Gå til innhold

AGP? Går det ann?


Børge_

Anbefalte innlegg

Hei

Maskinen min har slitt med de fleste nyere spill nå en tid og jeg tenkte jeg skulle oppgradere den litt. Problemet er at hovedkortet mitt støtter ikke annet enn agp. Pga av ikke så voldsom god råd lurer jeg på om det er mulig å få bra ytelse av agp kort som er på markede nå, og evt om dere har noen dere anbefaler. Hvis ikke må jeg oppgradere hovedkortet++ og det blir litt dyrt.

På forhånd takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde samme problem som deg.

Problemet mitt var at nyere AGP kort trakk mer strøm enn hva strømforsyningen kunne levere, så jeg måtte da bytte både strømforsyning og skjermkort.

Da var spørsmålet om jeg skulle bruke penger på å oppgradere et døende system, eller bygge nytt.

Ja, det blir dyrt...men heller det en å "kaste bort" pengene på et utgående system.

Med mitt 64 bits gamle AGP kort og gammelt gammelt system, så har jeg spillt FarCry, DOOM3, Medal og honor, call of duty serien, age of empires serien, max payne serien, c&c, halflife 1, halo 1, osv så det er fortsatt mye moro man kan ha med et eldre system...men jeg måtte melde pass på den lengste reisen, medal of honor passific assault, fear, og tilsvarende spill.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Hadde samme problem som deg.

Problemet mitt var at nyere AGP kort trakk mer strøm enn hva strømforsyningen kunne levere, så jeg måtte da bytte både strømforsyning og skjermkort.

9390198[/snapback]

 

7600GT er et godt AGP kort som bruker utrolig lite strøm. under 40W faktisk.

 

Ellers er X1950pro tingen hvis du har OK strømforsyning.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Hadde samme problem som deg.

Problemet mitt var at nyere AGP kort trakk mer strøm enn hva strømforsyningen kunne levere, så jeg måtte da bytte både strømforsyning og skjermkort.

9390198[/snapback]

 

7600GT er et godt AGP kort som bruker utrolig lite strøm. under 40W faktisk.

 

Ellers er X1950pro tingen hvis du har OK strømforsyning.

9390657[/snapback]

1950pro er et meget godt kort ja, men hvis PSU'en din ikke holder mål, så vil vel 7600 holde seg ei liten stund til. Har bare erfaring med go 7600 og det var et ganske godt skjermkort :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Maskinen min er en P4 2.4GHz med 1.5gb RAM. Jeg er ingen hardcore gamer som trenger det mest sinnsyke, men kunne tenke meg å kjøre nye spill i rimelig god oppløsning uten noe hakking. Spill som Flight Sim X og GRAW2 o.l. Hva vil dere anbefale meg å gjøre. Oppdatere til et nyere AGP kort og kanskje spe på litt RAM, eller oppgradere totalt, med nytt hovedkort, CPU, skjermkort etc?

Hvis jeg kjøper meg et nytt hk som støtte DDR3, kan jeg da bruke DDR2? Høres ut som et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Kan jo spare litt hvis jeg kan bruke RAMbrikkene mine en stund til.

Takk for all hjelp til nå!

Lenke til kommentar

Nei, DDR2-brikkene passer ganske enkelt ikke nedi DDR3-slottene, det samme gjelder DDR(1), det finnes noen hovedkort som støtter både DDR(1) og DDR2, samt noen som støtter DDR2 og DDR3.

Husk at du da kun kan bruke en type av gangen.

Det trenger ikke nødvendigvis og bli så dyrt med en litt større oppdatering av pcen din.

Hovedkort:500-700kr

CPU:1000-1500kr

GFX:1200-2000kr

RAM:600-800kr

Evt ny PSU om det er nødvendig.

Er det DDR(1)-RAM du har nå (?) finnes det noen ASRock-hovedkort du kan bruke til en billig penge, disse tar også DDR2 for senere oppgraderinger, merk at det kun er plass til to brikker av hver type og at du kun kan bruke en type av gangen.

 

Uansett er prisene på minne ganske lave for tiden så du trenger ikke blakke deg helt for 2GB-RAM.

DDR3 er det lite vits og prioritere sålangt pga. høye priser

 

Som nevnt tidligere vil det være fint om du oppgir det du kan av info om PCen din, P4 med 1.5GB RAM sier ganske lite :)

Lenke til kommentar
Takk for alle svar.

Maskinen min er en P4 2.4GHz med 1.5gb RAM. Jeg er ingen hardcore gamer som trenger det mest sinnsyke, men kunne tenke meg å kjøre nye spill i rimelig god oppløsning uten noe hakking. Spill som Flight Sim X og GRAW2 o.l. Hva vil dere anbefale meg å gjøre. Oppdatere til et nyere AGP kort og kanskje spe på litt RAM, eller oppgradere totalt, med nytt hovedkort, CPU, skjermkort etc?

Hvis jeg kjøper meg et nytt hk som støtte DDR3, kan jeg da bruke DDR2? Høres ut som et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Kan jo spare litt hvis jeg kan bruke RAMbrikkene mine en stund til.

Takk for all hjelp til nå!

9393764[/snapback]

 

Jeg ser ikke noe behov for å oppgradere noe annet enn skjermkort på den maskina der. 1,5Gb RAM er nok for XP, CPU er det ikke mye å gjøre med, uten å skifte mye.

 

Til de spillene du nevner der, tror jeg det er ny maskin som teller. Dessverre.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ang resten av maskinen min så har jeg ikke peiling på hva alt er. Dette fordi den er kjøpt brukt så endel av delene har jeg ikke info om. Men jeg kan alltids åpne den opp å se.

 

Jeg vil jo gjerne gjøre dette skikkelig når jeg først gjør det, men de blir fort dyrt hvis man skal oppgradere alt.

Men kan dere anbefale meg noen produkter som funker bra. Trenger ikke å være ferrarien av grafikkkort o.l. men en maskin som fungere bra og vil gjøre det en stund framover. Hadde kanskje vært like greit å holdt seg til DDR2 eller? Er forskjellen til DDR3 verdt pengene? Hvilken CPU vil dere anbefale? AMD eller Intel? Og hvor stor må egentlig CPU være for å fungere godt nok? Mange spørsmål, men når det er lenge siden sist man har hatt noe med hardware å gjøre så blir det sånn. Jeg takker for all hjelp. Jeg spare veldig mye tid på å slippe å sitte å tråle gjennom reviews og lignende. Takk takk

Lenke til kommentar

DDR3 er ikke værdt pengene nei, DDR2 vil gi deg mye mer for pengene.

AMD/Intel kommer ann på lommeboka, jeg vil si at AMD gir deg mer for pengene under 1000kr.

Jeg la sammen to forslag:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53929

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53928

 

Av skjermkort finnes det mye og velge mellom og det kommer veldig ann på hva du kan og vil gi for et.

Sapphire Radeon X1950 Pro ca. 1050kr

Club3D Radeon X1950XT ca. 1300kr (dette er på tilbud hos Netshop, tilbudet går ut kl. 24.00)

8800 GTS 320 MB ca. 2150kr

Jeg går utifra at du må ha ny PSU i tillegg, Mist 500W er på tilbud hos Netshop frem til kl. 24.00, koster 550 om jeg ikke husker feil.

ellers er det denne for eksempel, som bør holde:

https://prisguiden.no/product.php?productId=43434

 

Ble litt rotete innlegg så jeg.

Edit: ble kanskje litt billig?

Endret av Mit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...