og 2), slå av proxy før du starter IE

 

Selvfølgelig vet admin på skolen hva som skal til. Mail han.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...